Auto Review Citroen C3 III (B618) 1e facelift
Paradijsvogel
Citroën C3 Shine
- Pluspunten
- Comfort
- Zuinige motor
- Onderscheidend uiterlijk
- Minpunten
Waar veel merken elkaar imiteren om vooral niet uit de toon te vallen, doet Citroën al jaren juist het omgekeerde. En met succes. De C3 is qua uiterlijk misschien een beetje een paradijsvogel, in de omgang is het een prima auto.
Conclusie
De Citroën C3 is een zeer comfortabele, kleine gezinsauto. Zijn brandstofverbruik is netjes, zeker als je bedenkt dat hij alleen een benzinemotor heeft en geen elektrische hulpsysteem. De C3 is mooi stil en hij is lekker eigenwijs van vormgeving; je koopt iets aparts.
Type auto en prijs
De C3 is een kleine gezinsauto. Hij hoort thuis in het rijtje van de Ford Fiësta, Opel Corsa, VW Polo, Peugeot 208, Hyundai i20, Kia Rio en ga zo maar door. Veel concurrentie dus. En Citroën biedt die competitie het hoofd door de nadruk te leggen om comfort en een onderscheidend uiterlijk. Op het gebied van de aandrijflijn onderscheidt de C3 zich trouwens in negatieve zin; er is geen hybrideversie van deze auto, en ook geen stekker-hybride, geen mild-hybrid en al helemaal geen elektrische versie. Je zult het moeten doen met een brandstofmotor die loopt op benzine of diesel. De testauto is een benzineversie. De motor is een 1,2 liter driecilinder goed voor naar keuze 83 of 110 pk. Hij is er alleen als vijfdeurs. De goedkoopste versie is de C3 Live. Die kost € 18.390. Je least ‘m voor vanaf € 299 per maand. Dat klinkt heel voordelig maar je krijgt dan wel een redelijk kale auto. Je hebt weliswaar cruise control en verkeersbordherkenning maar bijna geen rijhulpsystemen. Zo mist hij bijvoorbeeld en noodstopsysteem. De testauto is een C3 Shine met 110 pk krachtige motor. Dat is juist een heel rijk uitgeruste versie en die kost € 23.890. Je krijgt dan 17-inch lichtmetalen wielen, two-tone lak, navigatie, parkeersensoren en een achteruitrijcamera. En ja, hoe onderscheidend is ie dan? Nou, de C3 heeft die best apart vormgegeven neus, die kenmerkende kleine airbumps op de portieren die parkeerschades moeten voorkomen. En je kunt volgens de folder 97 (!) combinaties maken om jezelf te onderscheiden van andere C3 rijders, en van de rest van de wereld.
Hoe rijdt de Citroën C3?
De aandrijflijn in de C3 doet op zich prima zijn werk, alleen is er een lichte dreun voelbaar tussen 110 en 130 km/h. De krachtbron heeft voldoende koppel en trekt dus onderin mooi door. De Citroën weegt 1.065 kg en is door dat relatief lage gewicht redelijk vlot uit de startblokken. De C3 heeft helaas niet dat fraaie veersysteem dat zijn grotere broers de C4 en de C5 wél hebben. Die zijn uitgerust met speciale dempers waardoor de auto hobbels zeer goed elimineert. De C3 moet het met een normale McPherson-constructie doen aan de voorzijden en onafhankelijk wielophanging achter, met een torsiestaaf. Op zich een prima constructie. De vering is mooi soepel en voelt comfortabel. Alleen wil de achteras op grote hobbels en bij het afrijden van een verkeersdrempel nogal snel gaan hard slaan. Op zo’n moment verlang je naar die hydraulische dempers van zijn grotere broers. Gelukkig heeft de testauto wel de 450 euro extra kostende Comfort Seats. Daarin zit extra schuim en die zitten echt super! De auto helt maar weinig over in snel genomen bochten. Het is gewoon een prima sturende auto. En last but not least: de C3 is mooi stil dankzij extra geluidsisolatie. Het brandstofverbruik in onze testweek bedraagt gemiddeld 1 op 14,9. En dat is keurig als je in acht neemt dat de benzinemotor geen elektrische hulpmiddeltjes heeft.
Standaard heeft de C3 maar weinig rijhulpsystemen. Maar omdat de Citroën C3 die wij op de redactie hebben een Shine-versie is, heeft die juist veel aanvullende rijhulpsystemen. We noemen een noodstopsysteem, botswaarschuwing, verkeersbordherkenning en een rijstrookassistent. Alleen is die laatste een heel simpel ding dat alleen een geluidssignaal geeft als je uit je rijbaan raakt, maar een stuuringreep geven doet hij niet. Hij is bovendien zo hinderlijk aanwezig dat je hem al snel gewoon uitzet. En dat kan niet de bedoeling zijn. Op de optielijst staat dan nog dodehoekbewaking en een achteruitrijcamera. Een systeem dat waarschuwt voor kruisend verkeer achter de auto is er niet. Concurrenten als de Ford Fiesta en de Kia Rio hebben dat bijvoorbeeld wel.
De Citroën C3 van binnen
De Citroën C3 is precies 4 meter lang en heeft een wielbasis van 2,54 meter. Voorin is er meer dan genoeg been- en hoofdruimte. Het valt ook op dat de auto best breed is, wat het ruimtegevoel vergroot. Helaas is dat ruimtegevoel op de achterbank niet aanwezig. De hoofdruimte is net aan voor iemand van 1 meter 80 en de beenruimte schiet tekort. Je zit met je knieën tegen de rugleuning van de voorstoel. De kofferruimte is met de achterbank op zijn plaats 300 liter. Citroën geeft niet op groot hij is als je alles wegklapt. In elk geval heb je dan geen vlakke laadvloer. Bovendien heb je een hoge tildrempel en geen dubbele bodem.
Paradijsvogels waren op school vaak mensen aan wie je eerst even moest wennen. En dan bleken ze vaak leuk te zijn. Dat is bij de Citroën net zo. Het ziet er van binnen net even anders uit dan in de meeste auto’s. Met lussen van leder om de deur mee te sluiten. Overal zie je vierkante vormen met afgeronde hoeken tegen. In de uitstroomopeningen van de airco, in de panelen op de deuren en zo voort. Verder zit er een fraaie streep nephout/slangeleer op het dashboard. Als je gaat rijden is het gewoon een gebruiksvriendelijke auto. Met genoeg bakjes en vakjes voor kleine spullen en een infotainmentsysteem dat redelijk eenvoudig is te bedienen. Wat wel jammer is dat ook de verwarming onder een menu zit en het bedienen ervan kost dan meer moeite/stappen dan wanneer je knoppen hebt. Verder zit de bekerhouder zo dicht achter de versnellingspook, dat je beker in de wegstaat bij het schakelen. De Citroen mag maximaal 600 kg aan de trekhaak hebben.
De Citroën C3 en het milieu
De Citroën C3 is niet verkrijgbaar met een hybrideaandrijving. Niettemin scoort de auto tijdens deze test een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 14,9. Dat is echt keurig voor een auto in deze klasse.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
