logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Mondeo IV

Veel comfort voor acceptabele prijzen

De Ford Mondeo wordt als occasion niet meer voldoende gewaardeerd. Heel deze klasse is niet populair meer, maar dat neemt niet weg dat het heel ruime en fijne auto’s zijn voor –nu- aantrekkelijke prijzen. Slimme keuze voor occasionkopers die net even verder kijken.

Pluspunten
  • Slimme keuze
  • Rijdt heel prettig
  • Keurig en ingetogen
Minpunten
  • Erg veel (elektronische) storingen

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij deze Mondeo-generatie komt het voor dat de motor niet wil aanslaan, omdat het startrelais kapot is. De Wegenwacht lost dat op door een ander relais, dat even niet nodig is, op de plaats van het kapotte relais te plaatsen. Bij de garage kan dit definitief worden verholpen. Het komt ook voor dat de startmotor niet werkt, in combinatie met een melding van het motormanagement op het dashboard. In dat geval is een ander relais de boosdoener. Dat ondervangt de Wegenwacht met een noodoplossing, ook dan is definitieve reparatie in de garage nodig. Een losse massakabel tussen motor en carrosserie zorgt ervoor dat de motor niet start en op het dashboard brandt het acculampje. Dat is ter plekke te verhelpen. De tankklep wordt bij deze Mondeo elektrisch ontgrendeld. Hiervoor bestaat een noodoplossing, maar de Wegenwacht zal ook de storing wegnemen.

Mondeo’s met ‘Keyless-Go’ kennen een extra hoofdstuk elektronische problemen. Wanneer zo’n Mondeo niet start en het systeem doet vreemd, dan kan dit komen door vocht in het regelapparaat onder de linkerkoplamp. Als de ‘sleutel’ niet wordt herkend, dan is er een noodoplossing.

Waar praten we over?

De Mondeo heeft een heel breed leveringsprogramma. Naast de vierdeurs sedan is er een vijfdeurs hatchback en traditioneel is de Mondeo Wagon heel sterk vertegenwoordigd in het occasion-aanbod. Het motorenaanbod is ook heel breed. Medio 2010 heeft de Mondeo een kleine facelift gekregen, waarbij het front iets is gewijzigd en tegelijk is ook het motorenaanbod opgepoetst. Tot die verandering was er als benzinemotor keuze uit een 1,6 met 92 kW/125 pk, 2,0 met 107 kW/145 pk, een 2,3 met 118 kW/160 pk en een 2,5 liter vijfcilinder met 162 kW/220 pk. Aanvankelijk waren er twee diesels, een 1,8 TDCi met 92 kW/125 pk en een 2,0 TDCi met 96 kW/130 pk. Minder dan een jaar na de introductie zijn die vervangen door twee versies van de 2,0 liter, met 85 kW/115 pk en 103 kW/140 pk. In 2010 kwam er een 1,6 liter met turbo, die 88 kW/120 pk levert en als enige andere benzinemotor bleef de 2,0 liter met 107 kW leverbaar. Daarnaast verschenen er drie nieuwe diesels. De 1,6 TDCi met 85 kW/115 pk verving de even sterke 2,0, nieuw waren een 2,0 liter met 118 kW/160 pk en een 2,2 liter met 147 kW/200 pk. De zuinige Econetic-uitvoering zijn vanaf 2010 ingezet voor de zakelijke markt. Dat is een 1,6 liter EcoBoost of de 1,6 liter TDCi. De meest voorkomende uitvoering van de Mondeo heet Trend, daarboven staan aanvankelijk de Ghia en de Titanium als het ware naast elkaar. De Ghia vervalt in 2010, daarvoor komt de Ambiente in de plaats.

Uitvoeringen en varianten

De Mondeo heeft een heel breed leveringsprogramma. Naast de vierdeurs sedan is er een vijfdeurs hatchback en traditioneel is de Mondeo Wagon heel sterk vertegenwoordigd in het occasion-aanbod. Het motorenaanbod is ook heel breed. Medio 2010 heeft de Mondeo een kleine facelift gekregen, waarbij het front iets is gewijzigd en tegelijk is ook het motorenaanbod opgepoetst. Tot die verandering was er als benzinemotor keuze uit een 1,6 met 92 kW/125 pk, 2,0 met 107 kW/145 pk, een 2,3 met 118 kW/160 pk en een 2,5 liter vijfcilinder met 162 kW/220 pk. Aanvankelijk waren er twee diesels, een 1,8 TDCi met 92 kW/125 pk en een 2,0 TDCi met 96 kW/130 pk. Minder dan een jaar na de introductie zijn die vervangen door twee versies van de 2,0 liter, met 85 kW/115 pk en 103 kW/140 pk. In 2010 kwam er een 1,6 liter met turbo, die 88 kW/120 pk levert en als enige andere benzinemotor bleef de 2,0 liter met 107 kW leverbaar. Daarnaast verschenen er drie nieuwe diesels. De 1,6 TDCi met 85 kW/115 pk verving de even sterke 2,0, nieuw waren een 2,0 liter met 118 kW/160 pk en een 2,2 liter met 147 kW/200 pk. De zuinige Econetic-uitvoering zijn vanaf 2010 ingezet voor de zakelijke markt. Dat is een 1,6 liter EcoBoost of de 1,6 liter TDCi. De meest voorkomende uitvoering van de Mondeo heet Trend, daarboven staan aanvankelijk de Ghia en de Titanium als het ware naast elkaar. De Ghia vervalt in 2010, daarvoor komt de Ambiente in de plaats.

De Ford Mondeo als occasion

Ondanks de eerder genoemde export, is er nog steeds een behoorlijk aanbod gebruikte Mondeo’s van dit model te vinden. Ongeveer twee derde van het hele aanbod betreft een Wagon, wat logisch is, aangezien die ook in de nieuw verkoop de overhand had. De rest zijn vrijwel uitsluitend hatchbacks, sedans zijn schaars. Ongeveer één derde heeft een dieselmotor, automatische transmissies zijn schaars. Dit zijn bij uitstek auto’s die in de beginjaren veel kilometers hebben gereden en dat is wel lekker, want in die jaren is er flink op afgeschreven. Het lastige is dat auto’s in deze klasse gewoon niet meer gewild zijn, dus wie er nu eentje koopt, moet er wel rekening mee houden dat die afschrijving voorlopig sterk blijft doorlopen. Dus… lekker doorrijden zo lang het technisch verantwoord is en er op heel veel kilometers lekker van genieten. Als de restwaarde dan helemaal terug is op het niveau van een tweedehands brommer, is er per saldo per kilometer het goedkoopst gereden.

De proefrit

De hernieuwde kennismaking met de Ford Mondeo is heel aangenaam. Dit is één van de prettigst rijdende auto’s in de grote middenklasse, met een fijn uitgebalanceerd onderstel. De Mondeo is stevig geveerd, maar blijft steeds heel comfortabel. Opvallend zijn de erg goede voorstoelen, maar ook op de achterbank is het heel goed uit te houden. Daarbij speelt ook een rol dat ook een normale vierdeurs al lekker ruim is en daarbij ook een knaap van een bagageruimte biedt (528 liter, hatchback 540 liter en de Wagon zelfs 554 liter!), maar goed, het is ook een gróte auto. Het dashboard is nogal futuristisch, maar niet perfect overzichtelijk. We reden een Mondeo met de 1,6 EcoBoost 88 kW-motor en het is verbazend hoe goed die relatief kleine motor met de Mondeo overweg kan. Daarbij blijft zeker met deze motor ook het brandstofverbruik heel acceptabel, zeg 1 op 11 á 12.

Conclusie

Door allerhande factoren van buitenaf heeft de Mondeo als occasion de wind tegen. Wie nuchter redeneert en net even meer geld uitgeeft dan voor een klein en populair autootje, heeft met een mooie Mondeo véél meer auto voor het geld. Lang doorrijden is dan het devies, dan heb je er ook nog eens lang plezier van.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Van Kalmthout, Lisse

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.