Auto Review Subaru Xv II
Occasiontest Subaru XV (2017 / heden)
De Subaru XV is als occasion niet mateloos populair. Daarvoor is dit model gewoon tè eigenzinnig, wat helemaal past bij het hele merk Subaru. Dit zijn geen allemansvrienden, maar in werkelijkheid wel veel fijnere auto’s dan vaak wordt gedacht.
- Pluspunten
- Prima rijeigenschappen
- Zeer betrouwbaar
- Lekker onderscheidend model
- Minpunten
- Relatief bescheiden aanhangwagengewicht (e-Boxer)
- Geen allemansvriend
Wat vindt de Wegenwacht?
In principe kan alles kapot. De kans dat een Subaru XV z’n bestuurder in de steek laat met een technisch mankement is echter bijzonder klein. De Wegenwacht kent geen enkel vaker voorkomend euvel bij deze Subaru’s. Mocht een Subaru niet willen starten omdat de accu gewoon aan het einde van zijn levensduur is, dan is het bij een e-Boxer wel handig te weten dat de accu aan de bestuurderszijde de startaccu is. De andere is een ‘comfort-accu’. Dat is natuurlijk geen reden om ergens zorgen over te maken. Al ziet de Wegenwacht zelden een Subaru van heel dichtbij, is starthulp natuurlijk zó gegeven.
Over de Subaru XV
De XV laat zich lastig in een hokje plaatsen. Is het een SUV? Nou… niet helemaal, zó hoog is de carrosserie op zich niet, hij staat alleen relatief hoog op de wielen. Daarmee is het dus ook beslist geen normale hatchback, de XV heeft méér te bieden dan zo’n normaal model, al is het maar door de bijzondere onderhuidse techniek. Elke Subaru XV heeft vierwielaandrijving en een door het merk zelfstandig ontwikkelde continu variabele transmissie. Het eerste zorgt ervoor dat de XV ook gewoon doorrijdt als de ondergrond ècht slecht wordt, maar het is ook een veiligheidsaspect op natte en gladde wegen. Die transmissie levert een belangrijke bijdrage aan het rijcomfort.
Uitvoeringen en varianten
Deze generatie van de XV verscheen in 2017. In eerste instantie was er keuze uit twee motorvarianten: een 1,6 en een 2,0 liter, beide benzinemotoren en beide zijn zogenaamde boxermotoren, een techniek die Subaru al vele jaren heel succesvol (en lekker eigenwijs) toepast. De 1.6 levert 84 kW/114 pk, de 2,0 heeft 115 kW/156 pk, een opvallend groot verschil. Medio 2019 voorziet Subaru de 2,0 van ‘mild-hybrid’-techniek, waarbij een met de transmissie samengebouwde elektromotor de benzinemotor ondersteunt. Deze techniek noemt Subaru e-Boxer en in die vorm levert de 2,0 liter motor 110 kW/150 pk. De normale 2,0 verdwijnt direct uit het programma, medio 2020 gaat ook de 1,6 uit het leveringsprogramma, dus alleen de e-Boxer blijft over. Alle uitvoeringen van de XV hebben standaard een continu variabele transmissie, die, indien gewenst, wel handmatig kan worden geschakeld. De 1,6 is er aanvankelijk in de uitvoeringen Pure, Comfort, Luxury en Premium, de 2,0 alleen in de laatstgenoemde versie. De e-Boxer kennen we als Comfort, Luxury en Premium, van najaar 2020 tot voorjaar 2021 is er tijdelijk ook een uitvoering die X-Explore heet.
De Subaru XV als occasion
De XV is bij uitstek een auto die ook nieuw wordt gekocht door particuliere automobilisten. Subaru-rijders zijn vaak meer dan gemiddeld gehecht aan hun auto, in elk geval blijven ze relatief lang met hun auto doorrijden. Dat geldt voor nieuw-kopers, maar even goed ook voor occasionkopers. Dat heeft uiteraard invloed op het aanbod occasions. Oudere exemplaren duiken heel soms op bij dealers van andere merken, maar in lijn met het voorgaande zal een XV-rijder zijn auto in relatief hogere mate bij de vertrouwde dealer inruilen op een nieuwe of andere Subaru. Het logische gevolg is dat geïnteresseerde occasionkopers eveneens bij uitstek bij de officiële dealers de auto vinden die ze zoeken. Subaru hanteert zelfs twee verschillende occasionlabels. ‘Approved Used’ wordt uitsluitend gebruikt voor heel jonge exemplaren, niet ouder dan 24 maanden en met maximaal 20.000 kilometer op de teller. Dit zijn vaak voormalige zakenauto’s of demonstratie-auto’s van het betreffende dealerbedrijf. Daarnaast is er de ‘Zes Sterren Selectie’ (vernoemd naar het logo van het merk, met daarin zes sterren) voor auto’s die niet tot voornoemde groep behoren, maar maximaal vijf jaar oud zijn en niet meer dan 150.000 kilometer hebben gereden. Op deze occasions zijn diverse aantrekkelijke condities van toepassing.
De proefrit
De XV is als typische Subaru een goedmoedige auto om te rijden, maar tegelijk heeft hij wel eigenschappen waarmee hij andere middenklasse-auto’s moeiteloos achter zich laat. Dat komt onder meer door de permanente vierwielaandrijving en het feit dat de carrosserie wat hoger op de wielen staat. Een ruig onverhard bospad, of een gladde helling naar het vakantiehuisje dat voor de wintervakantie is gehuurd, de XV doet dat gewoon, feitelijk zonder dat de bestuurder merkt hoe knap dit is. Die vierwielaandrijving is ook een veiligheidsaspect. Niet alleen als het glad is, maar ook in andere situaties heeft de XV een zeer goede wegligging en richtingsstabiliteit. Dat is een belangrijke bijdrage aan de actieve veiligheid in een noodsituatie.
Om te zien is de XV, los van die wat hogere stand op de wielen, geen bijzonder indrukwekkende verschijning. Subaru-rijders zijn een beetje wars van uiterlijk vertoon, zo lijkt het wel. Veel belangrijker is het lekker ruime interieur. Bij de instap achterin valt op dat de achterportieren onder een ongebruikelijk grote hoek kunnen openen. Dat is bijvoorbeeld ideaal als er een (ISOFIX-) kinderzitje op de achterbank moet worden geplaatst. De bagageruimte is ook royaal. Een reservewiel is niet aanwezig, maar de XV is wel standaard voorzien van een stevige krik, sleepoog, et cetera. Kale uitvoeringen bestaan feitelijk niet, het tweede niveau ‘Comfort’ is al voorzien van een heel ruime uitrusting. Een bijzonderheid daarbij is ‘EyeSight’, een ook al door Subaru zelf ontwikkeld systeem voor assistentie van de bestuurder en actieve veiligheid. Hierin zijn onder meer automatisch remmen voor obstakels, een heel verfijnd werkend systeem voor adaptieve cruise control en rijstrookbewaking opgenomen. Mede door die systemen, maar vooral ook door de voortreffelijk werkende CVT-transmissie rijdt de XV heel prettig. De boxermotor produceert soms een herkenbaar, licht roffelend geluid als wat verder in de toeren wordt doorgetrokken. Het onderstel is nogal stevig op kleine oneffenheden, maar op grotere juist mooi comfortabel. De besturing is voldoende communicatief, de verdere bediening vraagt soms even gewenning, maar wijst verder zichzelf. De 1,6 liter motor is voor normaal gebruik net sterk genoeg, de e-Boxer is beslist de betere keuze, door meer vermogen, zonder dat dit wezenlijk extra brandstof kost. Met de e-Boxer is een praktijkverbruik van 1 op 14 á 15 prima haalbaar, de 1,6 komt tot 1 op 12 á 13. De 1,6 en 2,0 mogen een geremde aanhangwagen tot 1.400 kilo trekken, de e-Boxer 1.270 kg.
Conclusie
De Subaru XV is geen auto die mensen direct aanspreekt met bijvoorbeeld zijn uiterlijk. Zo’n auto moet je echt leren kennen en waarderen. Na verloop van tijd blijkt de XV zo heerlijk zorgeloos en comfortabel. Het is een alleskunner, maar dat schreeuwt hij niet van de daken. Daarnaast is de kwaliteit van Subaru legendarisch, waardoor ook de XV zeer betrouwbaar is.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
