logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Sportage III 1e facelift

Toegevoegde waarde

Kia - Sportage

De Kia Sportage kan weer even mee, met dank aan een aantal aanpassingen die de semi-terreinwagen met name interessant maken voor wie graag met de caravan op vakantie gaat.

Conclusie

De Kia Sportage is halverwege zijn levenscyclus alleen maar interessanter geworden, zeker voor mensen die geregeld met een aanhanger rijden. Er zijn weliswaar voordeligere SUV’s te koop, maar die bieden lang niet zoveel bagageruimte.

Type auto en prijs

Lange tijd trokken concerngenoten Hyundai en Kia samen op in het SUV-segment. De allereerste Kia Sportage was zelfs nauwelijks van de toenmalige Hyundai Tucson te onderscheiden. In 2010 kwam daar verandering in met de introductie van de huidige Sportage. Die auto heeft nu een facelift gekregen. De Sportage wordt door velen gezien als een van de fraaiste semi-terreinwagens die je kunt kopen, dus de Koreanen hebben het lijnenspel grotendeels ongemoeid gelaten. Een andere grille en LED-achterlichten; daarmee heb je de belangrijkste uiterlijke wijzigingen wel gehad. De Sportage heeft voortaan een vanafprijs van € 25.495. Daarmee is het geen prijspakker: concurrenten als de Nissan Qashqai, Skoda Yeti en Opel Mokka zijn voordeliger.

Hoe rijdt de Kia Sportage

Een update van de besturingssoftware, niet lang na de introductie van de huidige Kia Sportage, zorgde al voor een verbetering van het rijgedrag. Nu hebben de Koreaanse techneuten ook het rijgeluid aangepakt. De Sportage was gevoelig voor rijwind en ook de banden waren goed hoorbaar. Dankzij een gelaagde voorruit en extra isolatie onder de motorkap kun je er nu in stilte grote afstanden mee afleggen. De besturing is nog altijd niet de meest communicatieve, maar de rechtuitstand is verbeterd, zodat je niet langer kleine stuurcorrecties hoeft te geven. Het veer- en dempcomfort is afdoende. Wie er graag met de caravan op uit trekt, zal blij zijn met de sterkere achteras onder de vernieuwde Sportage. Die moet tegengaan dat de SUV gaat ‘doorhangen’ wanneer hij zwaar wordt beladen. Verder is de Kia uitgerust met een systeem dat voorkomt dat je aanhanger op hogere snelheden gaat slingeren. Wij reden de eenvoudigste benzinemotor, met 1.6-liter inhoud goed voor 135 pk. Zoek je een SUV omdat je graag hoog zit en geniet van het stoere uiterlijk van dit type auto, dan is dat vermogen afdoende. Maar hang je inderdaad geregeld een aanhanger achter je wagen, dan kun je beter uitzien naar een krachtigere motorisering. Het sportieve lijnenspel van de Sportage oogt weliswaar fraai, maar zorgt rondom voor de nodige dode hoeken. Gelukkig is de Kia optioneel uit te rusten met een achteruitrijcamera.

De Kia Sportage van binnen

Het is een opmerkelijk contrast: een ruige SUV, waarvan de interieurmaterialen zachter zijn gemaakt. Toch is dat precies wat de Koreanen in het binnenste van de Sportage hebben gedaan. Bovendien is het instrumentarium licht gewijzigd. Wat bij het oude is gebleven, is de ruime cabine en de immense bagageruimte. Met minimaal 564- en maximaal 1.353 liter geeft de Kia de meeste van zijn concurrenten het nakijken.

De Kia Sportage en het milieu

Naast de door ons gereden 1.6-liter benzineversie bestaat er ook een 166 pk sterke 2.0-liter benzinemotor. Wil je een Sportage met vierwielaandrijving, dan zul je moeten kiezen voor een van de drie dieselmotoren. Daarbij loopt het vermogen uiteen van 115- tot 184 pk. Hoewel alle uitvoeringen standaard zijn voorzien van een start/stop-systeem, is de schadelijke uitstoot bij geen enkele Sportage laag genoeg om in aanmerking te komen voor een gunstige fiscale bijtelling.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.