logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 207 I

Tijdloze Fransoos

Peugeot - 207

Pluspunten
  • Uiterlijk blijft modern
Minpunten
  • Relatief hard geveerd
  • Ruimte achterin beperkt
  • Veel kleine technische euvels

Wat vindt de Wegenwacht?

De 207 wordt soms geplaagd door nogal wat kleine euvels, die vaak ook niet direct de auto zijn te verwijten. Elektronica is hier vaak de oorzaak. Zo start de motor niet, of slaat plotseling af (lampje op dashboard brandt), vanwege vuil in de sensor op de nokkenas of in de verstelling van die nokkenas. Met schoonmaken van die sensor krijgt de wegenwacht de motor wel weer lopend, maar de auto moet daarna wel naar de garage voor definitieve reparatie. Het komt ook voor dat de bak waarin de accu zit vol water is gelopen, waardoor de stekker van de centrale motorcomputer eveneens nat is. Dat komt vooral als het deksel van de accubak ontbreekt, dus dat zit daar niet voor niks. Het kan zelfs voorkomen dat er een melding ‘U rijdt te hard’ op het dashboard verschijnt. Dat komt door een storing in de elektronische gasklep, of door een te zachte band. Bij de SW blijken de deuren soms niet op slot gaan, omdat de apart te openen ruit in de achterklep niet goed is gesloten. De zekering van de startmotor is af fabriek in veel gevallen te licht. Deze slaat door, de startmotor werkt dan niet meer, maar dat herstelt de wegenwacht door een sterkere zekering te plaatsen. Een slecht lopende dieselmotor kan verschillende oorzaken hebben. Bij de 1.4 HDi is dat vaak een vastzittende luchtinlaatklep, bij een 1.6 HDi een verstopt brandstoffilter.
De Peugeot 207 behoort met enkele concurrenten tot de auto’s die het zogenaamde B-segment een flinke impuls hebben gegeven. Vooral uiterlijk is de 207 groter, maar ook heel anders dan zijn succesvolle voorganger. Toch blijft de 207 in de verkoop wat achter bij de concurrentie.

Waar praten we over?

Peugeot heeft een enorme staat van dienst in dit compacte segment. Dat is met name gevestigd door de 205 en 206, die elkaar hebben afgetroefd om de titel ‘meest geproduceerde Peugeot aller tijden’. De 207 heeft beslist zijn kwaliteiten, maar heeft een dergelijke populariteit nooit weten te bereiken. In zijn nadagen kon de 207 niet aanhaken bij de concurrentie, die vooral wist te scoren door fiscale voordelen, waarvoor de Peugeot niet aan de vereisten voldeed. Maar: daar wordt het geen slechte auto van! Net als zijn illustere voorgangers heeft ook de 207 een geslaagd uiterlijk, dat wel een product is van zijn tijd, maar toch ook in hoge mate tijdloos blijft. Daardoor rijd je met een compacte Peugeot nog steeds niet in een ouderwetse auto, ook al is die al jaren uit productie. Dat is dan weer goed voor de restwaarde, ook als die auto’s wat op leeftijd raken.

Uitvoeringen en varianten

De 207-serie omvat drie- en vijfdeurs hatchbacks, de 207 SW is een vijfdeurs stationcar en de 207 CC is de tweedeurs coupé/cabriolet. De 1,4 liter benzinemotor (54 kW/73 pk) heeft al een heel lange loopbaan achter de rug. Dezelfde motor is er met zestien kleppen en levert dan 65 kW/88 pk, maar die is bij ons maar heel kort (2007) geleverd. Daarvoor in de plaats is de 1,4 VTi gekomen, een compleet andere en veel modernere motor (70 kW/95 pk). De 1,6 met 88 kW/120 pk is in 2009 vervangen door de 1,6 VTi met hetzelfde vermogen. De 1,6 THP turbomotor met 110 kW/150 pk is alleen in de snelste topversie Féline geleverd en kortstondig met 128 kW/175 pk in de snelle RC. Bij de diesels is de 1,4 HDi (50 kW/68 pk) vrij kort geleverd, tot eind 2008. De 1,6 HDiF (met roetfilter) is er in twee vermogensvarianten met 66 kW/90 pk en 80 kW/108 pk. Het motorenaanbod in de SW is iets minder uitgebreid, de CC is steeds alleen met de 1,6-en geleverd. In 2009 heeft de 207 een milde facelift gehad, maar die heeft weinig tot geen effect op de restwaardes. De normale uitvoeringen heten XR, XS en XT, met de X-line als basisversie, eerst tot medio 2008 en daarna weer vanaf 2009. Daarnaast zijn er nogal wat tijdelijke actieversie geweest, zoals de Sublime, Look, Cool & Blue, Style en de Blue Lease voor zakelijke kopers.

De Peugeot 207 als occasion

Het aanbod aan 207-occasions is enorm. In principe is elke variant, uitvoering en zelfs kleur altijd wel te vinden en vaak zijn er meer en vergelijkbare exemplaren beschikbaar. De 207 is dus geen auto waarvoor je naar de andere kant van het land hoeft te reizen, ook dichtbij is er aanbod te over. Opvallend is ook dat er een flink aanbod diesels bestaat, meer dan van de meeste andere auto’s in dit formaat. De 207 is naar verhouding ook zakelijk nog best goed verkocht. Dat blijkt ook uit de speciale uitvoering Blue Lease, die na hun zakelijke loopbaan gewoon in omloop zijn. De SW is iets minder dik gezaaid, die maakt maar zo’n 15% van het totale aanbod uit, terwijl juist zo’n stationcar heel geschikt is als gezinsauto.

De proefrit

Bij elke occasionaankoop is een serieuze proefrit een absolute voorwaarde. De Peugeot 207 bewijst weer eens waarom dat zo is. Vooral tevreden rijders van een 206 moeten eerste eens uitgebreid met een 207 rijden, voordat de aankoop zelfs maar wordt overwogen. De 207 voelt namelijk compleet anders aan dan die 206. Dat komt voor een deel door het grotere formaat, maar vooral door de veel hardere vering. Wie het veercomfort van een 206 heel prettig vindt, zal niet direct enthousiast zijn over de 207. De prettig zittende stoelen zijn in het kader van het comfort weer wel een pluspunt. De interieurruimte, met name achterin, behoort niet tot de ruimste in deze klasse. Echt veel ruimer dan een 107 is een 207 niet. Geen punt, als je voornamelijk voorin zit. Opmerkelijk is ook de onoverzichtelijkheid van de carrosserie en de grote dode hoek rechtsachter.

Conclusie

De Peugeot 207 is één van de sub-toppers onder de occasions. Vraag en aanbod zijn minder overspannen dan bij sommige bestsellers, dat is wel zo prettig zakendoen. Op allerhande vlakken scoort de 207 beslist even goed als die andere merken. Het vrij tijdloze uiterlijk is een mooi pluspunt, vooral als de auto straks echt op leeftijd komt.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Van Alphen Peugeot, Den Haag

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.