logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Nissan Micra III (K12) 2e facelift

Een beetje eigenwijs

Deze Nissan Micra is als occasion minder geliefd dan veel van zijn concurrenten, terwijl hij heel veel heeft te bieden. Misschien komt het door zijn eigenwijze uiterlijk met onder meer ‘kikkerkoplampen’ dat veel potentiële kopers eraan voorbij lopen. Hij verdient beter!

Pluspunten
  • Rijdt relatief comfortabel
  • Veel concurrentie
Minpunten
  • Uiterlijk niet ieders smaak
  • Enkele euvels bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij de Micra kent de Wegenwacht een paar probleempjes die wel eens vaker voorkomen. Zo blijft de startmotor wel eens doordraaien, als gevolg van een storing in het contactslot. Los daarvan gaat de startmotor soms ook minder lang mee dan wenselijk is. De distributieketting van de benzinemotoren gaat niet altijd zoals bedoeld een motorleven lang mee. Bij hogere kilometerstanden kan het voorkomen dat deze oprekt, waardoor de motor ‘van tijd’ raakt. De motor gaat dan slechter lopen en stopt er tenslotte helemaal mee. Dat is een kostbare reparatie, die bij echt oude exemplaren funest kan zijn. We hebben ook begrepen dat exemplaren met hoge kilometerstanden problemen kunnen krijgen met het stuurhuis, zodanig dat dit ook moet worden vervangen. Dat kan eveneens een kostbare zaak zijn en dan is het de vraag of een Micra op leeftijd dat nog waard is. Lastig detail is dat er een belangrijke zekeringskast, onder meer voor de ontsteking en de ruitenwissers, onder de linkerkoplamp zit. Vocht kan daarin storingen veroorzaken, maar die zekeringen zijn alleen te bereiken na demontage van die koplamp. Dat is wel een echt ‘Wegenwacht-klusje’!

Over de Nissan Micra:

Een bijzonderheid van de Nissan Micra is de opvallend lange looptijd per model. Dertig jaar na de eerste Micra is Nissan pas toen aan de vierde generatie. Deze derde generatie heeft ook acht jaar ‘gelopen’ en is in de tussentijd nauwelijks veranderd. Het goede gevolg daarvan is dat de auto niet snel verouderd. In het algemeen heeft dat een gunstig effect op de restwaarde. Het eigenzinnige uiterlijk van deze Micra-generatie maakt dat er sterke ‘voor- en tegenstanders’ van het model bestaan. De kopers van dit model vinden ‘m over het algemeen erg leuk en voor hen is dat uiterlijk juist een reden om voor deze Micra te kiezen. Aan de andere kant zijn er ook mensen die ‘m raar of lelijk vinden. Dat moeten ze zelf maar weten!

Uitvoeringen en varianten:

Alle hatchback-versies van de Micra zijn er met drie of vijf deuren. Dat is bij een mogelijke aankoop dus meteen goed voor een eerste schifting: wat wil je, wat heb je nodig? Er zijn vier benzinemotoren binnen de serie en twee diesels. De 1,2 liter motor is er met 48 kW/65 pk en met 59 kW/80 pk. Die eerste is wat erg licht, maar als je vooral stadsverkeer rijdt, heb je er voldoende aan. De 59 kW-versie is voor veel kopers al sterk genoeg, maar de 1,4 liter met 65 kW/88 pk is het meest populair. Zowel de 1,2 als 1,4 zijn ook geleverd met automatische transmissie. De 1,6 liter met 81 kW/110 pk is er maar in enkele uitvoeringen en is niet echt veel verkocht. Dat geldt nog sterker voor beide diesels. De 1,5 liter dCi-motor van Renault is er met 48 kW/65 pk en met 60 kW/82 pk. Medio 2008 is Nissan gestopt met de verkoop van de Micra-diesel. In het voorjaar van 2008 is er een kleine facelift doorgevoerd. De invloed hiervan was zo klein, dat er geen specifieke voorkeur hoeft te zijn voor exemplaren voor of na de facelift. De normale uitvoeringen heten Visia, Acenta en Tekna. Daarnaast is er een groot aantal tijdelijke actieversies geweest, zoals de Active, Elle, Pack, Plus en Sound. Naast de hatchback-modellen is er nog de Micra C+C, een cabriolet met een elektrisch bediende ‘hardtop’. Deze heeft vooral met het dak dicht een nog eigenaardiger vormgeving dan de andere Micra’s. Er staan hooguit enkele tientallen exemplaren van te koop.

De Nissan Micra als occasion:

Mede door de verschillende waardering van het uiterlijk is deze Micra nooit een enorme bestseller in zijn klasse geweest. Door de lange looptijd van het model is er niettemin volop occasion-aanbod. De typische Micra-rijder is vaak wat ouder en rijdt in veel gevallen gemiddeld wat minder kilometers. Het goede daarvan is dat er relatief veel Micra’s voorkomen met lage kilometerstanden in verhouding tot het bouwjaar. Voor wie op een bescheiden budget een betrouwbare auto wil rijden, is de Micra daardoor een uitgelezen mogelijkheid. Juist bij die lage kilometerstanden is het wel belangrijk dat die tellerstand kan worden bevestigd via een N.A.P., onderhoudshistorie of garagerekeningen. Diesels, versies met automaat en de cabrio C+C zijn alle drie knap zeldzaam geworden.

De proefrit:

Binnen dat eigenwijze uiterlijk vind je bij de Micra een heel slim interieur. Zo is de achterbank 20 cm in lengte verstelbaar, voor extra bagageruimte of juist meer beenruimte achterin. Helaas is de Micra ook met die bank naar achteren alleen geschikt voor ‘de achterbankgeneratie’. Voor volwassenen is het daar wat krap. Tot de slimme details in het interieur behoren ook een draaibare binnenverlichting, slimme opbergvakken en zelfs een groot vak onder de zitting van de rechterstoel. De sterkste 1,2 liter motor verdient eigenlijk de voorkeur, de 1,4 komt het meest voor, maar voegt weinig toe. In het gebruik zal die 1,2 ook net even zuiniger blijken, 1 op 14 á 15 moet haalbaar zijn. De besturing is wat aan de doodse kant door de elektrische bekrachtiging, maar vering en schokdemping zijn best comfortabel voor een auto van dit formaat. Wel is de motor een tikje lawaaierig. De vijfbak schakelt opvallend fijn.

Conclusie

Je moet er van houden, van die Micra. Als je ‘m leuk vindt, heb je er best een fijne en goede gebruiksauto aan, al is het niet de ruimste in zijn soort. De kwaliteit van Nissan staat voor weinig onderhoud, maar de kans op een flinke reparatie (zie kader Wegenwacht) mag je niet uitsluiten. Gelukkig zijn er volop Micra’s met bescheiden kilometerstanden.

Deze auto is beschikbaar gesteld door n.v.t..

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.