logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Jaguar F-Pace I

Jaguars eerste SUV

De Jaguar F-Pace is als occasion best een bijzondere auto, met als gevolg dat de kopersgroep niet bijzonder groot is. Zoals dat ook geldt voor de nieuwe exemplaren, is het merk op zoek naar mensen die behoefte hebben aan een SUV, maar toch juist Jàguar willen rijden.

Pluspunten
  • Opvallend ruim en praktisch
  • Rijdt heel behoorlijk
  • Redelijk betrouwbaar
Minpunten
  • Prijzig in onderhoud
  • Zeker geen allemansvriend

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De selectieknop voor de automatische versnellingsbak wil wel eens niet goed reageren of niet omhoogkomen. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De Wegenwacht kan in sommige gevallen een noodoplossing maken of het systeem resetten.
  • Als de dieselmotor start niet, kan op het dashboard een tekst verschijnen, die aangeeft dat de beschikbare AdBlue niet van voldoende kwaliteit zou zijn. Dat is al raar, want we kennen geen kwaliteitsverschillen in deze toevoeging. In de praktijk hebben we al gemerkt dat dit ook kan betekenen dat het AdBlue-niveau te hoog is. Even goed is dit ook voorgekomen in een situatie waarin nog nooit AdBlue is toegevoegd, waardoor een te hoog peil ook niet mogelijk is. Een concrete oplossing voor dit raadsel is er nog niet. De Wegenwacht zal in geval van een te hoog peil een beetje AdBlue afzuigen, het kan zijn dat de auto het dan weer gewoon doet. Lukt dat niet, dan gaat de Jaguar op transport naar de dealer.
  • In de praktijk zijn we ook twee heel praktische oplossingen van Jaguar tegengekomen, waarvoor het merk een pluim verdient. Onder de motorkap is een simpele mechanische ontgrendeling van de automatische transmissie mogelijk. De automaat schiet daardoor in de N, waardoor de auto in elk geval is te verrijden, ook al start de motor niet, of als de auto bijvoorbeeld helemaal zonder stroom staat.
  • Een ander plusje is de duidelijke markering op de stuurkolom, waar de sleutel tegenaan moet worden gehouden, in geval die niet door de auto wordt herkend, of bijvoorbeeld de batterij van de afstandsbediening leeg is.

De Jaguar F-Pace is als occasion beste een bijzondere auto, waarvoor het publiek nog in voldoende mate ‘rijp’ moet worden. Zoals dat ook geldt voor de nieuwe exemplaren, is het merk op zoek naar mensen die behoefte hebben aan een SUV, maar toch juist Jàguar willen rijden.

Waar praten we over?

Dit is Jaguars allereerste SUV. Nooit eerder maakte het merk zo’n soort auto. Het is best knap, dat de F-Pace toch onmiskenbaar een echte Jaguar is. Bij deze Jaguar zien we dat de waardering voor dit model moet groeien. Veel eigenaren van andere modellen van Jaguar bezitten ook een SUV van een ander merk, een deel daarvan zou op termijn wel eens kunnen worden vervangen door een F-Pace.

Uitvoeringen en varianten

  • De F-Pace kent drie verschillende benzinemotoren, maar twee daarvan zijn beide in twee varianten beschikbaar. Er zijn ook twee diesels, waarvan de eerste in drie vermogensvarianten voorkomt.
  • De 2,0 liter viercilinder benzinemotor is er als 25t en 30t, met respectievelijk 184 kW/250 pk en met 221 kW/300 pk.
  • De types 35t en S hebben een 3,0 liter V6 met 250 kW/340 pk en 280 kW/340 pk.
  • Als topversie is er de V8 S/C SCR, dat is inderdaad een V8 van 5,0 liter, met een compressor en liefst 405 kW/550 pk.
  • De 2,0 liter dieselmotor is er als 20t met 120 kW/163 pk of 132 kW/180 pk en als 25t met 177 kW/240 pk.
  • De 3,0 liter V6 diesel is er met 221 kW/300 pk. De basisdiesels hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak, de 132 kW-versie heeft die standaard, maar de achttraps automaat als optie. Alle overige versies hebben standaard diezelfde automaat.
  • Dezelfde basisdiesels en de 132 kW-versies hebben achterwielaandrijving.
  • Die 132 kW-versies zijn als optie ook beschikbaar met permanente vierwielaandrijving, die verder standaard is op alle versies.
  • De verschillende uitrustingsniveaus worden aangeduid als Pure en Prestige, plus de wat sportiever afgestemde R-Sport en de topversie heet Portfolio.
  • De V8 S/C SVR staat in uitvoering op zichzelf.
  • Alleen de top-dieselversie was er tot begin 2017 in een speciale ‘First Edition’.
  • De versies met 3,0 liter V6-benzinemotoren zijn in 2017 en deels in 2018 uit het programma verdwenen.
  • Hetzelfde geldt voor de handgeschakelde 132 kW-diesels.
  • De 25T AWD was er vanaf zomer 2019 in een tijdelijke uitvoering ‘Chequered Flag’, deze was vanaf begin 2020 ook leverbaar op de 20D 180 pk.

De Jaguar F-Pace als occasion

De F-Pace is in hoge mate ingezet als zakenauto. Na afloop van de leasecontracten zijn die exemplaren ook als occasion beschikbaar gekomen. In de samenstelling van het aanbod is de verdeling tussen benzine- en dieselversies vrijwel evenredig. Het valt op dat de handgeschakelde versies vrijwel niet voorkomen.

De meest voor de hand liggende ‘vindplaatsen’ voor een mooie gebruikte F-Pace zijn de dealers van het merk. De officiële Jaguar-dealers bieden gebruikte exemplaren aan als Jaguar Select Edition.

De proefrit

De F-Pace is een bepaald indrukwekkende verschijning en diverse details maken direct duidelijk dat we met een Jaguar van doen hebben. De ruime maatvoering leidt ook tot een heel ruim interieur, waarin desnoods vijf volwassenen een zitplaats vinden. De bagageruimte van 650 liter minimaal is een redelijk normale waarde voor deze klasse, maar behelpen is anders.

In het interieur en met name op het dashboard missen we een beetje van de typische Jaguar-sfeer: het is wat veel matzwarte kunststof, waar we toch wel een strookje hout hadden verwacht. Mooi detail blijft nog steeds de draaiknop voor de bediening van de automatische transmissie die omhoogkomt als de motor wordt gestart. De 2,0 liter diesel –we reden de middelste, 132 kW-versie- klinkt vooral na een koude start wat rauw. Hij is meer dan sterk genoeg.

De automaat werkt perfect. Vierwielaandrijving hebben we in ons land zelden nodig, maar je vindt de F-Pace vrijwel niet zonder. Soms zijn er wat laagfrequente trillingen in het stuur voelbaar. In deze specificatie mag de F-Pace overigens 2.400 kilogram trekken, dus kom maar op met die boot- of paardentrailer! Gewoon op geplaveide, Nederlandse wegen rijdt deze F-Pace met gemak zo’n 1 op 14 á 15 en dat is wel heel netjes.

Conclusie

Het sterkste punt van de Jaguar F-Pace is juist dàt het een Jaguar is. Het merk heeft een mooie uitstraling en een tikkeltje chique en tegelijk sportief imago. Zo lang dit model geen gemeengoed is, geldt onderscheid van de massa als een heel sterk aankoopargument. De F-Pace is kwalitatief een erg goede auto, dus dat is zeker geen beletsel om tot aankoop over te gaan.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Jaguar F-Pace.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Broekhuis Jaguar / Land Rover Utrecht

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.