logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Land Rover Range Rover EVoque I 1e facelift

Ongelukkige combinatie

Range Rover - Evoque Convertible 2.0 Si4 4WD HSE

De Range Rover Evoque Convertible is het automobiele equivalent van een fotomodel met een universiteitsgraad: ze is tot heel wat in staat, maar wordt alleen geacht om mooi te wezen.

Conclusie

De Range Rover Evoque Convertible is een regelrechte blikvanger. Dat er onder al die ‘bling-bling’ daadwerkelijk een terreinwagen schuilgaat, zal het merendeel van de kopers een zorg zijn. Dat heeft ergens wel iets tragisch, temeer daar de bijzondere cabriolet verder weinig anders kan. De bagage- en binnenruimte zijn beperkt. Vanwege zijn forse aanschafprijs zullen echter maar weinig mensen zich het hoofd hoeven te breken over dit luxeprobleem.

Type auto en prijs

De Evoque werd in 2011 geïntroduceerd als het hippe broertje van de statige Range Rover. De modelvariant bleek een schot in de roos. Na de driedeurs en de vijfdeurs uitvoering voegt Land Rover nu ook een heuse cabriolet aan het gamma toe. Het is niet de eerste open terreinwagen - die eer valt te beurt aan de Nissan Murano Cross Cabriolet, die korte tijd in de Verenigde Staten is geleverd - maar het is wel een van de weinige. Met een vanafprijs van € 68.200 is de Evoque Convertible een kleine 26 mille (!) duurder dan de dichte versie waarvan hij is afgeleid. De bijzondere bloterik beschikt standaard over vierwielaandrijving en een negentraps automaat.

Hoe rijdt de Range Rover Evoque Convertible 2.0 Si4 4WD HSE

Afhankelijk van de gekozen uitvoering weegt de Evoque Convertible tussen de 280- en 410 kilo meer dan een dichte versie. Omdat een vast dak ontbreekt, hebben de techneuten van Land Rover allerlei verstevigingen aan moeten brengen. En die wegen nogal wat! Het resultaat mag er zijn, want de stijfheid van de carrosserie valt indrukwekkend te noemen; zelfs tijdens het terreinrijden gaf de kleine Range Rover geen krimp. Wel konden we op klinkerwegen de ramen in de deurpanelen horen rammelen. Vanwege zijn stoffen cabriodak is de Evoque Convertible sowieso een gehorige auto. Wanneer je een vrachtwagen nadert, klinkt het alsof de ramen open staan. Op snelheid is het overigens relatief stil aan boord; alleen de wind laat zich dan duidelijk horen. Wij maakten onze testkilometers in een volgehangen exemplaar met een 240 pk sterke viercilinder benzinemotor. Het maximale trekgewicht bedraagt 1.500 kilo; dat doen niet veel cabriolets hem na. Een toertje maken over de boulevard vereist in de open Evoque enige oefening, want de terreinwagen reageert bijzonder gretig op het gas. En dat is dan nog in de reguliere rijmodus; de sportstand hebben we daarom maar gelaten voor wat hij is. Als je niet oppast, oog je voor de toeschouwers op het terras eerder opgefokt dan ontspannen. De negentraps automaat waaraan de krachtbron is gekoppeld, reageert juist weer wat traag. Tijdens inhaalsituaties zit je echt te wachten tot de Range Rover het gewenste verzet kiest. Met het dak open zit je redelijk uit de wind, maar ben je langer dan 1.90 meter, dan kijk je wel tegen de zonneklep aan. Optionele stoelverwarming én -koeling maakt dat je in principe het hele jaar door open kunt rijden. We stipten het al aan, maar ook in de wildernis staat deze Land Rover zijn mannetje. Dat is het roemruchte terreinwarenmerk aan zijn stand verplicht. Toch waren wij aangenaam verrast, want op basis van het ‘glitterige’ uiterlijk van de auto zou je verwachten dat die eigenschappen op het tweede plan zijn geraakt. Niets daarvan; de Evoque Convertible wordt standaard voorzien van Land Rovers fameuze All Terrain Progress Control. Een systeem waarmee je kinderlijk eenvoudig, maar heel serieus terrein kunt rijden. De auto doet al het werk; jij hoeft alleen je gezonde verstand te gebruiken. Wel zonde van die grote lichtmetalen wielen, waar je overigens ook tijdens parkeermanoeuvres in de stad rekening mee moet houden. Met gesloten kap heeft de Range Rover twee gigantische dode hoeken aan de achterzijde, maar zelfs wanneer je in de open lucht zit, blijft het oppassen geblazen. De kap is keurig weggewerkt in de bagageruimte, dus over je schouder heb je op die momenten vrij zicht. Naar voren zie je echter nog steeds weinig. Dat komt omdat de voorruit naar je toe neigt en voorzien is van een dikke omlijsting. Die combinatie maakt het niet alleen lastig om verkeer van links te onderscheiden; ook het verkeerslicht op groen zien springen blijkt een hele opgave. De veiligheidsuitrusting van de open Evoque is gelijk aan die van de gesloten modellen. Rijstrookassistentie is bij de prijs inbegrepen; hulpsystemen als dode hoek signalering, adaptieve cruise control en een waarschuwing bij kruisend verkeer moeten van de optielijst komen.

De Range Rover Evoque Convertible 2.0 Si4 4WD HSE van binnen

We tekenden verschillende meningen op over het uiterlijk van de open Range Rover - zelf vonden we hem vooral minder massief ogen dan we op basis van het fotomateriaal hadden verwacht - maar over het interieur is iedereen het eens: dat is prachtig. Het dashboard is één op één overgenomen uit de reguliere Evoque, waarbij de ingenieurs lijken te zijn vergeten dat er op dit exemplaar geen dak zit. Het lichtelijk naar boven gerichte scherm van het infotainmentsysteem is nauwelijks af te lezen zodra je de kap hebt geopend. We lieten het al even vallen: de kap van de cabriolet heeft een plaatsje gevonden in de kofferruimte. Daardoor blijft er maar weinig ruimte voor je bagage over. Tweehonderdeenenvijftig liter om precies te zijn; evenveel als je kwijt kunt in een Volkswagen Up!. In die stadsauto kun je de achterbank nog naar beneden klappen om de kofferruimte te vergroten; de Evoque Convertible beschikt niet over die mogelijkheid. De terreinwagen heeft weliswaar een dubbele laadvloer, maar die mag eigenlijk geen naam hebben. Nu kun je met een bescheiden laadruim nog rekening houden. De kofferklep is vervelender. Het ding is de helft zo groot als een regulier exemplaar. Hij scharniert alsnog naar boven open, zodat je moet bukken wanneer je iets in de kofferbak wilt leggen. Voor eventuele achterpassagiers is de toegang tot de auto al even ergerlijk. Met het dak dicht moeten zij zich echt naar binnen wurmen. Weliswaar haal je door middel van een hendel eenvoudig de rugleuning van de voorstoel naar voren, maar het verschuiven van de zitting dient elektrisch te gebeuren. Dat duurt voor je gevoel een eeuwigheid. Wanneer je eenmaal achterin zit, is er te weinig hoofd- en beenruimte voor wie langer is dan de gemiddelde Nederlander. De achterzijde van de voorstoelen is ook nog eens van hard kunststof: lange achterpassagiers zitten dus niet alleen krap, vervoerd worden in de Range Rover doet ook nog eens zeer aan hun benen.

De Range Rover Evoque Convertible 2.0 Si4 4WD HSE en het milieu

De open Evoque is leverbaar met drie verschillende motoren. Behalve de door ons gereden benzineversie zijn er ook twee diesels beschikbaar; de ene biedt 150 pk, de andere levert er nog eens 30 meer. Da’s opvallend veel keus voor zo’n niche model. Welke uitvoering je ook kiest; een brandstofbesparend start/stop-systeem behoort tot de standaarduitrusting. Stel je daar in het geval van onze testauto niet teveel bij voor: wij realiseerden een praktijkverbruik van 1 op 9,7. De brochure is overigens niet veel optimistischer. Op papier zou de Convertible goed moeten zijn voor een score van 1 op 11,6.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.