logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Fiat 500 L I

Kleine Fiats worden groot?

De Fiat 500L is als occasion voor méér kopers interessant dan vaak wordt gedacht. De naam ‘500’ suggereert dat het een heel compacte auto is, maar dat is niet juist. De 500L valt juist op door zijn ruimte en is zo een ruim bemeten gezinsauto.

Pluspunten
  • Groter dan je denkt
  • Leuk, onderscheidend model
  • Behoorlijk betrouwbaar
Minpunten
  • Rijplezier afhankelijk van motorisering

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Het elektrische slot van de achterklep weigert wel eens. Indien nodig kent de Wegenwacht daarvoor een noodingreep om het toch open te krijgen. In de regel moet er dan een nieuwe schakelaar in het slot.
  • Exemplaren met ‘keyless entry’ herkennen de contactsleutel soms niet, wat meestal neerkomt op een lege batterij. Er bestaat een trucje om de auto dan toch te straten, maar er moet gewoon een nieuw batterijtje in de sleutel.
  • Stel dat er een nieuwe sleutel nodig is, dan is het belangrijk dat de PIN-code van de auto bij de auto bekend is (iets om op te letten bij een occasion!). Die is nodig om de nieuwe sleutel ‘in te leren’.
  • De voeding van de zekeringkast valt wel eens weg. De auto doet dan helemaal niks meer. De Wegenwacht kent hiervoor een trucje, de definitieve reparatie kan later plaatsvinden.
  • De benzinemotoren zijn erg gevoelig voor het gebruik van de juiste specificatie motorolie. Let daarop wanneer olie wordt bijgevuld of ververst en controleer regelmatig het oliepeil.
  • Als de Dualogic-automaat niet schakelt, kan dat een elektronische storing zijn, die de Wegenwacht ter plekke oplost. Het komt ook voor dat er door lekkage te weinig transmissie-olie in zit. De Wegenwacht kan die bijvullen, maar de lekkage moet dan nog wel worden verholpen.

Over de Fiat 500L

Het aanhoudende succes van de gewone Fiat 500 verbaast vriend en vijand. Fiat dacht dat dit succes kon worden doorgetrokken naar andere modellen, in andere klassen.

Dat idee is niet uit de verf gekomen, het werkt eerder averechts. Nu denkt ‘iedereen’ dat bijvoorbeeld de 500L een kleine auto is. Dat geldt nog sterker voor de ‘Living’, dat is een 500L ‘in de verlenging’, met zeven in plaats van vijf zitplaatsen. Jammer is dat de 500L zo nooit de waardering heeft gekregen die het model eigenlijk verdient. Hij is groter en ruimer dan je denkt en nog steeds leuk en eigenwijs om te zien.

Uitvoeringen en varianten

  • In de 500L-serie komen drie benzinemotoren en drie diesels voor.
  • De basismotor is de TwinAir Turbo 105. Dat is een veelgeprezen tweecilinder met 77 kW/105 pk.
  • De 1,4 liter viercilinder benzinemotor met 70 kW/95 pk is alleen geleverd tot medio 2014 en is toen vervangen door de turbo-versie van die motor met 88 kW/120 pk.
  • De 1,3 liter ‘MultiJet’ diesel levert 70 kW/95 pk.
  • De 1,6 liter ‘MultiJet’ was er eerst met 77 kW/105 pk, in de loop van 2014 is die vervangen door de 88 kW/120 pk sterke versie van dezelfde motor, maar die is in 2015 ook weer uit het leveringsprogramma gehaald.
  • De 70 kW-versie van de 1,4 is in de langere ‘Living’-uitvoering niet geleverd.
  • De TwinAir en de 88 kW-versie van de 1,4 benzinemotor bestaan ook in een afgeleide versie op respectievelijk aardgas en autogas.
  • De 1,3 liter diesel is ook als optie leverbaar met de vijftraps ‘Dualogic’-transmissie.
  • De normale uitvoeringen van de 500L heten Pop, Easy en Lounge.
  • In 2015 is de PopStar daarbij gekomen, net boven de ‘Pop’.
  • De Trekking is een speciale uitvoering, met een veel stoerder uiterlijk, dat suggereert dat de auto minstens vierwielaandrijving heeft, maar dat is dus niet het geval.
  • Tijdelijke uitvoeringen van de 500L zijn de Urban Edition, Holiday Edition, Rock en Beats Edition. Daarvan komt alleen de Rock ook voor als Living.

De Fiat 500L als occasion

Er staat een aardig aanbod gebruikte 500L’s in het land. Daarvan is zo’n beetje één op de vijf een ‘Living’. De diesels en de versie op aardgas of autogas zijn vrijwel niet meer te vinden. De 500L is typisch ook een auto die voornamelijk nieuw is gekocht door particuliere autokopers, op zoek naar een lekker ruime gezinsauto.

Het komt nog wel eens voor dat er een mooie 500L wordt aangeboden door een Fiat-agent, maar het overgrote deel staat bij niet-merkgebonden autobedrijven. Zoals de 500L is miskend toen de auto nieuw was, geldt dat nu nog steeds als occasion. Het gros van de kopers op zoek naar een gezinsauto heeft deze Fiat niet in het vizier. Onterecht!

De proefrit

De Fiat 500L is dus veel groter dan al gauw wordt gedacht. Pas als de auto ‘live’ voor je neus staat, valt dat echt op. Hij is vrijwel ‘manshoog’, maar heeft toch veel van de charmes van de geliefde kleine 500 behouden. Vooral het front herinnert daar sterk aan. Van binnen is de 500L dus ook lekker ruim. De hoofdruimte voorin is enorm, achterin ook, al kost het eventuele glazen dak wel wat nuttige centimeters.

Volwassenen zitten achterin ook riant, mits de achterbank in zijn achterste stand staat. Zitten er kinderen achterin, dan kan de bank naar voren voor extra bagageruimte. De minimale inhoud van de bagageruimte bedraagt al 400 liter, dat is veel meer dan in een gemiddelde middenklasse hatchback. In die ruimte zitten ook wat handige details, als haakjes en een op twee niveaus te plaatsen vloer. Dat geldt niet voor de Living, want die heeft hier achterin twee extra zitplaatsen. De gedachte is logisch, maar die achterste zitplaatsen zijn echt alleen te gebruiken door kleinere kinderen, als volwassene kom je daar echt niet in. Of uit. Het dashboard ziet er opvallend leuk uit, met mooie details, zonder dat dit de functionaliteit stoort. Opmerkelijk is ook de keuze voor een gesplitste voorruitstijl aan weerskanten, wat met dat extra ruitje net even beter uitzicht geeft op het overige verkeer.

De keuze voor de motorisering is sterk van invloed op het karakter van de 500L. De tweecilinder met zijn nadrukkelijk roffelende geluid is op zichzelf sterk genoeg en is op kruissnelheid best mooi stil. De trekkracht bij lage toerentallen is gering en om vlot op te schieten is het nodig vèr in de versnellingen door te trekken. De 1.4-16V is voor de meeste kopers de beste keuze. Die klinkt mooier, is sterker en vooral soepeler en het verbruik zal in de praktijk weinig verschillen van de tweecilinder. Die blijft in de praktijk zo’n beetje steken op 1 op 15, dat is met een 1,4 ook te doen.

Conclusie

De 500L is leuk of apart om te zien en hij biedt volop ruimte voor een gezin met kinderen. Met de geliefde 500 heeft hij bar weinig te maken. De 500L wordt door die naamgeving als gezinsauto onderschat. Toch heeft hij in die functie juist heel veel te bieden.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Fiat 500L.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.