logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota Verso III 1e facelift

Nog steeds een prima alternatief

Toyota - Verso

Pluspunten
  • Zeer betrouwbaar
  • Rijdt heel prettig
  • Vrij ingetogen model
Minpunten
  • Ondergewaardeerde auto

Wat vindt de Wegenwacht?

Normaal gesproken gaat er niks mis met de Toyota Verso, bedieningsfouten daargelaten. Het enige dat de Wegenwacht wel eens is tegengekomen, is een doorgeslagen zekering, nadat een aanhanger aan de auto is gekoppeld. Het is natuurlijk de vraag wat dan precies de oorzaak is, waarbij de kans vrij groot zal zijn dat die in de aanhanger moet worden gezocht. De kapotte zekering vervangen is wel even lastig. Eerst moet het deel van het dashboard direct boven de stuurkolom worden verwijderd, daarna het deel van het dashboard links van het stuur. Hierachter bevinden zich de zekeringen. Uiteraard is het zeer de vraag in hoeverre je dit Toyota kunt verwijten.
Deze generatie van de Toyota Verso is als occasion minder geliefd dan zijn voorgangers. Dat ligt niet zozeer aan de Verso zelf, maar er is nogal wat concurrentie in deze klasse bij gekomen. Door de verminderde aandacht krijgt de Verso echt onvoldoende waardering.

Waar praten we over?

Ooit was Toyota één van de grondleggers van deze klasse, met de (Corolla) Verso. We hebben het dan over MPV’s in de middenklasse. Auto’s met lekker veel ruimte en een wat verhoogde zit, desnoods zelfs met zeven zitplaatsen. Dit zijn gezinsauto’s bij uitstek. Deze Verso is wellicht niet de spannendste auto om te zien, maar ja, het is maar net de vraag hoe belangrijk je dat als occasionkoper vindt. Juist wie zo’n auto als occasion koopt, zal meer zijn geïnteresseerd in de uitstekende kwaliteit waarmee Toyota grote bekendheid heeft verworven en daarmee samenhangend de prima restwaarde als je na een paar jaar weer eens iets anders wilt. We zouden dus kunnen zeggen dat de Verso als occasion misschien wel meer gewild is dan nieuw.

Uitvoeringen en varianten

Deze generatie Verso is leverbaar met keuze uit twee benzine- en twee dieselmotoren. Om te beginnen was dat op benzine een 1,6 liter (97 kW/132 pk) of een 1,8 liter (108 kW/147 pk). Daarnaast was er een 2,0 liter ‘D-4D-F’ dieselmotor met 93 kW/126 pk. Begin 2014 kwam er nog een moderne, kleinere (BMW!) dieselmotor bij, een 1,6 ‘D-4D-F’ met 82 kW/112 pk. Alleen de 1,8 liter benzinemotor is als optie leverbaar met een traploze automatische transmissie (‘CVT’). De overige motoren hebben uitsluitend handgeschakelde zesbakken. De normale uitvoeringen heten Comfort, Aspiration, Business, waarbij de laatste in 2016 is vervangen door de Dynamic en de Executive kwam er toen bij. Successievelijk zijn steeds meer uitvoeringen verdwenen. Vanaf de lente van 2017 resteren alleen de basisversie Comfort en de ‘Skyview Edition’, met inderdaad opnieuw een glazen dak. De Aspiration, Business, Dynamic en Executive zijn tegen meerprijs ook beschikbaar als zevenzitter. Opmerkelijk is dat die zevenpersoons uitvoeringen eind 2016 weer uit het aanbod zijn verdwenen.

De Toyota Verso als occasion

De Verso van dit model was niet Toyota’s best verkopende model. Desondanks is hij toch wel te vinden als occasion. De meest voor de hand liggende ‘vindplaatsen’ zijn uiteraard de officiële Toyota-dealers. Mooie, gebruikte exemplaren met een gegarandeerd kloppende historie worden hier aangeboden onder het label ‘Toyota Plus Occasion’, met een garantie tot wel 24 maanden. Niet alle uitvoeringen van de Verso zijn even gemakkelijk vindbaar. De diesels zijn knap zeldzaam, die maken minder dan 10% van het aanbod uit. Gek genoeg is wel ruim een kwart van het aanbod voorzien van automatische transmissie, terwijl dat de alleen 1,8 liters kunnen zijn. Voor een gezinsauto, die ook veel in de stad wordt gebruikt is een automaat natuurlijk wel een aanbeveling. De Verso is door zijn uitstekend kwaliteitsniveau een heel risicoloze koop, tenzij er are dingen met de auto zijn gebeurd, zoals bijvoorbeeld zware schade. Het gros is nieuw gewoon particulier verkocht, de weinige die zijn begonnen als zakenauto hebben wellicht wat meer kilometers gereden, maar dat maakt zo’n Toyota echt niks uit. Met onderhoud volgens de voorschriften en normaal gebruik zijn dit uitgesproken ‘langlopers’, dus als de auto eenmaal aan de wensen voldoet, kan er tot in lengte van jaren mee worden doorgereden, als de koper dat wil.

De proefrit

De Verso rijdt heel prettig. De wat hogere zit is inherent aan het soort auto. De iets hogere instap wordt ook door veel mensen als prettig ervaren. Wie voor het eerst in de Verso stapt, moet er even aan wennen dat het hele instrumentarium in het midden bovenop het dashboard zit en dus niet recht achter het stuur. Na een week weet je niet beter. Het vraagt wellicht ook even gewenning dat de versnellingspook op een soort sokkel staat, maar ook dat went snel. De pook schakelt mooi nauwkeurig en zit uitstekend onder handbereik. Het interieur is zoals we van Toyota gewend zijn vooral heel degelijk afgewerkt. Hier valt op dat ook de Aspiration, waarmee wij proefreden, al opvallend rijk is uitgerust, met bijvoorbeeld climate control en cruise control. De tweede zitrij bestaat uit die individuele stoelen, die ook los van elkaar zijn te verschuiven. Drie kinderen hebben hier alle ruimte. Hooguit ontstaat er bij de nazaten discussie wie in het midden moet zitten, want er zijn maar twee ‘vliegtuigtafeltjes’ die aan de rugleuningen van beide voorstoelen zitten. Bij een zevenzitter is de ruimte op de derde zitrij uitsluitend geschikt voor kleinere kinderen. Als die daar zitten is het zaak heel rustig te rijden, met name ook op rotondes en dergelijke, want anders kan dit heel snel tot wagenziekte leiden. Als vijfzitter behoort de minimale inhoud van de bagageruimte (484 liter) tot de grootste in deze klasse. Met een 1,8 is een gemiddeld verbruik rond 1 op 12 te realiseren.

Conclusie

De Toyota Verso krijgt niet de waardering die de auto verdient. Diverse concurrenten scoren beter in de markt, maar de Toyota heeft ontegenzeggelijk zijn kwaliteiten, waaronder zijn zeer grote betrouwbaarheid en lange levensduur. OK, hij moet het niet hebben van een flitsend imago, maar nuchtere, weldenkende occasionkopers kunnen we de Verso beslist aanbevelen.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Van Dorst Breda B.V.,

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.