logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Clio V 1e facelift

Eeuwig jong

Renault Clio E-TECH Full Hybrid Esprit Alpine

Pluspunten
  • Smoelt onverminderd goed
  • Hybride aandrijflijn verbeterd
  • Spaarzaam verbruik
Minpunten
  • Rumoerige motor
  • Krap achterin
  • Gepeperd prijskaartje

De Renault Clio is vernieuwd en dat geldt behalve voor het uiterlijk ook voor zijn hybride aandrijflijn. Waar is de populaire kleine gezinsauto het meeste van opgeknapt?

Conclusie

De vernieuwde Renault Clio Full Hybrid is een zuinige gezinswagen waar je mee gezien kunt worden. Een sportieve Esprit Alpine-uitvoering houdt de B-segmenter eeuwig jong. De rijbeleving is er ook op vooruit gegaan, al kan dat niet worden gezegd van de stilte aan boord. Bovendien hangt er een stevig prijskaartje aan de Clio, zeker in de door ons gereden versie. Voor dit soort bedragen koop je bij de concurrentie kleine gezinsauto’s die een stuk praktischer in gebruik zijn.

Type auto en prijs

Ondanks het feit dat de huidige Renault Clio is gezegend met een jeugdige uitstraling, onderging de kleine gezinsauto recentelijk toch een opfrisbeurt. De fabrikant onderwierp de B-segmenter aan hun nieuwe huisstijl en voerde en passant wat extra wijzigingen door. Zo kun je de Clio tegenwoordig bestellen als Esprit Alpine: de opvolger van de aloude RS-Line, waarbij de gekozen carrosseriekleur terugkomt tot in het hart van de lichtmetalen wielen. Een fraai detail!

De Clio is een vaste waarde in dit deel van de markt, samen met andere oudgedienden als de Opel Corsa, Peugeot 208 en Volkswagen Polo. Maar waar je die gezinsauto’s hooguit met een mild hybride aandrijflijn kunt bestellen, biedt Renault de Clio ook als volwaardige hybride aan. Die motorisering is bij de facelift eveneens tegen het licht gehouden.

Prijzen beginnen bij € 23.890 voor een Clio met een driecilinder benzinemotor. Een digitaal instrumentarium is voortaan standaard, al gaat het dan om een 7-inch exemplaar. Voor een aanraakscherm van 10-inch moet worden bijbetaald. De fabrieksgarantie bedraagt twee jaar of een onbeperkt aantal kilometers op de complete Clio en acht jaar of 160.000 kilometer op het voor de hybride benodigde batterijpakket.

Hoe rijdt de Clio E-TECH Full Hybrid Esprit Alpine

Renault heeft geen alleenrecht op een volwaardige hybride in het B-segment, maar de Clio is wel de enige auto die gebruik maakt van twee elektromotoren. Er zit er eentje naast de reguliere verbrandingsmotor, maar er bevindt zich ook nog een exemplaar in de versnellingsbak. De techniek is afkomstig uit de racerij en is de afgelopen jaren door de Fransen vervolmaakt.

Aanvankelijk kon je namelijk goed voelen welke krachtbron aan zet was. Dat euvel heeft Renault verholpen, maar de kakofonie aan geluiden is helaas gebleven. De aandrijflijn van de hybride Clio bromt en fluit dat het een lieve lust heeft: wij vinden dat een hinderlijk gehoor.

Als eerste weg bij het verkeerslicht

Daar staat tegenover, dat de Renault razendsnel van zijn plek komt. Zonder je in te spannen, ben je als eerste weg bij het verkeerslicht. Kun je nagaan wat er mogelijk is, wanneer je daar eens echt voor gaat zitten! Besturing, vering en demping dragen bij aan die watervlugge rijbeleving.

Ben je langer dan gemiddeld, dan houdt de positie achter het stuur niet over. Weliswaar zit je aangenaam laag, maar de middenconsole is juist hoog en breed: je komt er onherroepelijk met je rechterbeen tegenaan. Geen pretje, want op een stoffen sierstrip na past Renault in de Clio hoofdzakelijk harde kunststoffen toe. Bovendien bemoeilijken de sportstoelen uit onze testuitvoering de in- en uitstap.

De veiligheidsuitrusting van de Renault bestaat standaard uit zaken als verkeersbordherkenning, een noodremsysteem en actieve rijstrookassistentie. Voor adaptieve cruise control, dode hoek bescherming en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de Clio ben je aangewezen op een duurdere uitvoering of de optielijst. Met het beperkte zicht rondom zul je moeten leren leven: de Renault heeft kleine raampjes en fikse dode hoeken.

De Clio E-TECH Full Hybrid Esprit Alpine van binnen

Wat een gestikt vlaggetje al niet voor een interieur kan doen! We schreven deze rijtest al eerder, dat Renault aan boord van de Clio met harde kunststoffen werkt. Niet fijn om aan te raken, maar desondanks fraai om te zien. Juist door een detail als het Franse vlaggetje dat je ter hoogte van het dashboardkastje terug vindt.

De Esprit Alpine beschikt over een groot aanraakscherm, dat rechtop in het dashboard is geplaatst. Je kunt er draadloos jouw telefoon aan koppelen en de bediening werkt redelijk intuïtief. Het is alleen jammer dat er voor het harder of zachter zetten van de radio niet is voorzien in een traditionele bedieningsknop: daarvoor moet je ook in het infotainmentsysteem zijn.

Geen stroom voor de achterpassagiers

De gebruikte stroompunten verraden dat de Clio alweer wat ouder is: ze zijn van het type USB-A en gaan voorin vergezeld van een 12V-aansluiting. Dat is nog altijd beter dan niets: voor de achterpassagiers is er niet in stroom voorzien. Zij moeten het bovendien zonder eigen ventilatieroosters stellen.

Een pijnlijke constatering, daar de achterbank niet ruim genoeg is voor volwassenen. De hoofdruimte gaat nog wel, maar de been- en voetenruimte schieten hopeloos te kort. Achterin kun je dus alleen de kinderen kwijt en laat dat nu juist de doelgroep zijn, die de meeste waarde aan eigen stroompunten hecht…

De kofferbak van de Renault is minimaal 318 liter groot. De hybride Clio beschikt niet over een variabele bagagebodem, waardoor een vlakke laadvloer uitblijft en je te kampen hebt met een stevige tildrempel. Op de overige motorvarianten is een in hoogte verstelbare laadvloer wél verkrijgbaar. Je moet er echter € 100 voor bijbetalen. In de bagageruimte zoek je bovendien vergeefs naar een stroompunt voor de koelbox. In haakjes voor de boodschappentassen is wel voorzien.

De Clio E-TECH Full Hybrid Esprit Alpine en het milieu

De Clio is leverbaar met drie verschillende aandrijflijnen, waaronder eentje op LPG. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 91- tot 143 pk. Een volledig elektrische variant behoort niet tot de mogelijkheden. Wie in dit formaat zuiver op stroom wil rijden, kan bij Renault voor de nieuwe 5 terecht.

Dat er geen elektrische Clio bestaat, wil echter niet zeggen dat je met de hybride niet volledig op stroom kunt rijden. Op het dashboard is duidelijk te zien dat de Renault geregeld uitsluitend door zijn elektromotoren wordt aangedreven. Mede daardoor realiseerden wij een keurig praktijkverbruik van 1 op 20. Om je te helpen een zo gunstig mogelijk praktijkverbruik te realiseren, beschikt de transmissie over een speciale B(rake)-stand, waarmee je zelf invloed uit kunt oefenen op de mate waarin de Clio remenergie terugwint.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.