Auto Review Volkswagen Passat VIII (B8) 1e facelift
Schaven aan de toetssteen
Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R DSG
- Pluspunten
- Veiligheidsuitrusting
- Binnenruimte
- Leverbaar met semi-elektrische aandrijflijn
- Minpunten
- Prijs
- Weinig inspirerend vormgegeven
De Volkswagen Passat geldt als voorbeeld in zijn klasse. De beroemde zakenauto is onlangs opgefrist, waarmee de middenklasser zijn rivalen weer op afstand moet houden. Maar richten de Duitsers hun vizier wel op de juiste concurrenten?
Conclusie
Mede dankzij een aangevulde veiligheidsuitrusting, een bijgepunt interieur en de terugkeer van een plug-in hybride variant behoudt de Volkswagen Passat zijn voorbeeldfunctie in dit deel van de markt. Het segment waarin de leasewagen opereert, staat desondanks onder druk. Grote, hoge auto’s zijn al langer in de mode en de Passat heeft alleen een flinke kofferbak om die kopersgroep op andere gedachten te brengen.
Type auto en prijs
Na de Golf is de Passat de tweede ‘evergreen’ van Volkswagen. Sinds 2014 wordt alweer de achtste generatie van de zakenauto aan de man gebracht en dat model onderging in 2019 een opfrisbeurt. Je herkent de vernieuwde Passat aan zijn typenaam, die voortaan is uitgeschreven onder het merklogo aan de bovenzijde van de achterklep. De belangrijkste wijzigingen vonden echter onderhuids plaats. Zo keert de plug-in hybride GTE-uitvoering terug in het Nederlandse leveringsprogramma, hebben de Duitsers de aanvullende veiligheidsuitrusting uitgebreid en is het infotainmentsysteem weer helemaal bij de tijd. Prijzen beginnen bij € 42.640 voor de eenvoudigste stationwagen, maar je kunt bij Volkswagen ook terecht voor een voordeliger, vierdeurs Passat. Die kost minimaal € 40.925. Modellen als de Opel Insignia Sports Tourer (vanaf € 35.849) en Peugeot 508 SW (minimaal € 39.770) gelden als alternatieven, hoewel de beroemde middenklasser misschien nog wel het meeste te duchten heeft van een concurrent uit eigen huis: met de Superb Combi (vanaf € 39.590) verkopen ze bij concerngenoot Skoda namelijk een D-segmenter die niet alleen ruimer is dan de Passat, maar ook voordeliger.
Hoe rijdt de Passat
Generatie op generatie heeft Volkswagen geschaafd aan de kwaliteiten van de Passat. En met succes, want het model vormt in dit deel van de markt al jarenlang de liniaal waarlangs alternatieven worden gelegd. Voor deze hernieuwde kennismaking kregen we de sleutels in handen van een benzineversie met een 1.5-liter TSI krachtbron. Die motor beschikt over cilinderuitschakeling, zodat de Volkswagen minder brandstof verbruikt wanneer je geen prestaties van het blok verlangt. Het vermogen bedraagt 150 pk, het koppel 250 Nm en desgewenst weet deze Passat raad met een aanhanger van maximaal 1.600 kilogram. Onze testauto was uitgevoerd in de zogenaamde Elegance Business R-uitvoering: een hele mond vol voor wat eigenlijk neerkomt op een sportpakket. Het geeft de zakenauto ontegenzeggelijk smoel, al gaat het toch vooral om uiterlijke schijn. De importeur had in de optielijst bijvoorbeeld niet de rijprofielinstellingen aangevinkt, zodat we vast zaten aan de standaard rijmodus van de Passat. Die blijkt in combinatie met de spaarzaam afgestelde, zeventraps automaat een tikkeltje bedeesd te zijn: bij het verkeerslicht kruíp je werkelijk van jouw plek, tenzij je een stevige stamp op het gaspedaal geeft. Maar daar zijn je passagiers vermoedelijk niet van gediend. Wij zouden kortom wél voor die verschillende rijmodi hebben gekozen. Die meerprijs hadden we kunnen bekostigen door op de sportstoelen uit onze testauto te bezuinigen. Ze zaten heerlijk, daar niet van. Maar het zijn zulke joekels, dat ze de in- en uitstap bemoeilijken. De aandrijflijn begreep ons misschien niet altijd, maar de Volkswagen is wel mooi stil. Daarnaast biedt de besturing voldoende gevoel en zelfs met het optionele sportonderstel beoordelen we de vering en demping als comfortabel. De Passat is natuurlijk niet zomaar uitgegroeid tot de toetssteen van zijn segment! Een dergelijke voorbeeldfunctie hebben de Duitsers ook, wanneer het gaat om de aanvullende veiligheidsuitrusting die op de middenklasser wordt aangeboden. De lijst hulpsystemen waarvan de Passat standaard wordt voorzien, is langer dan die van de beschikbare extra’s. Zaken als adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie, vermoeidheids- en verkeersbordherkenning plus een noodstopsysteem dat zowel voetgangers als fietsers herkent, zitten bijvoorbeeld al bij de vanafprijs inbegrepen. Je hoeft alleen nog bij te betalen, wanneer je ook dode hoek signalering wilt, of een head up display. Een achteruitrijcamera moet eveneens van de optielijst komen, maar voor een moderne auto valt de Volkswagen ook zonder die accessoire al redelijk goed te overzien.
De Passat van binnen
Bij de introductie van deze achtste modelgeneratie deed het kamerbrede ventilatierooster zijn intrede, dat over de volledige breedte van het dashboard loopt. Dat geeft het interieur van de Passat nog iets bijzonders, want zeker na de facelift is het interieur inwisselbaar met dat uit andere Volkswagens. We zien een digitaal instrumentarium en een fraai aanraakscherm en de middenklasser kan met het internet worden verbonden. Dat brengt allerlei handigheidjes met zich mee: je kunt bijvoorbeeld op afstand de verwarming inschakelen en zelfs de auto ontgrendelen met je mobiele telefoon behoort tot de mogelijkheden. Je mobiele telefoon kun je in de Passat draadloos opladen. Niet ieder toestel is daarvoor geschikt, zoals lang niet elke smartphone raad weet met de USB-C stroompunten waarvan de middenklasser is voorzien. Daarvoor verkopen ze weliswaar adapters bij de electronicawinkel, maar je auto dwingt jou op deze manier tot een extra aanschaf. Eerder hebben we ons kritisch uitgelaten over de gebruikte interieurmaterialen in de recente crossovers van het merk, maar deze Volkswagen steekt gelukkig in elkaar op een manier die niet alleen fraai is om naar te kijken, maar ook plezierig om aan te raken. De achterpassagiers hebben een zee aan beenruimte tot hun beschikking, maar het optionele panoramadak snoept kostbare hoofdruimte af voor wie langer is dan 1.90 meter. Een fikse middentunnel maakt, dat een eventuele derde achterpassagier met opgetrokken knieën zal moeten plaatsnemen. De Volkswagen voorziet voor de inzittenden achterin in stroompunten én een eigen temperatuurinstelling. De kofferbak, naar wens elektronisch te openen met een zwaai van je voet, is met een inhoud van minimaal 650- en maximaal 1.780 liter misschien niet de grootste in zijn klasse, maar wel een van de grotere. Bovendien vind je achterin een verstelbare laadvloer en twee handige vakken aan weerzijden van de kofferbak. De rugleuning van de achterbank klap je neer met een van de hendels in de bagageruimte. Vervolgens ontstaat een vlakke laadvloer.
De Passat en het milieu
De facelift van de Passat markeert de terugkeer van de GTE: een plug-in hybride variant, waarmee de Duitsers hier enkele jaren geleden nog goede zaken deden. Hoewel de stekkerauto nog altijd vriendelijk is voor het milieu, valt er in ons land fiscaal geen voordeel meer op te behalen: je betaalt evenveel bijtelling als voor een van de drie benzine- of dieselversies. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 120- tot 272 pk. Voor de door ons gereden testuitvoering – met automaat - geeft Volkswagen een gemiddeld verbruik op van 1 op 18,9. Wij kwamen in de praktijk tot een score van 1 op 12,4.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
