logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai I40 I

Zakelijk aanbod

Hyundai - i40

Wat met de Sonata nooit echt gelukt is, hoopt Hyundai nu wél klaar te spelen met de nieuwe i40: doorbreken op de zakelijke markt. Dat moet kunnen lukken want de i40 is scherp geprijsd en heeft een omvangrijke uitrusting. En hij ziet er bovendien goed uit.

Conclusie

Of deze Hyundai i40 een leaseknaller wordt? Zou zo maar kunnen. Hij oogt bijzonder fraai, voelt kwalitatief goed aan en de rijeigenschappen zijn dik in orde. Verder is hij zeer ruim. En is de prijs redelijk. Alleen is de hoofdruimte voorin met zo’n panoramadak maar net aan. En het windgeruis op de snelweg doet iets afbreuk aan het comfort. Maar of Volkswagen en Opel zich echt zorgen gaan maken, valt nog te bezien. Die hebben tenslotte toch ook kwaliteitsproducten in de aanbieding.

Type auto en prijs

Met een basisprijs van € 24.995 (€ 27.995 voor de diesel) zet Hyundai een concurrerende aanbieding in de markt. Het is een luxueus uitgeruste grote middenklasser, die allereerst als Crosswagon wordt geïntroduceerd. Een sedanversie komt later dit jaar. Maar die is minder belangrijk, want kopers in deze klasse willen veel ruimte en kiezen daarom vaak voor een stationcar. De buitenmaten zijn behoorlijk. Zo is deze Zuid-Koreaan 477 centimeter lang, 182 centimeter breed en 147 centimeter hoog. Volgens Hyundai komt het leasetarief van de i40 (bij 60 maanden en 20.000 km) op € 458. Dat betreft dan wel de basisuitvoering. De zakelijke rijder die zo'n i40 gaat leasen wil behalve veel ruimte ook een meer dan complete uitrusting. Hij kiest dan waarschijnlijk voor de Business edition, die een meerprijs van € 3.000 heeft. Deze versie heeft onder meer automatische airco, cruise control, een mooi audiosysteem met navigatie, negen airbags, en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Daarnaast zijn nog extra's leverbaar als een panoramisch zonnedak (€ 1.495) en parkeersensoren voor en achter (€ 795). Deze i40 is naar keuze leverbaar met twee verschillende benzinemotoren en twee diesels. Het gamma begint bij de 99 kW (135 pk) sterke 1.6 GDI. De 2.0 GDI levert 130 kW (177 pk). En de 1.7 CRDi is er als 85 kW-versie (116 pk). Of je neemt het model dat wij filmden. Die is goed voor 100 kW (136 pk). De viercilinder is in deze testauto gekoppeld aan een zestrapsautomaat. De uitvoering die wij hebben, is de meest complete i-Catcher. En die is voorzien van alle denkbare extra’s zoals navigatiesysteem, achteruitrijcamera, lederen bekleding, stoelverwarming, Lane Keeping Assist Systeem, parkeersensoren voor en achter en een panoramisch schuifdek. Met al deze toeters en bellen komt de prijs van deze uitvoering uit op € 42.490.

Hoe rijdt de Hyundai i40

De i40 rijdt prima. De 136 pk sterke dieselmotor doet zijn werk naar behoren. De acceleratie van 0-100 km/h neemt 12 seconden in beslag. En de topsnelheid bedraagt 190 km/h. Daar valt goed mee te leven. De zestrapsautomaat doet zijn werk schokloos. Wie liever zelf schakelt, kan ook een handgeschakelde zesbak krijgen. De motor is behoorlijk zuinig. Een verbruik van 1 op 15 is makkelijk haalbaar. Het onderstel is duidelijk op comfort afgestemd. Grote en kleine oneffenheden worden prima weggewerkt. De wegligging is dik in orde. Zowel rechtuit als in bochten blijft deze Hyundai prima zijn spoor volgen. Alleen helt de koets wel over in snel genomen bochten. En op de snelweg heb je snel last van windlawaai. Ook wordt de besturing op snelheid een tikje gevoelloos. Maar daar is de elektrische stuurbekrachtiging debet aan. Helaas hebben we nog niet kunnen rijden met de 1,6 liter benzinemotor en de 116 pk diesel. Wel reden we ook nog met de tweeliter benzinemotor. Die beviel ook prima, zowel in combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak als met de zestraps automatische transmissie. De motoren zijn mooi stil en de prestaties heel behoorlijk.

De Hyundai i40 van binnen

Net als aan de buitenkant is ook vanbinnen te zien dat Hyundai de laatste jaren enorm vooruit is gegaan op het gebied van design. Zowel vanbinnen als vanbuiten ziet de i40 er gewoon aantrekkelijk uit. Het instrumentarium is compleet en goed afleesbaar. Evenals het scherm voor onder meer het navigatiesysteem dat hoog in de middenconsole is geplaatst. Die werkt trouwens perfect. Alle knoppen en hendels zitten binnen handbereik. Een en ander is niet alleen mooi ontworpen, maar het komt kwalitatief ook allemaal goed over. In het interieur zijn prima materialen gebruikt en de afwerking is netjes, al haalt hij niet het hoge niveau van een VW Passat. En daarmee wil Hyundai wel graag concurreren. De i40 koop je vooral voor de ruimte. En die is ruimschoots voorhanden. De kofferbak heeft een inhoud van 553 liter. Voor kleine verhuizingen is die nog makkelijk te vergroten naar 1.719 liter door de achterbankleuning om te klappen. Verder zijn er voldoende bakjes en vakjes om kleine spulletjes in op te bergen. De zitruimte voorin is meer dan voldoende. Alleen krijgen lange mensen problemen met de hoofdruimte. Het panoramadak, dat in deze i-Catcher uitvoering standaard is, vreet kostbare centimeters. Achterin is de ruimte meer dan voldoende. Er is beenruimte te over. En ook aan hoofdruimte is geen gebrek. Je kunt er gemakkelijk met drie personen zitten.

De Hyundai i40 en het milieu

Hyundai levert de i40 met twee verschillende benzinemotoren (1,6 liter en 2,0 liter) en twee diesels (1,7 liter met 115 of 136 pk). Voor zowel de benzineversies als de diesels zijn de kleinste motoriseringen het interessantst. Die vallen namelijk in het gunstige 20% bijtellingstarief en dat is in deze (lease)klasse heel belangrijk. De 1,6 liter benzinemotor verbruikt gemiddeld zes liter brandstof per 100 km en produceert daarbij 140 gram CO2 per km. Bij de kleinste diesel is de CO2 emissie 113 gram per km en ligt het verbruik op 4,3 liter diesel per 100 km. De gefilmde Hyundai 1.7 CRDi met 136 pk in de rijk uitgeruste i-Catcher uitvoering heeft in combinatie met de automaat energielabel D en valt dus in de duurste bijtellingscategorie van 25 procent. Met de handbak krijgt hij een B label.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.