logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Citroen C3 II (S)

Niet zo hip, wel heel comfortabel

De Citroën C3 van de eerste generatie is als occasion niet zo populair als de nodige bestsellers in deze compacte klasse. Dat is mooi voor wie de eigenwijze vormgeving van de C3 wel kan waarderen. Het drukt de prijzen, ook nu deze exemplaren wat ouder worden.

Pluspunten
  • Rijdt best comfortabel
  • Eigenzinnig uiterlijk
  • Niet zo geliefd, daarom relatief niet duur
Minpunten
  • Onoverzichtelijke carrosserie
  • Relatief veel kleine mankementen

Wat vindt de Wegenwacht?

De Citroën C3 wordt relatief vaak geplaagd door kleine mankementen. Bijzonder is de ruitensproeier die water lekt in één van de injectoren, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. De centrale vergrendeling werkt soms niet door een storing in één deur. De ruitenwissermotor gaat inwendig vrij vaak stuk. Brandende lampjes op het dashboard met de motor uitgeschakeld is maar een kleinigheid.

Als de auto even stilstaat met stroomverbruikers aan, dan schakelt automatisch een ‘spaarstand’ in. Dat is geen euvel, starten en wegrijden en alles is opgelost.

Bij de 1,1 en 1,4 liter motor is olielekkage op de koppakking vrij gebruikelijk. Zorg dat de olie op peil blijft en zo lang het niet zo erg wordt dat de olie in de dynamo terechtkomt is het allemaal wel te overzien. Gebeurt dat wel, dan zit je meteen vast aan een revisiedynamo èn een nieuwe koppakking.

De voorveren willen wel eens breken en vaak wordt daarbij ook een band beschadigd. Dat is ter plekke niet te repareren, de Wegenwacht maakt de auto alleen ‘transporteerbaar’, in de garage moet er dan direct een nieuwe veer in… of liefst meteen twee!

De ‘Sensodrive’ semi-automaat is feitelijk een afrader. Reparaties zijn gauw kostbaar en komen vaak voor. Naar verhouding valt het nog mee als alleen de indicatie op het dashboard niet ‘ziet’ in welke stand de pook staat. De Wegenwacht kent daar wel een trucje voor.

Over de Citroën C3

Deze C3 was een soort herstart voor Citroën in de compacte klasse, net een slag groter dan de allerkleinste. Daarmee zag de C3 zich wel direct geconfronteerd met enorm sterke concurrenten, bijvoorbeeld uit Duitsland, maar ook van de andere Franse merken. Wat pleit voor de C3 is de eigen stijl van het merk, die in deze C3 goed tot uitdrukking komt. Dat trekt een bepaald publiek aan, maar stoot ook anderen af. Dat laatste is jammer, want daardoor ontdekken veel mensen niet dat zo’n C3 een heel fijne auto in het gebruik is.

Uitvoeringen en varianten

De normale C3 is een vijfdeurs hatchback. Er is op deze basis vanaf 2003 ook een tamelijk unieke tweedeurs Cabriolet, de Pluriel, met een enorm stoffen schuifdak en eventueel afneembare zijbeugels. Er zijn vier benzinemotoren in de C3 gebruikt. De 1,1 liter is met 44 kW/60 pk wel erg bescheiden. Meest gewild zijn de 1,4 liters, die bestaan met 54 kW/74 pk en 66 kW/90 pk. Aan die laatste hebben veel kopers in deze klasse meer dan genoeg. Er is ook een 1.6 met 80 kW/108 pk. Er komen drie diesels in deze C3-generatie voor: 1.4 HDi met 50 kW/73 pk en 66 kW/90 pk en vanaf 2008 ook een 1.6 HDiF met 80 kW/108 pk. Deze laatste heeft al een roetfilter. De Pluriel is er uitsluitend met de 1,4 en 1,6 liter benzinemotoren. De normale uitvoeringen heten Ambiance, Prestige en Exclusive, maar er is ook een enorm aanbod tijdelijke actieversies gepasseerd.

De proefrit

In de rijeigenschappen van de C3 ligt de nadruk op het comfort. Oneffenheden in het wegdek worden prima verwerkt en dat maakt van de C3 een fijne auto, ook op langere afstanden. Er is al snel wat bandengeluid te horen als het asfalt wat grover is, maar staat tegenover dat de motor juist best stil is. De zittingen van de voorstoelen zijn aan de korte kant voor mensen met lange benen. Achterin is door volwassenen net redelijk te zitten. Met de 66 kW 1.4 liter motor is de C3 lekker levendig, maar het is van nature natuurlijk geen sportwagen. De wegligging is ruim voldoende, maar de C3 voelt zich prettiger op rechte stukken en lange bochten dan in kort bochtenwerk.

Conclusie

Een allemansvriend zal geen enkele Citroën ooit worden en dus ook een C3 niet. Wie kan wennen aan het eigenzinnige uiterlijk koopt in de C3 een heel comfortabel alternatief voor de meest verkochte modellen in deze klasse, in de regel voor een aanzienlijk lagere prijs.

Deze auto is beschikbaar gesteld door De Jong’s Autobedrijven, Hoofddorp, Katwijk, Leiderdorp, Zoetermeer tel. 071-4028554

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.