Auto Review Mercedes Gla-Klasse II (H247)
Een echte Benz, maar zeker niet feilloos
Compacte SUV’s zijn populair en dus biedt ook Mercedes die aan. De nieuwe GLA is in beleving een echte Mercedes, al is hij zeker niet feilloos. We testen de GLA 200.
- Pluspunten
- Ruimte
- Veercomfort
- MBUX-systeem
- Verbruik
- Minpunten
- Rijstrookassistent grijpt bruusk in
- Reacties automaat
Conclusie
De Mercedes-Benz GLA200 is een comfortabel reisauto met genoeg binnenruimte en een zuinige motor. Zeker wanneer je de extra’s koopt die ook op de testauto zitten, heb je voor een relatief keurig bedrag (55 mille) een echte Mercedes. Wat overigens niet betekent dat hij feilloos is. Zo schakelt de bak nogal onbehouwen als je stevig doorrijdt, is de bedenktijd van diezelfde automaat aan de lange kant als je van Drive naar Reverse schakelt en zijn de bedieningen op het stuurwiel te priegelig. Het veercomfort daarentegen is erg goed. Een klacht hebben we over de rijstrookassistent: die grijpt veel te bruusk in. Dat moet Mercedes echt zo snel mogelijk aanpassen!
Type en uitvoering
De GLA van Mercedes is de ‘instap’-SUV van het merk. Nou ja, instap. Met een prijs vanaf € 49.245 is dat een relatief begrip. Er zijn diverse SUV’s van andere merken die ongeveer dezelfde afmetingen hebben maar goedkoper zijn. Maar dat zijn dan geen Mercedessen. En daar zit ‘m voor veel klanten de kneep. Wie een Mercedes koopt, verwacht veel luxe, een hoogwaardig rijcomfort en een fraaie afwerking. Waarover verderop meer.
De nieuwe GLA is er als GLA 200 en AMG GLA 35 4Matic. Die laatste is het absolute topmodel met een uiterst krachtig tweeliter turbomotor. Hier behandelen we de meer normale GLA 200. Die heeft een 1,3 liter viercilinder benzinemotor, goed voor 163 pk en 250 Nm koppel. De krachtbron heeft cilinderuitschakeling, wat het brandstofverbruik ten goede moet komen. Verder zijn er twee dieselmotoren beschikbaar.
De GLA is er zonder verdere typeaanduiding, als Business Solution, Business Solution Luxury en de genoemde AMG. De testauto is een standaard GLA 200 waarop diverse extra’s zijn geschroefd, waaronder Apple Carplay, een zeventraps automaat, een automatische airconditioning, een achteruitrijcamera en het MBUX multimediasysteem. Stuk voor stuk extra’s die je wilt hebben omdat ze het comfort aanzienlijk verhogen. De totaalprijs komt dan op € 55.147. Wat best meevalt gezien het extra gebodene. De vierwielaangedreven versies hebben altijd een offroad-techniekpakket. Dat bestaat onder meer uit een extra rijprogramma, een wegrijhulp op hellingen en een offroad-animatie in het mediadisplay.
Hoe rijdt de Mercedes-Benz GLA?
In een woord: comfortabel. Dat wil zeggen, zolang je rustig rijdt. Zodra je een beetje rapper gaat rijden werkt de GLA gevoelsmatig niet helemaal mee. Het schakelen voelt dan niet meer zijdezacht maar met een schok. Wat die bak betreft, die heeft net teveel bedenktijd nodig als je hem van Drive in Reverse zet. Bovendien moet je nadrukkelijk het rempedaal intrappen als je van D naar R gaat, anders gebeurt er niks. Enige fine tuning van Mercedes in de software van de bak is hier op zijn plaats.
De besturing voelt erg licht. Nu kun je de besturing ook in een sportstand zetten en dan voelt hij veel fijner aan. Zwaarder, met wat meer gevoel. Ronduit irritant vinden we de manier waarop de rijstrookassistent ingrijpt. Ga je onbedoeld buiten je rijstrook dan is het de bedoeling dat zo’n assistent je subtiel terugstuurt je rijstrook in. Eventueel gepaard met een akoestisch piepje. Niet de Mercedes-Benz GLA: die geeft onaangekondigd een stevige ruk aan het stuur, gecombineerd met een kortstondige remingreep! Je schrikt je de eerste paar keren rot als dat je overkomt. Veel te heftig, waardoor je het al snel uitzet. Helaas moet je het, telkens wanneer je de auto start, opnieuw uitzetten.
Het veercomfort is heel fijn. Lange en korte hobbels worden prachtig weg gefilterd. Nooit slaan de assen op een hobbel. Ook in sneller genomen bochten helt de koets maar weinig over. Afrolgeluiden blijven keurig binnen de perken. Precies zoals je van een Mercedes verwacht.
De Mercedes-Benz GLA van binnen
Trek de bestuurdersportier open en je ziet meteen dat we met een luxe auto te maken hebben. Er zijn mooie materialen gebruikt, het fraaie MBUX-display (een heel breed ‘computer’-scherm in plaats van een gewoon instrumentarium, met talloze functies) lacht je tegemoet en in de middenconsole zie je nog allerlei knoppen en een touchpad.
Ten opzichte van zijn voorganger is de GLA gegroeid. Zo is hij liefst tien centimeter hoger. En hoewel de lengte met anderhalve centimeter afnam is de beenruimte achterin juist flink toegenomen. Dankzij de toegenomen hoogte van de auto heb je opvallend veel hoofdruimte. Optioneel kun je een verschuifbare achterbank krijgen waardoor de laadruimte met 14 centimeter kan toenemen. Die kofferbak is prima bruikbaar. Hij heeft een vlakke laadvloer en een dubbele bodem.
Wat dat MBUX betreft, daarvan is de voornaamste karakteristiek dat hij zelflerend is. Hij leert dus van jouw rijstijl en zal daar diverse functies op aanpassen. Verder kun je in normaal Nederlands (dus zonder bepaalde commando’s) tegen de auto praten, waarop hij je zal antwoorden. Zeg je bijvoorbeeld: ‘He Mercedes, ik heb het koud’, dan reageert de GLA met: ‘Ik zet de airco op 21 graden’. Bijzonder knap en als je er eenmaal aan bent gewend, ga je het ook echt gebruiken. Door een abonnement op een Mercedes app kun je het aantal functies uitbreiden. Dan kun je bijvoorbeeld vragen wat het weer morgen wordt, waarna de Benz je het weerbericht vertelt. Wat opvalt is dat dit MBUX-systeem beter werkt dan de versie die we in een eerder geteste A-klasse hadden. Kennelijk haalt Mercedes er in de loop der tijd kinderziektes uit. Prima! Kleine klacht: het hele scherm inclusief de projecties zelf hadden wat groter gemogen. Dat komt de afleesbaarheid zeer ten goede. Zeker als je onderweg even snel een blik wilt werpen.
Minder te spreken zijn we verder over de bedieningen op het stuurwiel. Daarmee kun je diverse projecties op het instrumentarium instellen, maar de knopjes zijn te klein en de bediening is soms niet helemaal intuïtief. Wat dat betreft zijn de knoppen en het touchpad in de middenconsole eenvoudiger te bedienen. Ze behelzen deels dezelfde functies als die van het aanraakscherm en de knoppen op het stuur. Wat jij het gemakkelijkst vindt.
De Mercedes-Benz GLA en het milieu
Dankzij cilinderuitschakeling en optimalisatie van het inwendige van de motor springt de GLA 200 verassend zuinig om met zijn brandstof. Bij een normale rijstijl haalden we een gemiddeld verbruik van 6,1 l/100km oftewel 1 op 16,4. Niet slecht voor een auto met een gewicht van 1.485 kilogram. Bij één meting, waarvoor we er echt even voor gingen zitten, kwamen we zelfs tot 1 op 18,4.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
