Auto Review Citroen C3 I (F)
Soms is rond beter
Citroën - C3
- Pluspunten
- Best comfortabel
- Eigenzinnig uiterlijk
- Minpunten
- Onoverzichtelijke carrosserie
- Relatief veel kleine mankementen
Wat vindt de Wegenwacht?
De Citroën C3 wordt relatief vaak geplaagd door kleine mankementen. Bijzonder is de ruitensproeier die water lekt in één van de injectoren, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. De centrale vergrendeling werkt soms niet door een storing in één deur. De ruitenwissermotor gaat inwendig vrij vaak stuk. Brandende lampjes op het dashboard met de motor uitgeschakeld zijn maar een kleinigheid. Als de auto even stilstaat met stroomverbruikers aan, dan schakelt automatisch een ‘spaarstand’ in. Dat is geen euvel, starten en wegrijden en alles is opgelost.Waar praten we over?
Citroën vervangt niet altijd een bestaand model door een nieuwe editie. Zo kwam de C3 destijds terecht tussen de Saxo en de Xsara en had dus geen directe voorloper. Het model is vele jaren redelijk populair gebleven, maar heeft vooral veel trouwe Citroën-rijders kunnen bekoren. De eigen stijl van het merk, die in deze C3 goed tot uitdrukking komt, trekt een bepaald publiek aan, maar stoot ook anderen af. Dat is jammer, want daardoor ontdekken veel mensen niet dat zo’n C3 een heel fijne auto in het gebruik is.Uitvoeringen en varianten
Er zijn vier benzinemotoren in de C3 gebruikt. De 1,1 liter is met 44 kW/60 pk wel erg bescheiden. Meest gewild zijn de 1,4 liters, die bestaan met 54 kW74 pk en 66 kW/90 pk. Aan die laatste hebben veel kopers in deze klasse meer dan genoeg. Er is ook een 1.6 met 80 kW/108 pk. Er komen drie diesels in deze C3-generatie voor: 1.4 HDi met 50 kW/73 pk en 66 kW/90 pk en vanaf 2008 ook een 1.6 HDiF met 80 kW/108 pk. Deze laatste heeft al een roetfilter. De normale uitvoeringen heten Ambiance, Prestige en Exclusive, maar er is ook een enorm aanbod tijdelijke actieversies gepasseerd.De proefrit
In de rijeigenschappen van de C3 ligt de nadruk op het comfort. Oneffenheden in het wegdek worden prima verwerkt en dat maakt van de C3 een fijne auto, ook op langere afstanden. Er is al snel wat bandengeluid te horen als het asfalt wat grover is, daar staat tegenover dat de motor juist best stil is. De zittingen van de voorstoelen zijn aan de korte kant voor mensen met lange benen. Achterin is voor volwassenen net redelijk te zitten. Met de 66 kW 1.4 liter motor is de C3 lekker levendig, maar het is van nature natuurlijk geen sportwagen. De wegligging is ruim voldoende, maar de C3 voelt zich prettiger op rechte stukken en lange bochten dan in kort bochtenwerk.Conclusie
Een allemansvriend zal geen enkele Citroën ooit worden en dus ook een C3 niet. Wie kan wennen aan het eigenzinnige uiterlijk koopt in de C3 een heel comfortabel alternatief voor de meest verkochte modellen in deze klasse, in de regel voor een gemiddeld net even wat vriendelijker prijs.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
