Auto Review Mercedes Glc-Klasse I (X253)
Prijzige publiekstrekker
Mercedes - GLC 220D
Conclusie
De Mercedes GLC is groot, veilig, maar vooral veilig vormgegeven. Op die manier spreekt de stoere gezinsauto weliswaar een groot publiek aan, maar echt onderscheiden doet hij zich niet. Er zijn genoeg andere chique SUV's te koop voor minder geld.Type auto en prijs
Mercedes heeft recentelijk het naambeleid van zijn SUV's herzien. In het geval van deze op de Mercedes C-Klasse gebaseerde crossover valt die naamswijziging samen met een compleet nieuw uiterlijk. De GLC is aan alle kanten gegroeid, heeft 80 kilo overtollig gewicht afgeschud maar ziet er wel anoniemer uit dan de GLK. Die auto oogde met zijn hoekige vormen karakteristiek; zijn opvolger valt een stuk minder op in het straatbeeld. De concurrenten van de semi-terreinwagen blijven grotendeels dezelfde: 'Das Haus' richt zich nog altijd nadrukkelijk op de Audi Q5 en BMW X3. De Land Rover Discovery Sport is nu echter ook doelwit. Begin 2016 volgt een plug-in hybride variant van de GLC, zodat wij aan het rijtje tegenhangers ook graag de Lexus NX300h toevoegen. Vooralsnog is de nieuwe Mercedes uitsluitend leverbaar met vierwielaandrijving, wat de (fors) hogere vanafprijs verklaart: instappen kan vanaf € 54.795, terwijl de eerder genoemde concurrenten al voor 6- tot 12 mille minder (!) verkrijgbaar zijn.Hoe rijdt de Mercedes GLC 220D
Als autofabrikant kun je ook teveel opties aanbieden. Standaard wordt de GLC geleverd met stalen vering. Een speciaal 'off road'-pakket, met naast een grotere bodemspeling ook een eigen setje veren, behoort eveneens tot de mogelijkheden. En dan staan er nog adaptieve dempers en luchtvering in de folder. In totaal zijn dat dus 4 verschillende soorten vering! Het is geen eenvoudige opgave daar een keuze uit te maken. Ons beviel de luchtvering het beste; we hebben ook gereden in een versie met adaptieve dempers, maar die deinde ons teveel. We moesten direct aan de slag met het - optionele - rijstandensysteem om de Mercedes naar onze zin te laten rijden (in standje 'Sport' verdwijnt de opkomende wagenziekte en stuurt de Mercedes met meer gevoel). Over de gewenste motorisering hoef je niet lang na te denken. Mercedes-Benz Nederland verwacht het meest van de eenvoudigste diesel en wij begrijpen waarom: met 170 pk en een trekgewicht van 2.500 kilo (!) blijft er weinig te wensen over. De krachtbron staat zowel bij hoge als lage toeren voor je klaar. De 220D wordt standaard voorzien van een negentraps automaat, die met zijn soepele schakelgedrag al net zo'n allemansvriend is. Die combinatie van zelfontbrander en transmissie maakt van de GLC een heerlijke reisauto, die bovendien aangenaam stil is. Hoewel hij breder en langer is dan het model dat hij vervangt, doet de crossover niet groot aan. Zoals we wel vaker merken bij moderne Mercedessen, is deze nieuwe SUV echter slecht te overzien. De raamstijlen zijn fors; met name over je schouder zie je weinig. Gelukkig kun je een achteruitrijcamera bijbestellen, die ook een aanzicht van boven biedt. De veiligheidsuitrusting van de GLC omvat vanaf de eenvoudigste uitvoering zaken als vermoeidheidsherkenning, een groot licht assistent en een systeem dat waarschuwt bij een dreigende aanrijding. Adaptieve cruise-control, dode hoek signalering en een zelfstandig ingrijpende rijstrookassistent moeten uit de accessoirefolder komen. Hoewel het voor het merendeel van de potentiële klanten niet ter zaken doet, willen we het toch hebben gezegd: de terreinvaardigheden van de GLC zijn indrukwekkend. Mercedes stelde ons in staat om tijdens het opdoen van onze rij-indrukken ook van de gebaande paden af te wijken. De steile heuvels die we onder begeleiding van een instructeur mochten beklimmen in een GLC met het al eerder aangehaalde 'off road'-pakket, zouden zelfs de eigenaar van een volbloed terreinwagen op zijn of haar achterhoofd doen krabben.De Mercedes GLC 220D van binnen
Met de lengte is ook de wielbasis van de GLC toegenomen. Die extra centimeters komen ten goede aan de achterpassagiers en de bagage die ze meebrengen. Met minimaal 550- en maximaal 1.600 liter heeft de Mercedes een van de grootste kofferruimtes in deze klasse. Volgens de Duitsers is de crossover ook een stukje breder geworden. Voorin heb je inderdaad aangenaam veel schouderruimte, maar op de achterbank zouden wij niet graag met drie volwassenen plaatsnemen. Dat laat onverlet dat de been- en hoofdruimte achterin overdadig zijn, zelfs met een optioneel glazen dak. De zitting van de achterbank ondersteunt ook lange benen; aan de ietwat schuine rugleuning moesten we even wennen. Hoewel de GLC een hoge zit biedt, is de achterbank vrij ver naar binnen geplaatst. Achterin kom je daardoor een beetje 'binnenvallen'. Het interieur van de Mercedes ziet er verzorgd uit, maar de middentunnel is wel erg groot uitgevallen. Afhankelijk van de gekozen interieurkleur is het net alsof er een antieke tafel tussen de voorstoelen staat. Wie kiest voor een uitvoering met luchtvering, kan de GLC laten knielen om eenvoudiger de boodschappen in te ruimen. De rugleuningen zijn vanuit de kofferruimte neer te klappen. De Mercedes beschikt niet alleen over een vlakke-, maar ook over een dubbele laadvloer.De Mercedes GLC 220D en het milieu
De GLC is voorlopig leverbaar met een benzine- en twee dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 170- tot 211 pk. In januari 2016 volgt een plug-in hybride versie, die gebruik maakt van een benzine- en een elektromotor. Die uitvoering is goed voor 320 pk en een bijtelling van 15 procent. De volledig elektrische actieradius bedraagt 34 kilometer. Een start/stop-systeem is op iedere GLC standaard.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
