Auto Review Mitsubishi Outlander III
Trendgevoelig
De derde generatie Mitsubishi Outlander is vooral in grote aantallen verkocht als PHEV, op grond van het fiscale voordeel dat gold in de tijd dat de auto nieuw was. De vraag naar occasions is bescheiden, maar kàn een heel interessante aankoop zijn.
- Pluspunten
- Rijdt redelijk comfortabel
- Vrij tijdloos model
- Kwalitatief uitstekend
- Vooral interessant bij goede oplaadmogelijkheid
- Minpunten
- Als occasion minder geliefd
Wat vindt de Wegenwacht?
- De grote stoorzender bij de Outlander is het in Nederland ingebouwde ‘after market’-alarmsysteem, dat in bijna alle exemplaren zit. Dat laat het nogal eens afweten, maar feitelijk kun je dat Mitsubishi niet kwalijk nemen.
- De Wegenwacht c.q. de Alarmcentrale krijgt ook wel eens vragen van vakantiegangers per Outlander PHEV, die ‘m helemaal afgeladen en met een caravan aan de haak over de Alpen willen jagen. Het komt voor dat de trekkracht dan bijna helemaal verdwijnt en het brandstofverbruik schrikbarend toeneemt. Er verschijnt in die situatie een schildpadje op het dashboard. Dat is een heel subtiele manier van de Outlander om aan te geven dat de bestuurder een ernstige bedieningsfout heeft gemaakt. Zeker als dergelijke omstandigheden in het verschiet liggen, is het zaak de hybride-accu’s te allen tijde vol te houden (gebruik op de reis hiervoor de ‘save’-knop) en hang de auto ook bij een tussenstop waar mogelijk aan de stekker! Ook in dit geval treft Mitsubishi dus geen enkele blaam, het is de schuld van de bestuurder zelf.
Over de Mitsubishi Outlander
De nieuwe Outlander, de derde generatie, verscheen in 2012. Dat was de normale vervanging van een bestaand model, door een nieuwe. Korte tijd later kwam hij er ook als PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Dat werd plotseling de grote lieveling van veel zakelijke automobilisten. Door een fiscale kronkel hoefde voor privégebruik van een zakelijk ingezet exemplaar geen bijtelling betaald te worden.
Die fiscale voordelen liggen ver achter ons. Een groot deel van alle exemplaren die als occasion beschikbaar kwamen, zijn via export het land uit gegaan. Dat zegt nog steeds niks over de prima eigenschappen die deze Mitsubishi heeft te bieden voor occasionkopers die hoge eisen stellen aan ruimte, trekgewicht et cetera en door regelmatig ‘stekkeren’ tot een heel bescheiden verbruik komen.
Uitvoeringen en varianten
- De Outlander is er met vijf aandrijflijnen. De 2,0 liter benzineversie levert 110 kW/150 pk, met voorwielaandrijving, òf vierwielaandrijving.
- Er is ook een 2,2 liter diesel, eveneens met 110 kW/150 pk en voor- of vierwielaandrijving.
- Vrijwel alle uitvoeringen hebben een continu variabele automatische transmissie.
- Alleen de absolute basis-benzineversie en de twee basis-diesels (2WD en 4WD) hebben een handgeschakelde vijfversnellingsbak.
- De PHEV-versies hebben een tammere versie van de 2,0 liter benzinemotor, in combinatie met twee elektromotoren. Elektrisch aangedreven beschikt de PHEV over 120 kW/163 pk, het gecombineerde vermogen bedraagt 149 kW/203 pk.
- De PHEV heeft altijd een volledig automatische, traploze transmissie.
- In het najaar van 2015 is er een flinke facelift geweest (ander front), waarbij ook het leveringsprogramma flink is uitgedund.
- De oorspronkelijke uitvoeringen Intense en Intense+ met benzinemotoren zijn geleverd tot 2014 en vervangen door de Business Edition.
- De PHEV basisversie Intense+ is alleen in 2013 geleverd.
- De PHEV is er ook als Business Edition, Executive Edition, Limited Edition (alleen 2015), Instyle en Instyle+.
- Na de facelift zijn alle drie de technische varianten er alleen nog als Business Edition, Executive Edition en Instyle. Alleen de PHEV is er ook als Instyle+.
De Mitsubishi Outlanderals occasion
Nog steeds maken de PHEV-versies ongeveer driekwart van het totale aanbod van dit model uit. Pakweg 20% heeft een normale benzinemotor en de rest zijn diesels. Inmiddels is de hectiek rond de PHEV’s verdwenen.
De Outlander is nog steeds in ruime mate voorhanden, maar is nu vooral te vinden bij niet-merkgebonden autobedrijven en in maar heel bescheiden mate bij de dealers van het merk. De PHEV kan nog steeds heel interessant zijn, bijvoorbeeld als de auto heel regelmatig wordt gebruikt voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer en er veelvuldig een laadpaal beschikbaar is. In dat geval rijdt de Outlander vrijwel alleen maar elektrisch. De ‘normale’ Outlanders zijn natuurlijk ook heel goede auto’s voor wie er hoge eisen aan stelt.
De proefrit
De plug-in hybride is ‘aan de stekker’ op te laden. Als die accu’s uitgeput raken, gedraagt de Outlander zich als een normale ‘full hybrid’ en zorgt vooral de benzinemotor voor de aandrijving. Met volgeladen accu’s, rijdt de Outlander altijd volledig elektrisch. Dat houdt hij in de praktijk zo’n veertig tot hooguit vijftig kilometer vol, afhankelijk van de omstandigheden, waarbij ook de buitentemperatuur sterk van invloed is. Met de knop ‘Save’ kan de batterij wel worden gespaard en met ‘charge’ kan de benzinemotor de accu ook langzaam bijladen. Het is immers best mogelijk dat de extra kracht van die elektrische aandrijving na een grotere afstand pas echt nuttig wordt.
Helaas is het in de Mitsubishi niet mogelijk, zoals in sommige andere auto’s met gedeeltelijk elektrische aandrijving, om de elektrische energie te bewaren, totdat de omstandigheden daarom vragen. Wie hiermee niet juist omgaat (zie kader Wegenwacht), kan in een onaangename situatie terecht komen. Op de weg is elke Outlander, ongeacht de aandrijving een grote en zware auto, wat voor de PHEV nog sterker geldt dan voor een benzine- of dieselversie. Deze Mitsubishi is niet geheel ongevoelig voor zijwind en mede door de hoge zitpositie worden zijdelingse bewegingen relatief sterk gevoeld.
De besturing is nogal doods. Verder biedt de Outlander veel ruimte, voor wel vijf volwassenen, al is de achterbank nogal vlak. De als optie leverbare twee extra achterzitplaatsen zijn alleen geschikt als noodzitjes voor kinderen. Met een 2,0 liter benzineversie is het gemakkelijk een verbruik te scoren ‘aan de goede kant van 1 op 10’. Het verbruik van een PHEV is enorm afhankelijk van de frequentie van opladen in combinatie met de lengte van de ritten en concreet is daarin geen enkele richtlijn te geven.
Conclusie
De Mitsubishi Outlander is als altijd een degelijk kwaliteitsproduct en beslist een aanrader voor wie behoefte heeft aan een sterke SUV. In de PHEV-uitvoering is het nog steeds een aanbeveling, mist die past bij het soort gebruik.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mitsubishi Outlander.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
