logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai IX35 I

Dikke bak voor een scherpe prijs

Hyundai - ix35

Hyundai timmert de laatste tijd stevig aan de weg. De Hyundai ix35 is sinds enige tijd op de markt als opvolger van de Tucson. De ix35 heeft helemaal niks te maken met de Tucson. Het is een compleet nieuwe, andere auto. Zijn sterkste punt? Je krijgt veel waar voor je geld. In goed Hollands: een dikke bak voor een scherpe prijs.

Conclusie

De ix35 is een echte SUV. Hij is ruim, je zit hoog en er staat een flinke auto voor je neus. De prijzen zijn scherp. De goedkoopste versie kost € 22.995. De behoorlijk rijk uitgeruste auto testauto kost 25 mille. Hij is lekker comfortabel en mooi stil. Tegenvallers zijn de indirecte en vaag aanvoelende besturing en het slechte zicht naar achteren. Als optie is een achteruitrijcamera beschikbaar. Onze tip: koop die. Je hebt ‘m hard nodig.

Type auto en prijs

De Hyundai ix35 is er met zowel benzine- als dieselmotoren. De benzineversies zijn een 1.6 GDI (135 pk) en een 2.0i (163 pk) krachtbron. Op dieselgebied is er keuze uit een 1.7 CRDi, goed voor 116 pk, en twee tweeliter aggregaten die respectievelijk 136 en 184 pk opwekken. Standaard krijg je een handgeschakelde zesbak, maar ook een automaat hoort tot de mogelijkheden. De auto is leverbaar met twee- en vierwielaandrijving. Met de tweewielaandrijving kun je niet het terrein in, een modderig pad bij de manege moet met de vierwielaandrijver wel lukken. Wat luxe betreft is er keuze uit diverse pakketten. Alle versies hebben standaard ESP, hill assist, zes airbags, actieve hoofdsteunen, stuurwielbediening van de audio en een hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel. Best een rijke standaarduitrusting dus. Zaken als navigatie, lederen bekleding en cruise control zijn in de duurdere versies verkrijgbaar. Als optie is onder meer een achteruitrijcamera leverbaar. De kilometerkosten van de Hyundai ix35 vallen best mee. Volgens de financieel experts van de ANWB betaal je 57 cent per kilometer als je er vier jaar lang jaarlijks 15.000 kilometer mee rijdt. En dat is een heel normaal bedrag voor een auto van rond de 25 mille. Verder zit op de ix35 vijf jaar garantie, wat eventueel is uit te breiden tot liefst 7 jaar.

Hoe rijdt de Hyundai ix35

Onze testauto heeft een 1.6 GDI motor. Geen verkeerde krachtbron. Die 135 pk klinkt wat weinig, maar voor gebruik op de vlakke, Nederlandse wegen voldoet hij prima. Ga je er bepakt en bezakt mee de bergen in, dan zal de motor er flink aan moeten trekken en fiks toeren draaien, wat het verbruik en de geluidsproductie niet ten goede komt. Omdat dit de goedkoopste versie is, heeft hij alleen voorwielaandrijving. Die functioneert prima en bij normaal gebruik heb je die vierwielaandrijving gewoon niet nodig. De ix35 veert heerlijk comfortabel. Hij is bovendien mooi stil. Flinke tegenvaller is de besturing. Die is dermate indirect en gevoelloos dat je ongemerkt constant kleine correcties aan het uitvoeren bent. Op den duur is dat vermoeiend. Om brandstof te besparen heeft de 1.6 GDI-motor een start-stopsysteem. Hyundai claimt een gemiddeld vebrurik van 1 op 15,6. Wij bleven bij een heel normale rijstijl steken op 1 op 13,4.

De Hyundai ix35 van binnen

Trek de deur open van deze stoere SUV en je ziet meteen dat er lekker veel binnenruimte aanwezig is. Ook het kofferruim is flink. Met de prijs van een VW Golf of Ford Focus krijg je in elk geval letterlijk méér auto. Onze testauto heeft als extra bovendien lederen bekleding wat hem een luxe uitstraling geeft. Standaard heeft hij een behoorlijk rijke uitrusting met onder meer stuurwielbediening van de stereoinstallatie, een airco en zes airbags. Minpunt van de ix35 is het zeer beperkte zicht naar achteren. In goed Hollands: je ziet geen moer. De achterste raamstijlen zijn zo fors dat een voetganger er geheel achter schuilgaat. En da’s best link. Bij achteruit inparkeren heb je geen idee waar de auto ophoudt te bestaan. Er is als optie een achteruitrijcamera te koop (vanaf € 495). Onze tip: meteen aanschaffen dat ding!

De Hyundai ix35 en het milieu

Wil je schoon rijden dan ben je aangewezen op de 1.6 GDI krachtbron. Die heeft een B-label. Op dieselgebied is den 1.7 CRDi met een C-label nog acceptabel. De 2.0 CRDi is met een E- en G-label (afhankelijk van de uitvoering) allesbehalve schoon.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.