logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Fiat Tipo II (356)

Levensgenieter

Fiat - Tipo Station Wagon 1.4 T-Jet

De Fiat Tipo Station Wagon brengt wat Italiaanse flair in het doorgaans zo zakelijke C-segment. De gezinsauto weet zijn mindere kanten dan ook goed te verhullen. Totdat je gaat tanken.

Conclusie

De Fiat Tipo Station Wagon biedt voor een scherpe prijs een flinke hoeveelheid bagageruimte. De gezinsauto rijdt ook nog eens erg fijn, maar het brandstofverbruik is niet meer van deze tijd. Bovendien haalt de interieurafwerking de kwaliteitsbeleving naar beneden.

Type auto en prijs

Met de Tipo keert Fiat na lange tijd weer terug in het C-segment. Voorheen diende de Bravo als alternatief voor modellen als de Hyundai i30 en Renault Mégane, maar die auto verdween in 2015 uit de showroom. De naam klinkt bekend; de Italianen brachten onder dit typeplaatje al eerder een compacte middenklasser op de markt, die het in 1989 zelfs tot Auto van het Jaar schopte. Net als zijn voorganger is de moderne Tipo leverbaar in meerdere carrosserievarianten. Je kunt bij de dealer terecht voor een hatchback, een sedan en een stationwagen. De laatste is in vergelijking met de concurrentie het scherpst geprijsd: voor € 20.995 kun je bij geen enkele andere fabrikant voor dit type gezinsauto terecht.

Hoe rijdt de Fiat Tipo Station Wagon 1.4 T-Jet

De 120 pk sterke viercilinder benzinemotor uit onze testauto gaat al eventjes mee. De Italianen introduceerden de krachtbron in 2007, maar dat voel je er niet aan af. Het is een soepel blok, waarmee je zowel schakellui over een rotonde kunt rijden als rap kunt invoegen. Het koppel bedraagt 215 Nm, het trekgewicht 1.500 kilogram. De besturing van de Fiat werkt rustig en precies, zijn onderstel is een mooie mix van comfortabel en sportief. Duitse autofabrikanten zijn ook een ster in het vervaardigen van zulke alleskunners, maar hun modellen zijn net iets stugger gedempt. De Tipo is daardoor een fractie beweeglijker, maar niet in zo’n mate dat het stoort. Hetzelfde geldt voor het motorgeluid, dat op de achtergrond altijd hoorbaar blijft. Wel vervelend is de transmissie, waarvan de tweede, vierde en zesde versnelling zich lastig laten inleggen. Ze zijn erg kort, waardoor je continu het idee hebt dat de pook niet goed ‘pakt’. Daarnaast grijpt de koppeling hoog aan: om vloeiend met de stationwagen weg te rijden, moet je de auto goed kennen. Verder zijn de zittingen van de voorstoelen vlak. Ze bieden niet alleen weinig steun, maar zitten ook 'hard'. De grootste wanklank betreft echter de beperkte veiligheidsuitrusting. Weliswaar kun je op de Fiat een noodremsysteem en adaptieve cruise bestellen, maar daarvoor moet worden bijbetaald. Hetzij middels een duurdere uitvoering en anders via de optielijst. De concurrentie biedt een uitgebreidere veiligheidsuitrusting; Hyundai rust de goedkoopste i30 Wagon zelfs al standaard met een aantal rijhulpsystemen uit. Het zicht rondom is in de Tipo wel weer voor elkaar. Voor een moderne auto kun je de gezinswagen goed overzien, op de dode hoek over je rechterschouder na. Ook is het infotainmentsysteem hoog op het dashboard geplaatst, zodat je jouw ogen niet van de weg hoeft te halen om de navigatiekaart af te lezen.

De Fiat Tipo Station Wagon 1.4 T-Jet van binnen

De Tipo Station Wagon heeft voor deze klasse een behoorlijke laadruimte. Met de achterbank overeind kun je 550 liter kwijt; klap je rugleuning neer, dan slikt de Italiaan 1.650 liter aan bagage. De Fiat heeft een dubbele laadvloer, waarvan je de bodem in geopende vorm vast kunt zetten. Handig bij het beladen! Op de achterbank kunnen ook volwassenen goed zitten, al schraap je met een lengte boven de 1.90 meter met jouw kruin langs het plafond. De middenconsole van de Fiat loopt bovendien een flink eind naar achteren door. Tot voorbij de voorstoelen zelfs, zodat een eventuele derde passagier zijn benen niet fatsoenlijk kwijt kan. De interieurafwerking is een afknapper: de Italianen hebben voor een harde kunststofsoort gekozen, die niet alleen onaangenaam aanvoelt, maar er vanwege de grove structuur ook goedkoop uitziet. Je komt het bewuste materiaal helaas door de hele auto tegen. Een opmerkelijk detail is de stoelbekleding, die is voorzien van een rits zonder sluiting. Daardoor ontstaat ten onrechte het idee dat je de bekleding zou kunnen reinigen.

De Fiat Tipo Station Wagon 1.4 T-Jet en het milieu

Fiat levert de Tipo in Nederland met vijf motoriseringen: drie benzineversies en twee diesels. Het vermogen loopt uiteen van 95- tot 120 pk. Omdat die krachtbronnen net als het exemplaar uit onze testauto al wat ouder zijn, moet er behoorlijk wat BPM over de Tipo worden betaald. Dat verklaart waarom de compacte middenklasser hier duurder is dan in onze buurlanden. Het speelt ook een rol bij het teleurstellende brandstofverbruik: de importeur rept in de folder al voorzichtig over 1 op 16,7, maar in de praktijk kwamen wij niet verder dan 1 op 10,1.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.