Auto Review Lynk & Co 01 I
Ikke, ikke, ikke!
Lynk & Co 01
- Pluspunten
- Gunstige prijs
- Flexibele leasevoorwaarden
- Hoogwaardige afwerking
- Riante binnenruimte
- Minpunten
- Twijfels bij deelprincipe
- Aandrijflijn gaat slecht samen met hulpsystemen
Het voelt tegendraads om bij een deelauto als de Lynk & Co 01 alleen aan jezelf te denken. Toch komt de semi-elektrische crossover op die manier het beste uit de verf.
Conclusie
Of er toekomst zit in de deelfilosofie van Lynk & Co wagen we te betwijfelen. Het speciaal daarvoor bedoelde platform kampt nog met de nodige kinderziekten. Sowieso is je auto uitlenen aan een vreemde voor veel mensen geen aanlokkelijk idee. Het geeft toch gedoe, zeker met de waslijst aan algemene voorwaarden die ze bij het jonge merk hanteren! Misschien toch maar voor jezelf houden dan, deze deelauto..? Voor € 42.000 - of 500 euro in de maand - rijd je in een XC40 die bij Volvo een stuk meer moet kosten, met twee jaar extra fabrieksgarantie op de koop toe!
Type auto en prijs
Tegenwoordig kopen mensen geen nieuwe auto, maar leasen er eentje. Daarbij maakt het niet langer uit of je een auto van de zaak hebt of er privé een rijdt. Op die ontwikkeling spelen fabrikanten echter nauwelijks in. Nieuwkomer Lynk & Co wel: daar gaan ze primair van leasen uit. Pas wanneer je aandringt, willen ze hun modellen aan je verkopen. Lynk & Co is een Chinees bedrijf: het merk maakt deel uit van hetzelfde concern als Volvo. De 01 is hun eerste wapenfeit: een compacte crossover met een benzine- én elektromotor. Voor 500 euro in de maand staat de semi-terreinwagen bij jou voor de deur. Een smak geld, maar een scherpe prijs in vergelijking met de gevestigde orde. De Hyundai Tuscon, Mini Countryman, Opel Grandland en Peugeot 3008 kosten ‘met stekker’ twee- tot zeven (!) tientjes extra per maand. Lynk & Co biedt echter een rijkere standaarduitrusting én gunstiger voorwaarden. Zo kun je bij de debutant elke maand kosteloos je abonnement opzeggen, zonder dat je daarvoor eerst je baan of partner hoeft te verliezen. Bovendien kun je een deel van je maandbedrag terug verdienen, door jouw 01 aan te bieden op het eigen deelplatform van de fabrikant. Als jij ‘m niet gebruikt, kan de buurman er misschien mee naar de meubelboulevard! In de praktijk komt dat verhuurprincipe echter slecht uit de verf. Het platform kampt met de nodige technische problemen en wie een Lynk&Co heeft weten bemachtigen, lijkt er niet happig op de crossover met andere te delen. De algemene voorwaarden zijn bovendien zo dik als een telefoonboek, met een woud aan regels voor zowel de huurder als de verhuurder. Hoewel de 01 via Lynk&Co is verzekerd wanneer je hem uitleent en de kilometers die huurders rijden niet tellen voor het maandelijkse aantal dat jij als contractant hebt afgesproken, staan er schrikbarende bedragen tussen de kleine lettertjes. Een eigen risico van 500 euro per schadegeval bijvoorbeeld, en voor de huurder geldt het dubbele! Zoals gezegd, kun je de Lynk & Co altijd nog kopen. Het prijskaartje luidt dan precies 42 mille, wat opnieuw flink voordeliger is dan de bedragen die de concurrentie voor soortgelijke modellen verlangt. De jonge fabrikant biedt 4 jaar of 120.000 kilometer garantie op de stekkerhybride.
Hoe rijdt de 01
Hoewel de 01 voor ons nieuw is, rijdt de crossover in China alweer een paar jaar rond. Na de Aiways en Seres is dit de derde personenwagen uit de Volksrepubliek die dit jaar op de Nederlandse markt verschijnt. Met dit verschil, dat de Lynk & Co niet volledig elektrisch is: er ligt ook nog een traditionele verbrandingsmotor onder de kap. De bewuste aandrijflijn kennen we al, omdat de 01 de nodige onderdelen deelt met de plug-in hybride Volvo XC40. Samen zijn de motoren goed voor 261 pk en 425 Nm. Het trekgewicht bedraagt 1.800 kilogram. Er kan dus gewoon een caravan achter deze semi-elektrische auto! De Lynk & Co profiteert van de bouwkwaliteit van diens onderhuidse tweelingbroer. Verder stuurt de 01 goed, zit hij fijn en helt de koets nauwelijks over in de bocht. De compacte crossover heeft iets onverzettelijks, maar dat mag ook wel met een leeggewicht van 1.800 kilogram. De Lynk & Co heeft niet alleen zijn bodemgroep en -motoren met de Volvo XC40 gemeen, maar ook een aantal onhebbelijkheden. De aanvullende veiligheidsuitrusting gaat bijvoorbeeld slecht samen met de alternatieve aandrijflijn: wanneer de adaptieve cruise control afstand houdt, begint de 01 gelijktijdig remenergie terug te winnen. Da’s oncomfortabel, zowel voor de passagiers aan boord als de automobilisten achter je. Verder kun je met de keuzehendel van de automaat niet rechtstreeks van ‘Drive’ naar ‘Reverse’; je moet de pook altijd eerst in ‘Neutraal’ zetten. Geen pretje tijdens het straatje keren! En dan zijn er nog de 20-inch lichtmetalen wielen, waarvan de geluidsproductie weliswaar meevalt, maar waar het veercomfort wel onder te lijden heeft. De Lynk & Co is hoe dan ook stil: je hoort onderweg alleen de rijwind rond de buitenspiegels.
De 01 van binnen
Deze Lynk & Co wordt verkocht zonder sleutels: een speciale app verschaft je toegang tot de auto. De fabrikant levert de 01 slechts in één, rijk aangeklede uitvoering. De 20-inch wielen zijn standaard, maar bijvoorbeeld ook een dikke stereo, een draadloze oplaadmogelijkheid voor je telefoon, een glazen dak en de voltallige aanvullende veiligheidsuitrusting. Verder beschikken de elektrisch verstelbare, verwarmde stoelen over een geheugenfunctie: handig wanneer je inderdaad besluit de Lynk & Co met anderen te delen. Op een trekhaak na valt er nauwelijks nog iets te kiezen, zodat de 01 goedkoop kan worden geproduceerd. Zelfs het aantal lakkleuren is beperkt: hij is er in blauw of zwart. Bij Volvo moet je voor zo’n rijk uitgeruste auto flink bijbetalen! De Lynk & Co is bovendien 12 centimeter langer dan de XC40. Dat betekent dat je achterin meer beenruimte tot je beschikking hebt. De derde gordelsluiting zit er alleen voor de sier, want de middentunnel is gigantisch. Niet zo verwonderlijk, want daarin zijn de meeste accucellen ondergebracht. De kofferbak is minimaal 466- en maximaal 1.213 liter groot: ook dat is meer dan waar de Volvo raad mee weet. En waar de XC40 kan worden uitgevoerd met diervriendelijke bekledingstoffen, zijn de stoelen van de 01 omkleed met gerecycled plastic dat uit zee is gevist.
De 01 en het milieu
Verstopt in een menu van het infotainmentsysteem vind je de verschillende rijmodi van de Lynk & Co. Je kunt er voor kiezen om alleen op stroom te rijden of juist wat elektriciteit te bewaren voor later tijdens jouw reis. Het is zelfs mogelijk om de benzinemotor als aggregaat in te schakelen. De keuzehendel van de automaat beschikt daarnaast over een speciale ‘Brake’-stand, waarmee je de 01 bij lage snelheden met één pedaal kunt rijden. Voer je het tempo op, dan zal je alsnog het rempedaal erbij moeten pakken. Louter op stroom moet de semi-terreinwagen 69 kilometer ver kunnen komen. Op basis van de 62 kilometer die de boordcomputer tijdens onze eerste kennismaking liet zien, lijkt ons dat een realistische aanname. Dat geldt niet voor het gemiddelde brandstofverbruik uit de folder: 1 op 83,3! Wij realiseerden in de dagelijkse praktijk een score van 1 op 23,8. Niet verkeerd voor een auto van bijna twee ton! De typenaam van de Lynk & Co komt overeen met het aantal fasen dat de crossover laden kan: aan een publiek laadpunt ben je minimaal 5 uur zoet voordat het 17,6 kWh grote batterijpakket weer vol is.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
