logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Mokka B

Opels moderne, elektrische middenklasse SUV

De Opel Mokka E is als occasion niet direct herkenbaar. Dat wil zeggen: hij is uiterlijk niet direct te onderscheiden van zijn normale ‘benzine-broers’. Niks ten nadele van dat uiterlijk, want het is wel een heel strak en modern vormgegeven SUV.

Pluspunten
  • Rijdt redelijk comfortabel
  • Heel betrouwbaar
  • Lekker onderscheidend model
Minpunten

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij de elektrische versie van de Opel Mokka kent de Wegenwacht één euvel dat wel eens voorkomt. Verbonden met de laadpaal geeft de auto dan aan dat de accu vol is, maar dat blijkt niet zo te zijn. Uiteraard stopt de techniek dan wel met laden. In geval van nood kan de auto vaak nog wel aan de snellader. De Wegenwacht zal een accu-reset uitvoeren, maar dat helpt niet altijd. Lukt dat niet, dan is deskundige hulp in de garage noodzakelijk.

Over de Opel Mokka E

Net als de normale Mokka is deze Mokka E technisch nauw verwant met de ‘zustermodellen’ van Peugeot en Citroën. Opel zit nu eenmaal sinds een aantal jaren in hetzelfde concern en dus is het logisch dat onderhuidse techniek wordt gedeeld. Bijzonder is in dit geval dat Opel in dit geval juist veel kennis over elektrische aandrijving heeft ingebracht. Dat maakt de consument natuurlijk niks uit. Opvallend is ook dat deze Mokka E, net als de benzineversies, van binnen en van buiten een stuk compacter is dan het vorige model, dat we kennen als Mokka X.

Uitvoeringen en varianten

In alle gevallen wordt de Mokka E aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 100 kW/136 pk. Het batterijpakket heeft in alle gevallen een capaciteit van 50 kWh. Toch is er een technische variant. De Mokka-E is er met zowel 7,4 als 11 kW ‘laadvermogen’. Dat verschil is vooral te merken aan de benodigde tijd aan een openbare laadpaal (of een eigen oplaadstation) om de batterij ‘vol’ te krijgen. Opel realiseerde zich kennelijk dat 11 kW als de norm geldt, dus de 7,4 kW-versies zijn begin 2022 net zo stilletjes verdwenen als de auto zelf rijdt. Het verdere onderscheid zit ‘m uitsluitend in uitrustingsniveaus. Aanvankelijk heetten die Edition, Elegance, Business Elegance, GS-Line en Ultimate. Begin 2023 zijn die namen overboord gezet en vervangen door Level 2, 3, 4 en 5. Inderdaad, ‘Level 1’ bestaat niet.

De Opel Mokka E als occasion

Niet alleen de normale Mokka, maar ook de elektrische versie is blijkbaar goed verkocht, door Opel. In elk geval staat er al een flink aanbod elektrische versies te koop. In de keuze ‘welke het moet worden’ speelt om te beginnen de oplaadcapaciteit een rol. Daarbij is de persoonlijke situatie van de koper doorslaggevend. Wie een eigen oplaadpunt aan huis heeft en de auto dus probleemloos een avond en een hele nacht aan de stekker kan hangen, zal geen problemen ondervinden met de 7,4 kW-versie. De auto staat dan toch stil en op eigen terrein. Wie afhankelijk is van openbare laadpalen is beter af met een 11 kW-versie. Je gunt immers je buurtgenoten met elektrische auto’s ook de mogelijkheid om te laden. Als de batterij weer vol, of vol genoeg is, kan de Mokka E weghalen.

Het aanbod occasions staat in belangrijke mate bij de officiële Opel-dealers. Het aanbod is zo groot en de variatie binnen het model zo klein, dat het geen zin heeft om voor een mooie Mokka E naar de andere kant van het land te reizen, er staat er beslist eentje in de buurt. Uiteraard kan een nette Mokka E ook opduiken bij dealers van andere merken, of bijvoorbeeld bij een outlet van een grote leasemaatschappij.

De proefrit

De Mokka en dus ook de Mokka E is typerend voor ‘Opel anno nu’. Dit was het eerste model dat het nieuwe ‘familiegezicht’ van het merk kreeg. Dat geeft ‘m een toch wat andere uitstraling dan eerdere Opels: net even dynamischer en dus ook moderner.

De bediening van de Mokka E is betrekkelijk eenvoudig, zoals dat voor vrijwel alle elektrische auto’s geldt. Het volledig digitale instrumentarium is op verschillende manieren in te delen. Het is wel fijn dat onder het centrale display een aantal ‘fysieke toetsen’ zit om voor de belangrijkste functies te kiezen. Het is wel jammer dat het actuele of gemiddelde stroomverbruik niet op het dashboard is af te lezen. Het officiële stroomverbruik van 17,4 kWh/100 km is in de praktijk natuurlijk niet haalbaar, maar gemiddeld blijft de Mokka E wel onder de 20 kWh/100 km. Met het 50 kWh accupakket is dus theoretisch een actieradius van 250 km te bereiken, in de praktijk is dat net niet haalbaar.

Voorin staan twee erg prettige stoelen. De zitruimte achterin is beperkt, voor vier volwassenen is het al gauw te krap. Daarbij is de lage daklijn ook niet handig bij in- en uitstappen. De bagageruimte is met 310 liter inhoud (40 minder dan de benzineversie) niet overdadig. De Mokka E rijdt op zich prima, al is de afstemming van het onderstel vrij hard, wat ook heeft te maken met het gewicht van het accupakket. De Mokka E is zo’n 320 kg zwaarder dan een vergelijkbare benzineversie.

Conclusie

Binnen het aanbod elektrische occasions neemt de Mokka E een interessante plaats in. Daarbij is het opmerkelijk dat deze versie zich uiterlijk niet of nauwelijks onderscheidt van de benzineversies. Sommige klanten willen dat juist graag, anderen niet. Als gezinsauto is de Mokka E net ruim genoeg.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Opel Mokka E.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Janssen van Kouwen, Amsterdam Z.O.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.