logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes C-Klasse IV (W205)

Vaste waarde in zakelijk autorijden

De Mercedes-Benz C-klasse is ook als occasion zeer geliefd. Dit model is ‘nieuw’ vrijwel uitsluitend zakelijk ingezet. Als occasion is een gebruikte C-klasse een aantrekkelijke auto om particulier of zelfs alsnog zakelijk te rijden.

Pluspunten
  • Keuze die je nooit hoeft uit te leggen
  • Rijdt zeer comfortabel
  • Representatief model
  • In zijn klasse zeer geliefd
Minpunten
  • Bij intensief gebruik wel wat euvels bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Bij de benzineversies kan het voorkomen dat de motor te warm loopt, omdat de elektrisch bediende waterpomp niet werkt. Vaak weet de Wegenwacht deze snel weer aan de gang te krijgen. Als de waterpomp of de elektrische bediening echt stuk is, dan is verder rijden niet aan te bevelen.
  • Een benzinemotor die onregelmatig loopt of zelfs afslaat, kan worden veroorzaakt doordat de nokkenasverstelling niet werkt. Dat zit ‘m in de sensor die een ‘actuator’ bedient en die moet de nokkenassen verstellen. De Wegenwacht kan meestal met een noodgreep de motor weer laten lopen, maar in de garage moet er wel een nieuwe sensor in.
  • Het ventiel voor de aansturing van de motoroliepomp wil nog wel eens stuk gaan. Deze zit in het carter, hiervoor moet dus de hele carterpan losgemaakt worden. Deze reparatie zal dan ook bij de garage moeten worden gedaan, dus de auto moet op transport. Als de batterij van de afstandsbediening leeg is, reageert de motor niet op de startknop. Deze is uitneembaar, dan kan gewoon met de sleutel worden gestart. Batterijtje moet wel worden vervangen.
  • Als het kleine hendeltje van de automaat niet uit P-stand gaat, dan zit er een foutmelding in de schakelmodule. De Wegenwacht kan deze ongedaan maken. Op de (start-)accu zit een weerstand. Als deze niet goed werkt, start de motor niet. De Wegenwacht kan starthulp verlenen, maar die weerstand moet in de garage worden vervangen.
  • Niet starten in combinatie met diverse elektronische storingen kan worden opgelost via een harde reset van de startaccu.
  • Bij exemplaren met luchtvering kan het zijn dat deze inzakt en niet meer op hoogte komt. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Afhankelijk van de situatie kan de Wegenwacht dit systeem corrigeren, óf de auto moet op transport naar de garage voor bijvoorbeeld de montage van een nieuwe compressor.
  • Als bij een diesel de AdBlue-tank leeg is, zal de motor niet meer aanslaan. Vullen met minimaal vijf liter AdBlue is niet afdoende, de Wegenwacht kent de procedure om de auto weer aan de gang te krijgen.
  • Bij een C350e (plug-in) komt het voor dat de laadkabel niet los wil komen. Daarvoor bestaat een noodontgrendeling, dat is even gedoe, maar de Wegenwacht kent de procedure.

Over de Mercedes-Benz C-klasse

Het leveringsprogramma van Mercedes-Benz is de laatste jaren enorm uitgedijd, maar het hart van het merk blijven auto’s zoals de C-klasse. Dat zijn representatieve, vaak zakelijk ingezette auto’s, vierdeurs sedan en vijfdeurs Estates, met name, plus wat afgeleide versies. Dit zijn de modellen waarmee Mercedes-Benz het grote geld moet verdienen. Logisch dat juist in deze modellen de meest vooruitstrevende technieken worden gebruikt en het comfort en gebruiksgemak op een zeer hoog niveau staan.

Het mooie daarvan is dat ook een gebruikte C-klasse zich nog steeds uitstekend kan meten, zelfs met auto’s die later op de markt zijn gekomen. Daarbij is een C-klasse, zelfs als die op leeftijd is, in een keurige conditie een auto die altijd netjes en representatief blijft. Het is een keuze die je nooit hoeft te verklaren en die blijvend een goede indruk maakt. Introductie overbodig, eigenlijk.

Uitvoeringen en varianten

  • De variatie in gebruikte C-klasse-exemplaren is gigantisch. Om te beginnen kent het model vier koetswerkvarianten.
  • De vierdeurs sedan verscheen als eerste in de showroom, binnen enkele maanden gevolgd door de altijd zeer populaire stationcar, die voortaan bij Mercedes Estate heet.
  • In 2015 is daar nog een tweedeurs coupé bij gekomen en in 2016 een cabriolet.
  • Er is een heel breed programma motoren beschikbaar, in benzine, diesel en plug-in hybrid.
  • De benzinemotoren-lijn omvat de types C160 (1,6 turbo, 95 kW/129 pk), C180 (idem, 115 kW/156 pk), C200 (2,0 turbo, 135 kW/184 pk), C250 (idem, 155 kW/211 pk), C300 (idem, 180 kW/245 pk) en C400 (3,0 turbo V6, 245 kW/333 pk).
  • Daartussen valt de C350e, voorzien van de C250-motor plus een elektromotor, die samen een plug-in hybride vormen met een systeemvermogen van 205 kW/279 pk.
  • Bij de diesels start de lijn bij de C180d (1,6 liter, 85 kW/116 pk), C200d (idem, 100 kW/136 pk), C220d (2,1 liter, 125 kW/170 pk), C250d (idem, 150 kW/204 pk).
  • Er is ook een C300h, dat is een dieselhybride, geen plug-in, met de motor uit de C250d gekoppeld aan een elektromotor, die samen goed zijn voor 170 kW/231 pk.
  • In principe zijn al deze varianten er als Sedan en Estate.
  • In de basis is er een handgeschakelde zesbak, met de zeventraps automatische transmissie als optie.
  • De C250, C300, C400, C350e, C250d en C300h hebben allemaal standaard automatische transmissie.
  • De C400 heeft altijd 4Matic vierwielaandrijving, deze is ook beschikbaar op de C250d.
  • Er zijn drie normale uitvoeringen, een naamloze basisversie, gevolgd door Ambition en Prestige.
  • Tijdelijke uitvoeringen zijn onder meer de BlueEfficiency Edition (2014/15), Lease Edition (2014/17), AMG Sport Edition (2016/17) en Business Solution (vanaf 2107).
  • Stapsgewijs is het programma in de eerste bouwjaren ook weer uitgedund.
  • In 2016/17 vervielen de Ambition- en Prestige-uitvoeringen, alsmede de C300 en de tweewielaangedreven C250d.
  • De Coupé is beschikbaar als C180, C200, C250, C300, C400, C220d en C250d.
  • Voor de Cabriolet geldt hetzelfde rijtje, met uitzondering van de C300 en de C250d.
  • De puur sportieve AMG-versies laten we hier buiten beschouwing.

De Mercedes-Benz C-klasse als occasion

Er staat een enorm aanbod gebruikte C-klasse-exemplaren van dit model in het land. Veelal zijn dit ex-zakenauto’s en sommige hebben in het eerste jaren al aanzienlijke kilometerstanden bereikt. Bijna de helft is een sedan-model, een kleine 40% een Estate, wat betekent dat er nog relatief veel coupés en cabriolets te koop staan, die twee zijn evenredig beschikbaar. Opmerkelijk is wel dat ruim 60% een benzinemotor heeft.

De diesels nemen een ruime 20% voor hun rekening en er staan dus onverwacht veel hybrides of plug-in hybrides in het land. Die kunnen gezien de lage bijtelling voor privégebruik die gold op het moment van aflevering voor kleinzakelijke ondernemers nog enkele jaren zeer interessant zijn.

Het overgrote deel van alle gebruikte C-klasse exemplaren staat bij de officiële Mercedes-Benz dealers. Die leveren mooie, vertrouwde en gebruikte exemplaren als SterOccasion met een aantal aantrekkelijke condities, zoals een garantie tot wel 24 maanden zonder kilometerbeperking.

De Mercedes-organisatie heeft op enkele plekken in het land ook zogenaamde ‘Outlet Centers’, waar eveneens aanbevelenswaardige exemplaren worden aangeboden, in dat geval vaak met wat hogere kilometerstanden en dergelijke. Een ander logische ‘vindplaats’ voor een jonge gebruikte C-klasse wordt gevormd door de eigen verkooppunten van leasemaatschappijen. Uiteraard kan een gebruikte C-klasse ook opduiken bij dealers van andere merken, maar dat gebeurt vrij sporadisch.

De proefrit

Rij weg in een bijna willekeurige, nette gebruikte C-klasse en binnen enkele minuten heeft de auto je er van overtuigt waarom dit model zo geliefd is. De uitstekende stoelen, het veercomfort, de rust die van de hele auto uitgaat plus de ingetogen luxe sfeer in het interieur, het spreekt gewoon voor zich. Natuurlijk is een normale C-klasse geen auto voor wie sportieve ambities heeft. Dit is een auto voor mensen die met gezond verstand veel kilometers willen maken in alle comfort. Veel vermogen is daarvoor geen noodzaak, een C160d of C180d is al een bijzonder fijne auto. De handgeschakelde versnellingsbak werkt heel nauwkeurig, zij het met enigszins lange slagen.

In alle gevallen past de automatische transmissie beter bij het concept van de auto. De besturing is ook opvallend plezierig, wat mede het gevolg is van de achterwielaandrijving. De bagageruimte in de sedan bedraagt al 480 liter, in de Estate nog iets meer, dat zijn ook vorstelijke maten. Dat de C-klasse zeer bij de tijd is, blijkt onder meer uit de standaard in alle versies aanwezige afstandsradar met automatisch noodstop.

In druk verkeer is een aanrijding met fietser of voetganger of een kop-staartbotsing vrijwel onmogelijk. Het zeer hoge technische niveau komt ook tot uiting in het brandstofverbruik. Met een normale C180 benzineversie, handgeschakeld, reden we in de praktijk gemiddeld zo maar 1 op 15. Dat is een zeer gunstig verbruik voor een auto van dit formaat.

Conclusie

In hun tweede ‘leven’ zijn Mercedessen uit de C-klasse nog steeds uitermate fijne auto’s om gewoon elke dag intensief te gebruiken. Het is uiteraard niet de goedkoopste manier om van A naar B te komen, maar als je helemaal naar Z moet, dan zijn er weinig fijnere, enigszins betaalbaarder manieren.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mercedes-Benz C-klasse.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.