Auto Review Volkswagen Id.5 I
VW ID5: een ID4, maar dan in coupévorm
De Volkswagen ID5 is de coupéversie van de elektrisch aangedreven ID4. De verschillen tussen de twee zijn klein, maar ze zijn er wel degelijk.
- Pluspunten
- Interieur ruimte
- Erg stil
- Comfortabel
- Minpunten
Conclusie
De Volkswagen ID5 is een comfortabele, erg ruime elektrische auto. Dat hij een coupélijn heeft doet geen afbreuk aan de ruimte achterin. Hij is bijna net zo ruim als zijn ’normaal’ gelijnde SUV-broer de ID4. Het weg- en stuurgedrag van de ID5 is afgestemd op een comfortabele rit. Wil je meer sportiviteit dan zul je moeten uitwijken naar de veel duurdere GTX-versie. De standaarduitrusting van het instapmodel is al behoorlijk rijk, maar als je je het kan veroorloven is het aankruisen van het multimediapakket wel een aanrader. Stroomverbruik en actieradius zijn prima. Het opgegeven rijbereik van 520 km haalden wij niet, maar 439 kilometer (buitentemperatuur rond de 14 graden Celsius) is wel goed haal- en bruikbaar. Het stroomverbruik lag tijdens de test op 18,9 kW/100 km.
Type auto en prijzen
Volkswagen heeft diverse elektrisch aangedreven voertuigen in zijn aanbod. Zo zijn er de ID3 - een middenklas SUV-gezinsauto – en zijn grotere broer ID4. Op basis van die ID4, ook een SUV, is er sinds enige tijd ook de ID5. Dat is in feite een ID4 maar dan een iets ander koetswerk dat meer de belijning van een coupé heeft. De daklijn loopt aan de achterkant dus schuin naar beneden wat hem een iets sportiever uiterlijk geeft. Hij is slechts 12 millimeter langer dan de ID4. Om het verschil met de ID4 verder te benadrukken is de standaarduitrusting van de ID5 rijker.
De ID5 is er in drie versies: Pro, Pro Performance en GTX. De Pro en de Pro Performance hebben allebei achterwielaandrijving en zijn respectievelijk goed voor 174 en 204 pk. De GTX heeft zowel op de voor- als de achteras een elektromotor en is dus een vierwielaandrijver. Hij wekt maximaal 299 pk op. Keerzijde van dat extra vermogen is dat je aan actieradius inlevert. De ID5 heeft namelijk altijd een 77 kW accupakket. In de Pro kom je daarmee volgens Volkswagen 520 kilometer ver mee. In de GTX is dat 490.
De testauto is de € 50.890 kostende Pro-versie. Dat is het instapmodel maar die heeft al een uitgebreide standaarduitrusting. Voor 2500 euro extra heb je de krachtiger performance-versie. De snelle GTX staat in de prijslijst voor € 59.390. Ga je de Volkswagen ID5 private leasen reken dan op een maandbedrag van(af) 800 euro. Je krijgt op de auto twee jaar garantie, op het accupakket 8 jaar. Die twee jaar is best kort, zeker als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een merk als Kia, dat rustig 7 jaar garantie biedt op zijn producten en EV’s. Om de ID5 op smaak te brengen zijn er diverse pakketten. Zo heeft de testauto een 2.500 euro kostend multimediapakket. Duur, maar wel zeer de moeite waard. Je krijgt dan onder meer draadloos laden van je telefoon, een groter aanraakscherm, een hele dikke stereo en een head up display met augmented reality. Dat maakt de algehele beleving van de ID5 in een klap tot een veel luxere.
Hoe rijdt de Volkswagen ID5?
Zodra je de deur opendoet en de ID5 de sleutel ziet is de auto automatisch ‘aan’. Je hoeft dus geen startknop in te drukken. Bij verlaten van de auto – als je de sleutel temminste meeneemt – is de auto automatisch uit. Dat is in het begin even wennen. Je moet ‘m wél nog zelf ontgrendelen en op slot doen met de afstandsbediening.
Zodra je wegrijdt valt meteen op hoe ongelooflijk stil het is aan boord. Dat is natuurlijk een van de kenmerken van vrijwel álle elektrische auto’s in vergelijking tot brandstofauto’s. Maar zelfs als je dat in acht neemt is deze ID5 erg stil. Het weggedrag is goedmoedig en comfortabel. Ondanks de enorme wielen is de vering niet hard en stug. Wel merk je dat de ID5 een hoge auto is. Hij wil wat overhellen in bochten. De automaat schakelt onmerkbaar. Je kunt de Drive-stand tevens in B zetten. Dan zal de auto, zodra je het gas loslaat, extra gaan regenereren en dus harder afremmen (vandaar de B van Brake). Dat werkt prima maar is niet zo sterk dat je een zogeheten one-pedal-drive hebt. Het zicht rondom is matig. Vooral schuin naar achteren is er een fikse dode hoek. Ook het zicht in de binnenspiegel is beperkt. De achterruit ligt erg schuin en bovendien zit de spoiler vol in beeld. Het zicht in de buitenspiegels is dan weer riant.
Wat rijhulpsystemen betreft heeft elke ID5 een noodstopsysteem dat automatisch remt voor voetgangers en fietsers. Verder heb je altijd een rijstrookassistent en adaptieve cruisecontrol, vermoeidheidsherkenning en verkeersbordherkenning. Verder zit er een lichtstrip onder de voorruit. Die is niet alleen mooi, maar knippert ook bij gevaar, of als de augmented reality in de head up display aanwijzingen geeft. Dat is even wennen maar uiteindelijk wel een goede toevoeging. En over verlichting gesproken, tegen meerpijs kun je Matrix LED-verlichting krijgen (standaard op GTX). Dan kun je in principe altijd met groot licht aan rijden zonder iemand te verblinden. Zodra er een tegenligger aankomt weet een computer welke LED’jes het moet uitzetten om niemand te verblinden en je toch maximale lichtopbrengst te geven. De rijstrookassistent werkt prettig. Sommige systemen geven een wilde ruk aan je stuur als je uit je baan dreigt te raken, het systeem in de ID5 doet dat gelukkig heel beschaafd en is niet zo ‘zwaar’ van afstelling dat ´door de correctie heen sturen´ onprettig is. Een regelrechte misser is dat de ID.5 geen achterruitenwisser heeft. Tot slot: er mag 1.200 kilogram, aan de trekhaak. Bij de GTX is dat 1.400 kilogram.
De Volkswagen ID5 van binnen
Er is keuze uit vier interieurstijlen. Die van de testauto heeft smaakvol velours en cognackleurig leder op het dashboard met heerlijk zittende sportstoelen. Erg fraai allemaal en bovendien is er een hoge niveau van afwerking. Het scherm met het instrumentarium dat recht voor je neus prijkt is aan de kleine klant. Gelukkig heb je een duidelijk head up display dat belangrijke rijgegevens in de voorruit projecteert. Dat display is voorzien van zogeheten augmented reality: het projecteert sommige aanwijzingen van de navigatie en van de rijhulpsystemen op het wegdek.
Het aanraakscherm van het infotainmentscherm daarentegen is met 12 inch juist lekker groot en goed afleesbaar. Het zit lekker hoog op het dashboard. Er gaan tal van functies onder schuil. Daarvan zijn sommige niet even handig en intuïtief te vinden – bijvoorbeeld de reset van dagteller – maar de belangrijkste functies zijn gelukkig wel eenvoudig te vinden. De airconditioning is bovendien deels met normale knoppen te bedienen. Dat werkt wel zo snel en dus veilig. De volumeknop van de radio is weliswaar een fysieke, maar omdat je moet schuiven in plaats van draaien is ie niet echt handig tijdens het rijden. Op het stuurwiel zit ook een volumeknop. Die moet je indrukken en das al beter. Het systeem is voorzien van een nieuwe generatie software, zo meldt Volkswagen. Het reageert in elk geval razendsnel op commando’s en kent bovendien spraakbesturing. Dat werkt prima.
Zowel voorin als achterin is erg veel leefruimte. Ondanks de teruglopende daklijn, waardoor je 12 millimeter minder ruimte heb, is er ook achterin meer dan voldoende hoofdruimte. De beenruimte is er zelfs riant. Verder zijn er voldoende opbergmogelijkheden en kun je je telefoon draadloos opladen. De kofferbak is met 549 liter fors, en zelfs iets groter dan die van de ID.4. De achterklep gaat elektrisch op en dicht. De achterbakheeft een dubbele laadbodem en geen tildrempel. De achterbankleuning kun je in twee ongelijke delen wegklappen. Dan onstaat er een flinke laadruimte van 1561 liter.
De Volkswagen ID5 en het milieu
Dankzij een software update gaat laden nu nog sneller dan bij de ID4 het geval is. Dat wil zeggen: de laadcurve is anders. De ID5 is in staat om langer met een hoog piekvermogen te blijven laden. Daardoor laadt de auto aan een snellader nu van leeg naar 80 procent vol in 29 minuten. Hij laadt met maximaal 135 kW. Dat is niet baanbrekend snel – meer zo’n beetje de hedendaagse snellaad-norm. Maar een half uur laadtijd is natuurlijk prima. Aan een publieke laadpaal van 11 kW duurt lasden zo’n zeven uur. Het stroomverbruik is in orde maar ook niet meer dan dat. Wij haalden in de testweek een gemiddelde van 18,9 kW/100 km. Het opgegeven rijbereik van Volkswagen luidt 520 kilometer. De praktijk wijst anders uit: wij kwamen tot 439 kilometer. Een stuk minder ver dus, maar nog wel goed bruikbaar.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volkswagen ID.5.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
