Auto Review BMW X3 III (G01)
Struikelblok
BMW - X3 xDrive 30d
Conclusie
De nieuwe BMW X3 is misschien wel de best sturende SUV in deze prijsklasse. Bovendien beschikt de semi-terreinwagen over een uitgebreide reeks rijhulpsystemen. Het is ook een van de weinige moderne personenwagens met een fatsoenlijk zicht rondom. Helaas valt de binnenruimte tegen en blijkt het rijcomfort afhankelijk van de bandenkeuze. Daarnaast hangt er een stevig prijskaartje aan de X3. We hebben het dan niet alleen over de aanschafprijs, maar vooral over de begeerlijke maar peperdure meeruitrusting.Type auto en prijs
De oorspronkelijke X3 was een van de eerste crossovers in een hoger marktsegment. BMW bracht het model in 2004 op de markt; een alternatief als de Volvo XC60 verscheen vier jaar later op de markt. Mercedes had pas in 2015 een antwoord klaar in de vorm van de GLC. In München was de inkt van het ontwerp van deze derde generatie toen al lang droog; de BMW-ingenieurs hebben dus een behoorlijke voorsprong opgebouwd ten opzichte van hun belangrijkste rivalen. Aan de buitenzijde zijn de aanpassingen gering - het ontwerp van zijn voorganger diende ook als basis voor dit nieuwe model - maar onderhuids profiteert de X3 van een lager gewicht, een toegenomen wielbasis en allerlei snuisterijen uit de luxe 5- en 7 Serie. Zo kun je het infotainmentsysteem bijvoorbeeld met handbewegingen bedienen en beschikt de semi-terreinwagen over de nieuwste rijhulpsystemen. Al die noviteiten hebben wel hun prijs: minimaal € 59.994. Dat bedrag ligt weliswaar redelijk in lijn met de concurrentie, alleen leveren die standaard krachtigere motoren. De X3 is echter automatisch voorzien van vierwielaandrijving; dat geldt niet voor de Volvo.Hoe rijdt de BMW X3 xDrive 30d
BMW’s staan bekend om hun uitstekende rijeigenschappen. Die reputatie is echter gebaseerd op hun reguliere modellen; snelle coupé’s en sedans. SUV’s maken ze in Beieren pas sinds de eeuwwisseling. Die hebben doorgaans geen achter-, maar vierwielaandrijving. Bovendien wegen ze honderden kilo’s extra. Voor dit type auto stuurt de X3 niettemin als een sportwagen: direct en met veel gevoel. De prestaties komen met de krachtbron uit onze testauto ook aardig overeen: de 3.0-liter dieselmotor is goed voor 265 pk en 620 Nm koppel. Een stoplichtsprintje neemt slechts 5,8 seconden in beslag, mede dankzij de voortreffelijke achttraps automaat. Daarnaast telt de motor zes cilinders; volgens puristen de enige juiste krachtbron voor een BMW. Het kost weinig moeite om te begrijpen waarom; behalve de klinkende prestaties, maakt de zescilinder ook een prachtig geluid. Dat valt nog het beste te omschrijven als een imposante brom, die in kracht aanzwelt wanneer je het gaspedaal dieper intrapt. Wij hebben in elk geval de gehele testperiode de radio niet aangehad! In tegenstelling tot een reguliere BMW mag er een flinke aanhanger achter de X3: het trekgewicht bedraagt maar liefst 2.400 kilogram. De semi-terreinwagen beschikt over meerdere rijmodi, waarvan je er eigenlijk maar eentje nodig hebt: de stand ‘Adaptive’. De auto stemt de besturing- en onderstelafstemming dan af op jouw rijstijl; comfortabel wanneer je aan het toeren bent en stevig gedempt bij het betere bochtenwerk. De 20-inch (!) ‘run flat’-banden onder de testauto maken dat we de X3 niet direct als reisauto zullen bestempelen; weliswaar biedt de BMW een hoge zit en zorgt de geprononceerde motorkap voor een waar ‘king of the road’-gevoel, maar de grote wielen spelen oneffenheden in de weg haarfijn aan de inzittenden door. De lendensteun in de optionele sportstoelen versterkt dit ‘prinses op de erwt’-effect; de steun valt weliswaar te verstellen, maar blijft altijd voelbaar (en daar moet je van houden). De veiligheidsuitrusting van deze derde generatie X3 mag er zijn. Rijhulpsystemen als actieve rijstrookassistentie, dode hoek signalering en een waarschuwing bij kruisend verkeer debuteerden al eerder op de 5- en 7-Serie, maar kunnen nu ook op deze SUV worden besteld. Er vindt zelfs een kruisbestuiving van verschillende systemen plaats. Zo is de (adaptieve) cruise control gekoppeld aan de verkeersbordherkenning. Ideaal: met een simpele druk op de knop rijd je de toegestane snelheid. Die aanvullende veiligheidsuitrusting kost wel een lieve duit: de verschillende rijhulpsystemen staan bij elkaar voor minimaal € 2.790 in de folder. En dan hebben we het head-up display nog niet eens meegerekend! Vermoeidheidsherkenning behoort tot de standaarduitrusting, net als een SOS-functie, die automatisch de hulpdiensten inschakelt wanneer de X3 betrokken raakt bij een ongeval. In tegenstelling tot de concurrentie hoef je niet na drie jaar een nieuw abonnement af te sluiten. De grote raampartijen zijn minstens zo aangenaam.De BMW X3 xDrive 30d van binnen
Met een kofferbak van minimaal 550- en maximaal 1.600 liter loopt de BMW keurig in de pas met de concurrentie. De rugleuning van de achterbank kun je neerklappen vanuit de kofferruimte. Op die manier ontstaat een vlakke laadvloer, die tegelijk dienst doet als dubbele bagagebodem. Ondanks de toegenomen wielbasis houdt de ruimte op de achterbank niet over. Je zit weliswaar vrij met hoofd en benen, maar daarmee is ook alles gezegd. Bovendien is de instap beperkt, omdat de achterbank schuilgaat achter de deurstijl. Je moet over de wielkuip naar binnen, wat in een krappe parkeerplek geen eenvoudige opgave is. Wel handig is de traploos verstelbare rugleuning van de achterbank, waarmee je ook achterin een optimale zit kunt vinden. De achterzijde van de voorstoel is bekleed met hard plastic. ‘Om makkelijk schoon te kunnen maken’, zegt de importeur. Maar het kunststof is wel krasgevoelig. De rest van het X3-interieur ziet er verzorgd uit en is gemaakt van fraaie materialen. De bediening van het infotainmentsysteem is verder vereenvoudigd met submenu’s en de mogelijkheid om door middel van handgebaren de radio zachter te zetten of een telefoongesprek aan te nemen. Voor die ‘partytrick’ moet je wel € 254 extra neertellen. Bovendien werkt het alleen in combinatie met het duurste infotainmentsysteem, dat als ‘goedmakertje’ voor zijn stevige meerprijs (€ 2.402!) over een fraaie achteruitrijcamera met vogelperspectief beschikt.De BMW X3 xDrive 30d en het milieu
BMW biedt de X3 in Nederland met vier verschillende motoren aan: twee benzine- en twee dieselversies. Het vermogen loopt uiteen van 184- tot 360 pk. Het fabrieksverbruik van de door ons gereden zescilinder diesel (met automaat) bedraagt 1 op 17,2. Wij kwamen in de dagelijkse praktijk uit op 1 op 12,3. Dat is geen gunstige score, maar voor een auto van dit formaat en met deze krachtbron ook weer niet verbazingwekkend.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
