Auto Review Jeep Grand Cherokee V (WL)
Slechte interpretatie
Jeep Grand Cherokee 4Xe Summit Reserve
- Pluspunten
- Stoer uiterlijk
- Serieuze terreinvaardigheden
- Gigantische kofferbak
- Minpunten
- Stoterig weggedrag
- Onzuinig
- Matige ergonomie
- Stevig prijskaartje
Ook een terreinwagenfabrikant als Jeep moet met zijn tijd mee. Met een plug-in hybride aandrijflijn is hun vlaggenschip de Grand Cherokee weliswaar modern, maar nog maar weinig eigen.
Conclusie
De nieuwe Jeep Grand Cherokee is bedoeld als een moderne interpretatie van wat de terreinwagen ooit was. Het resultaat is vlees noch vis. Op auto’s van Amerikaanse makelij viel altijd wel iets aan te merken, maar het waren precies die negatieve eigenschappen – weggedrag, verbruik, afwerking – waardoor ze bij sommigen juist geliefd waren. De aanpassingen die Jeep heeft doorgevoerd, vervreemden de liefhebbers van de fabrikant terwijl vreemd merk rijders bij de concurrentie op bijna alle vlakken beter uit zijn. De Grand Cherokee spreekt daardoor heel wat minder tot de verbeelding dan de kleinere Jeeps waarvoor je vandaag de dag terecht kunt.
Type auto en prijs
De personenwagen waarmee het voor Jeep ooit allemaal begon, is inmiddels een zeldzaamheid op de Nederlandse wegen. Desondanks is de Grand Cherokee hier nog altijd verkrijgbaar. Sinds 2023 kun je in ons land voor de vijfde modelgeneratie terecht.
In de tussenliggende tijd is er heel wat veranderd. Jeep behoorde ooit tot de Chrysler Group, werd overgenomen door Mercedes, daarna door Fiat en behoort inmiddels alweer de nodige jaren tot het Stellantis-concern. Onder de motorkap van de Grand Cherokee ligt dezelfde benzinemotor die ook door Alfa Romeo wordt gebruikt.
Iconisch ontwerp
Om er geen misverstand over te laten bestaan dat je daadwerkelijk met een Jeep van doen hebt, grepen de designers terug op de eerste personenwagen die het merk ooit voortbracht: de Wagoneer. Dat icoon zie je terug in het hoekige ontwerp en de chromen raamlijn.
De Grand Cherokee is in ons land uitsluitend verkrijgbaar als plug-in hybride, in de duurst mogelijke uitvoering. Prijzen beginnen dan ook bij een stevige € 103.700. Daarmee is de Jeep kostbaarder dan een Land Rover Defender: een andere volwaardige terreinwagen met een stekker. Ook premium SUV’s als de BMW X5 en Mercedes GLE zijn duizenden euro’s voordeliger in aanschaf.
Als doekje voor het bloeden krijg je bij de Amerikanen meer garantie. De termijn bedraagt vijf jaar, met een onbeperkt aantal kilometers. Zo ver gaat de concurrentie niet. Hetzelfde geldt voor de waarborg op de benodigde batterijen: die is bij Jeep acht jaar of 160.000 kilometer, waar Land Rover bijvoorbeeld maar zes jaar of 100.000 kilometer garantie verstrekt.
Hoe rijdt de Grand Cherokee 4Xe
Van een Amerikaanse auto denk je te weten hoe -ie rijdt: indirect en deinerig, als een slagschip. De Grand Cherokee maakt gehakt van die vooroordelen. Althans: de meeste. Want indirect stuurt deze Jeep nog steeds.
Dat de terreinwagen niet in het hokje past dat liefhebbers voor Amerikaanse auto’s hebben gecreëerd, wil niet zeggen dat de Jeep er automatisch op vooruit is gegaan. Want ondanks de luchtvering op het door ons gereden topmodel stuitert de auto onaangenaam over verkeersdrempels heen. En als de vering en demping niet voor onbalans zorgt, doet de nadrukkelijk schakelende achttraps transmissie dat wel.
Wil wel, klinkt niet
De Jeep heeft dezelfde 2.0-liter viercilinder turbomotor die bijvoorbeeld ook de Alfa Romeo Giulia aandrijft. In combinatie met een elektromotor die bij de Italianen niét tot de mogelijkheden behoort, levert de krachtbron 380 pk, 637 Nm koppel en een trekgewicht van maximaal 2.215 kilogram. Overtuigende prestaties, maar ze ‘klinken’ niet. Trap je het gaspedaal tot het schutbord, dan mis je toch de typerende soundtrack van een V6 of V8. Jeep levert de zogenaamde Summit Reserve – zo wordt de duurste Grand Cherokee op de kofferklep aangeduid – op kolossale 21-inch wielen. Die laten zich onderweg goed horen. Verder valt op dat de zitpositie weliswaar hoog is, maar de voorruit laag: daardoor kun jij je in deze bijna vijf meter lange, twee meter brede en twee meter hoge gigant alsnog nietig voelen.
Gigantische buitenmaten
Je medeweggebruikers zien dat ongetwijfeld anders. Parkeer je naast een reguliere B-segmenter, dan zal de eigenaar daarvan niet fatsoenlijk kunnen wegrijden omdat hij of zij niet over de motorkap van de Jeep heen kan kijken.
Voor de berijder van de Grand Cherokee zijn de zaken aanmerkelijk beter geregeld, al moeten hulpsystemen als een waarschuwing voor kruisend verkeer en een infraroodcamera (!) van de optielijst komen.
Met de gigantische buitenmaten van de Jeep waren we aanvankelijk blij met de 360 graden camera op onze testuitvoering. Tot we tot die ontdekking kwamen, dat het beeld dusdanig weinig gedetailleerd was, dat we alsnog het risico liepen een velg te beschadigen tijdens het inparkeren.
De Grand Cherokee 4Xe van binnen
Leer, hout en twee fraaie digitale schermen: open de deur van de nieuwe Grand Cherokee en het is duidelijk dat de tijd bij Jeep niet heeft stilgestaan. Het interieur van de terreinwagen is zacht om aan te raken, maar zal nog steeds niet ieders smaak zijn: het gebruikte hout lijkt wel oranje en de stiknaden zijn grof. De ergonomie is bovendien een crime: je treft overal bedieningsknoppen aan, die niet altijd even logisch zijn gegroepeerd. In het geval van de elektrische rijmodi worden ze zelfs door een complete stuurkolom van elkaar gescheiden! De menustructuur op het infotainmentscherm is nog het meest logisch, al pakken de letters wel erg priegelig uit. Kleinere Jeeps hebben hier minder last van, omdat die meer onderdelen met hun Stellantis-zusjes delen.
Flikkering in je ooghoek
Onze testauto was voorzien van een dikke stereo, met tweeters aan weerszijden van het dashboard. Die bewuste onderdelen van de audio-installatie weerspiegelden echter licht van buiten, zoals de straatverlichting. In het donker zorgt dat voor een hinderlijke flikkering in je ooghoek.
Ondanks de riante buitenmaten van de Grand Cherokee is de binnenruimte bescheiden. Veel centimeters worden opgesnoept door de lange neus en de gigantische kofferbak, met een inhoud van maximaal 2.000 liter. Onder de bagagebodem is ruimte voor een volwaardig reservewiel, maar meer ook niet. Wil je voorkomen dat de laadkabel door de kofferbak zwerft, dan zal je het risico op een lekke band op de koop toe moeten nemen.
Twee televisieschermen achterin
Voorin beschikken de inzittenden over twee zestienvoudig verstelbare stoelen met massagefunctie. Achterin is het ook niet behelpen, met twee televisieschermen en vijf stroompunten voor de passagiers achterin. Daaronder ook een volwaardig – zij het dan Amerikaans – stopcontact.
De been- en hoofdruimte zijn afdoende. Het panoramadak op onze testauto nam kostbare centimeters in beslag. Gelukkig is de rugleuning van de achterbank verstelbaar. Klap je de bank neer, dan ontstaat er een vlakke laadvloer zónder kieren. Het was even zoeken naar de knop om de elektrisch bedienbare achterklep ook weer te sluiten: die blijkt verscholen te zitten in de D-stijl.
De Grand Cherokee 4Xe en het milieu
De Grand Cherokee is niet alleen groot, de terreinwagen weegt ook veel. Bijna 2.500 kilogram om precies te zijn. Dankzij de toevoeging van een elektromotor zou het gemiddelde verbruik 1 op 38,5 moeten bedragen, maar dergelijke klinkende cijfers vallen alleen te realiseren wanneer je de reus trouw oplaadt voor iedere rit.
Met een daadwerkelijke actieradius van 44 kilometer heb je daar een dagtaak aan, want het duurt zomaar drie uur voordat je die kilometers met een maximale laadsnelheid van 7,4 kiloWatt bij elkaar hebt gesprokkeld. In de praktijk is dat onbegonnen werk. Ook voor jullie testredacteur, die het uiteindelijk tot 1 op 12 schopte.
Geen spaarstand
De Jeep beschikt over diverse terreinmodi, maar een spaarstand ontbreekt. Ook bestaat er geen mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het terugwinnen van remenergie. Dat doet de plug-in hybride terreinwagen sowieso nauwelijks, waardoor je met beleid op een rotonde of verkeerslicht dient af te rijden. Met een leeggewicht van 2.500 kilogram moet je anders vól in de ankers.
Je kunt er in de Jeep wel voor kiezen om wat stroom te bewaren of de verbrandingsmotor inschakelen om stroom aan te maken. De laadaansluiting zit ter hoogte van het linker voorportier. Met een wagenlengte van bijna vijf meter is het geen pretje om vooruit bij een laadpaal te parkeren. Temeer, daar je die plek na afloop van de laadsessie achterwaarts moet verlaten.
In de Verenigde Staten wordt de Grand Cherokee ook met V6- en V8-motoren geleverd. Vanwege ons voor dergelijke krachtbronnen ongunstige belastingklimaat komen die versies niet naar Europa.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
