Auto Review Kia Sportage IV 1e facelift
Luxepaard en werkpaard tegelijk
De Kia Sportage is als occasion heel gewild. Wie in deze klasse een occasion zoekt, doet er goed aan de Sportage tenminste te overwegen. Los van het feit dat het in deze klasse één van de beste auto’s is die te koop zijn, rijdt hij ook nog eens heel aangenaam.
- Pluspunten
- Rijdt heel aangenaam
- Zeer betrouwbaar
- Stoer, onderscheidend model
- Minpunten
- Niet alle motorvarianten beschikbaar als 4WD
Wat vindt de Wegenwacht?
- Kwalitatief is de Kia Sportage een ijzersterke auto en ondanks het vaak ‘zware gebruik’ is er bij de Wegenwacht niet één euvel bekend dat wel eens vaker voorkomt.
- Onder bepaalde omstandigheden (onderhoud hij de dealer, kilometrage per jaar etc.) geeft Kia liefst zeven jaar garantie op alle modellen, dus ook op de Sportage.
- Met zo’n kwaliteitsniveau is dat echt geen wilde gok van Kia, maar als occasionkoper is het wel zo lekker dat een auto van een aantal jaren oud nog steeds in de fabrieksgarantie valt! Check voor aankoop zeker even of dat nog het geval is.
Over de Kia Sportage
Na een aantal jaren consequent heel goede auto’s aanbieden, heeft Kia ook in de klasse van de SUV’s boven de middenklasse een ijzersterke positie ingenomen. Dit is de vierde generatie van de Sportage in ruim twintig jaar en zo langzamerhand zijn er ook onder occasionkopers heel trouwe Kia-rijders te vinden, juist ook in deze klasse. Zoals dat ook bij de voorgaande generaties het geval was, is deze Kia onderhuids identiek aan het model van Hyundai in dezelfde klasse. In dit geval is dat de Tucson. De Kia heeft echter een heel eigen gezicht, dat zeker zo onderscheidend is als het zustermodel. Welk van de twee de voorkeur heeft, dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
Uitvoeringen en varianten
- De Sportage is er met een keuze uit twee benzinemotoren en drie diesels.
- Beide benzinemotoren meten slechts 1,6 liter en leveren heel verschillende vermogens: 97 kW/132 pk of 130 kW/177 pk.
- Er zijn twee dieselversies met 1,7 liter, goed voor 85 kW/115 pk of 104 kW/141 pk.
- Als top-diesel is er in slechts één versie een 2,0 liter met 136 kW/185 pk.
- De sterkste benzinemotor is er ook met vierwielaandrijving en een zeventraps automaat.
- Bij de diesels is de sterkere 1,7 liter altijd gekoppeld aan de zeventraps automaat.
- De 2,0 liter is de enige diesel met vierwielaandrijving en ook die is standaard voorzien van een automaat, maar dat is een zestraps.
- De overige versies hebben een handgeschakelde zesbak.
- Het oorspronkelijke leveringsprogramma was EconomyLine, ComfortLine, DynamicLine, ExecutiveLine en GT-Line. Deze laatste heeft een iets afwijkend front.
- De EconomyLine is al na een jaartje uit het programma gehaald, bij gebrek aan belangstelling.
De Kia Sportage als occasion
De Kia Sportage als occasion:
Er staat een aardig ruime collectie gebruikte Sportages in het land. Gek genoeg zijn de diesels nauwelijks te vinden en exemplaren met automatische transmissie maken ook maar ongeveer 20% van het aanbod uit. Er natuurlijk exemplaren die forse kilometrages hebben gereden. Dat is op zich geen enkel bezwaar, het voordeel hiervan is juist dat er al lekker op is afgeschreven en de prijzen dus minder hoog zijn.
Wie als particulier zo’n fijne SUV koopt, om nog aardig wat kilometers te rijden en daarbij een flinke caravan, paarden- of boottrailer wil meenemen, kan ook prima uit de voeten met zo’n Sportage met veel praktijkervaring. Op een nieuwe Kia zit liefst zeven jaar fabrieksgarantie. Het kan dus voorkomen dat dit ook nog geldt voor zo’n occasion. Voorwaarde is wel dat de auto altijd bij een door Kia erkende reparateur in onderhoud is geweest.
De proefrit
Deze Sportage is ongeveer van hetzelfde formaat als zijn voorganger. Dat is geen bezwaar, want het interieur is groot genoeg voor vier uit de kluiten gewassen volwassenen en leent zich ook voor lange ritten met z’n vieren. Het dashboard is wat ‘druk’ met al z’n knoppen en schakelaars, maar de bediening stelt nergens voor vraagtekens.
De bagageruimte meet minstens 500 liter en dat is geen absoluut record, maar behelpen is anders. Het maximaal toegelaten aanhangwagengewicht verschilt nogal per uitvoering. Het varieert van 1.400 tot zelfs 2.200 kilo, afhankelijk van motorisering, twee- of vierwielaandrijving enzovoorts. De Sportage scoort heel goed qua rijeigenschappen.
De elektrische stuurbekrachtiging is naar smaak in drie standen af te stemmen. De sterkere 1,6 liter benzinemotor is opvallend soepel en stil en heeft bij lagere toerentallen al volop trekkracht. De combinatie met de zeventraps automaat is erg fijn. Jammer dat je dan meteen vast zit aan vierwielaandrijving, terwijl heel veel kopers dat helemaal niet nodig hebben. Desondanks reden we met een 1,6 4WD met automaat een keurig gemiddeld verbruik van 1 op 11,5.
Conclusie
In zijn soort is de Sportage echt een dijk van een auto. Natuurlijk heeft lang niet iedereen behoefte aan de capaciteiten van een grotere SUV (aanhangwagengewicht, ruimte etc.), maar als dat wel het geval is, dan is de Sportage een erg goed rijdende auto, met een zeer hoog kwaliteitsniveau.
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Kia Sportage.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Kia Sportage.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
