Auto Review Hyundai MatrIX I
Koreaans alternatief
De Hyundai Matrix is als occasion een uitstekend alternatief voor wie een MPV-achtig model in de compactere klasse zoekt. Dat soort auto’s is gewild, de overgewaardeerde bestsellers van destijds zijn relatief duur. De Matrix is voor hetzelfde geld jonger en gewoon beter.
- Pluspunten
- Hoge zitpositie
- Redelijk ruim
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Eigenzinnig model
Wat vindt de Wegenwacht?
Hyundai heeft een hoog kwaliteitsniveau bereikt en de Matrix is daarop geen uitzondering. Een euvel, of eigenlijk zijn het er twee, dat wel eens voorkomt, is een kapotte sensor op de krukas of op de nokkenas. Dan houdt de motor er acuut mee op en start ook niet meer. Als er snel aan zo’n sensor is te komen, kan de Wegenwacht dit heel snel repareren, want het is een kleinigheid. Als de afstandsbediening van de centrale vergrendeling defect is, zal direct het alarm afgaan als de auto wordt geopend en die start ook niet meer. De reservesleutel biedt direct uitkomst, maar als die niet beschikbaar is, zal de Wegenwacht een tijdelijke oplossing maken. Een enkele keer komt het voor dat de motor stilvalt en de zekering van de motorcomputer doorgeslagen blijkt. De oorzaak is dat defecte bedrading van ofwel de dynamo, ofwel de lambdasonde. In beide gevallen zal de Wegenwacht die bedrading herstellen, nieuwe zekering en klaar is-ie! Verder is de Matrix door en door betrouwbaar.
Over de Hyundai Matrix:
De Matrix was niet de eerste auto in de compacte MPV in dit segment. Diverse grote merken brachten hierin ook auto’s op de markt, voor wie wel een beetje hoger wil zitten en instappen en lekker de ruimte wil zonder meteen in een enorme auto te rijden van het formaat Zafira, Touran, et cetera. Hyundai heeft de Matrix laten vormgeven door meesterontwerper Pininfarina (die naam staat bij de meeste exemplaren ook keurig op de flanken), die ‘m heel eigenzinnig heeft gemaakt. Misschien wel iets tè eigenzinnig, want dat uiterlijk is één van de factoren die een groot verkoopsucces in de weg heeft gestaan.
Uitvoeringen en varianten
De Matrix is technisch wel verwant aan andere Hyundai’s, maar staat als model op zichzelf. Er zijn drie motoren in de Matrix geleverd. De meest populaire is de 1,6 liter benzinemotor (76 kW/103 pk). Er is ook een 1,8 liter met 90 kW/122 pk. Daarnaast is er een 1,5 liter driecilinder diesel met eerst 60 kW/82 pk en vanaf begin 2006 was dat 75 kW/101 pk. In 2008 is de diesel bij gebrek aan belangstelling al stilletjes uit het programma verdwenen. De 1,8 is daarna ook niet meer geleverd. Dat was allemaal tegelijk met een milde facelift, waarbij het front is veranderd en de naam Pininfarina van de Matrix verdween.
Aanvankelijk was er een basisversie zonder aanduiding, plus een GL en GLS. In 2004 kwamen daarvoor in de plaats de ActiveVersion, DynamicVersion en StyleVersion. Zowel voor als na de facelift is er een flink aantal actiemodellen geweest, zoals de World Cup Edition, Pure, S Edition, Sense, Joy en EK2008.
De Hyundai Matrix als occasion:
Er is een flink aanbod aan gebruikte Matrixen, maar tegelijk is deze Hyundai niet mateloos populair. Dat is goed nieuws voor de occasionkopers, die wel geporteerd zijn van de Matrix. De prijzen liggen gemiddeld duidelijk lager dan die van de bestsellers in deze klasse, terwijl de kwaliteit van de Hyundai uitstekend is. Aangezien er meer aanbod is dan vraag, sta je sterk en kun je rustig enkele geschikte Matrixen opzoeken, voordat je gaat beslissen. Daarnaast kunnen we ook stellen dat het aanbod breed genoeg is om niet ver van huis te hoeven om een heel geschikt exemplaar te vinden. De oudste exemplaren beginnen al bij heel overzichtelijke bedragen. De diesels zijn schaars, ongeveer één op de tien aangeboden exemplaren heeft automatische transmissie.
De proefrit:
Kenmerk van deze Hyundai is zijn hoge instap. Daar kies je voor als je zo’n soort auto wilt. Veer- en zitcomfort zijn voldoende. Wegligging, stabiliteit en weggedrag in het algemeen zijn voldoende, maar dat zijn beslist niet de sterkste punten. De besturing is nogal gevoelloos en hetzelfde geldt voor de bediening van de transmissie. De 1,6 liter motor is maar net-aan sterk genoeg voor de Matrix. De 1,8 heeft als het even kan de voorkeur, maar die is vrij schaars. Dat geldt zeker als er af en toe ook nog eens een caravan wordt aangekoppeld.
Conclusie
De Matrix is een prima alternatief voor de overgewaardeerde bestsellers in deze klasse. De prijzen zijn een stuk vriendelijker, omdat de kopers niet in lange, denkbeeldige rijen voor de showroom staan. De kwaliteit van Hyundai is uitstekend, maar je moet natuurlijk wel dat uiterlijk kunnen waarderen.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
