logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes Citan I (W415)

Sleutelrol

Mercedes - Citan Combi

Hoeveel waarde hecht je aan een chique autosleutel op de bar? Een terechte vraag bij het beoordelen van de Mercedes Citan Combi, het kleinste personenbusje van Das Haus.

Conclusie

Hoewel het geen slechte auto is, doet de Mercedes Citan Combi overbodig aan. Voor minder geld koop je immers een rijker uitgeruste – en vrijwel identieke - Renault Kangoo. De enige reden die wij kunnen bedenken om voor de Mercedes te kiezen, is de bijbehorende sleutelhanger. Maar daar heeft de doelgroep van dit type auto doorgaans juist geen boodschap aan.

Type auto en prijs

De personenuitvoering van een bestelbus koop je niet omdat je hem mooi vindt. Zo’n auto biedt veel binnenruimte voor weinig geld en daarmee heb je z’n belangrijkste pluspunten wel gehad. Er zijn dan ook maar weinig fabrikanten die een dergelijk model aanbieden. Mercedes ziet desondanks brood in het segment en introduceert de Citan Combi: een kleine personenbus die we eigenlijk al kennen. Renault verkoopt dezelfde auto namelijk als Kangoo Family. Eerlijk is eerlijk: de Fransen waren eerder (17 jaar eerder om precies te zijn). De Renault is bovendien goedkoper: de prijslijst van de Mercedes Citan begint bij € 24.730, terwijl je al een Kangoo Family rijdt voor € 23.990. Die is dan ook nog eens rijker uitgerust. In ruil voor zijn meerprijs krijg je in de Mercedes wel extra bagageruimte. Hoewel de bedrijfsuitvoering van de Citan in verschillende formaten te bestellen valt, is de Combi in ons land maar in één smaak verkrijgbaar.

Hoe rijdt de Mercedes Citan Combi

Auto’s als de Citan Combi zijn primair gemaakt om je van A naar B te brengen. Dat de Mercedes dat comfortabel doet, is een aangename verrassing. Hij is ook nog eens relatief stil: van de Kangoo weten we dat het interieur als een soort klankkast functioneert vanwege de hoogte van de koets (het busje is 1.81 meter hoog). De Mercedes-ingenieurs hebben de Citan Combi echter beter geïsoleerd. Schakelen doet de auto fijn, al is de pookknop wat grof uitgevallen. Het zijn zulke details waaraan je merkt dat de Citan van oorsprong een bedrijfsauto is. De zit is hoog, het zicht rondom in orde. De achterruit is gigantisch; het raamoppervlak is zelfs zo groot, dat je de achteruitkijkspiegel nooit naar je zin versteld krijgt. Vanwege zijn afmetingen is de Mercedes gevoeliger voor zijwind dan een normale MPV. Mercedes en Renault hebben gezamenlijk een assistentiesysteem ontwikkeld om te voorkomen dat een plotselinge rukwind er met je auto vandoor gaat. Dat systeem zit standaard op de Smart en Twingo, maar zowel de Citan als de Kangoo moeten het vooralsnog zonder stellen. Sowieso laat de veiligheidsuitrusting te wensen over voor twee fabrikanten waarvan bekend is dat ze over de nodige hulpsystemen beschikken.

De Mercedes Citan Combi van binnen

De Citan Combi is een eerlijke auto. De binnenruimte die je verwacht aan te treffen, zit er ook in. Met de achterbank op zijn plek kun je al 685 liter aan spullen meenemen. Klap je de achterbank neer, dan biedt de Mercedes zelfs plaats aan 3.000 liter bagage. De achterbank is louter functioneel; echt fijn zit je er niet. De instap is wel weer riant, zowel voor- als achterin. De voorportieren slaan wijd open, achter stap je met behulp van twee schuifdeuren het interieur binnen. Het binnenste van de Mercedes oogt sober en is uitgevoerd in harde plastics. Handig is de opbergruimte boven het hoofd van de voorpassagiers en onder de voeten van de mensen achterin. Beide zaken staan wel op de optielijst.

De Mercedes Citan Combi en het milieu

Mercedes biedt de Citan Combi aan met dezelfde motoren als de bedrijfsuitvoering: drie dieselmotoren en één benzinemotor. Het vermogen loopt uiteen van 75– tot 114 pk. De Combi komt niet in aanmerking voor enig fiscaal voordeel; daarvoor stoot de eenvoudigste dieselmotor al teveel schadelijke stoffen uit. Een start/stop-systeem behoort tot de standaarduitrusting.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.