logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Jeep Compass II (MX)

Stille wateren, diepe gronden

Jeep - 1.6 MultiJet

Op het oog is de nieuwe Jeep Compass de zoveelste crossover. Maar in zijn genen schuilt daadwerkelijk avontuur, en dat zou in dit druk bevochten segment nog wel eens het verschil kunnen maken.

Conclusie

De Jeep Compass is geen uitblinker. Zijn bagageruimte is bescheiden, het interieur een saaie boel. Bovendien kost de crossover meer dan de concurrentie. Daar staat tegenover dat dit niet zomaar een semi-terreinwagen is; de Compass kán daadwerkelijk wat. En voor die hogere vanafprijs krijg je een hoop extra spullen aan boord, waaronder een moderne veiligheidsuitrusting. Voor wie ooit heeft overwogen om een auto van Amerikaanse makelij aan te schaffen, is dit hét moment.

Type auto en prijs

Het moet voor een fabrikant van volbloed terreinwagens geen eenvoudige opgave zijn om een crossover te bouwen. Jeep heeft het de afgelopen jaren al herhaaldelijk geprobeerd, maar met wisselend succes. De typenaam Compass mag vanaf deze zomer in de herkansing; de oorspronkelijke naamdrager kreeg tussen 2006 en 2014 nauwelijks voet aan Nederlandse grond. Sinds Jeep in handen is van Fiat, slagen de Amerikanen er beter in om modellen af te leveren waar we in Europa op zitten te wachten. De Compass is een semi-terreinwagen in het zogenaamde C-segment: met een lengte van 4.40 meter neemt hij het op tegen modellen als de Kia Sportage en Renault Kadjar. De vanafprijs van de Jeep ligt met € 30.990 een paar duizend euro hoger dan die van de concurrentie. Daar stelt de SUV echter een rijke standaarduitrusting tegenover, die naast cruise control, airconditioning en Apple CarPlay ook een tweetal rijhulpsystemen omvat. Jeep is een van de weinige autobouwers die van zijn crossover ook een terreinvaardige uitvoering aanbiedt. Deze Trailhawk-versie, die uitsluitend leverbaar is met de sterkste dieselmotor, beschikt niet alleen over vierwielaandrijving, maar staat ook hoger op de poten. Bovendien heeft de speciale Compass een grotere hellingshoek. Dat de auto daadwerkelijk tot terreinrijden in staat is, straalt ook af op de reguliere exemplaren. Een glans waarvan de concurrentie alleen kan dromen.

Hoe rijdt de Jeep 1.6 MultiJet

De eerste auto die Jeep in samenwerking met Fiat ontwikkelde, was de Renegade. Hoewel deze kleine crossover een smaakgevoelig uiterlijk heeft, vallen zijn rijeigenschappen unaniem in de smaak. Het is een comfortabele auto, zonder dat oneffenheden de SUV aan het deinen brengen. De koets gaat in bochten ook niet 'hangen'. Voor de ontwikkeling van zijn grote broer maakte Jeep gebruik van hetzelfde platform, dat daartoe met enkele centimeters werd verlengd. Logischerwijs zijn we dus ook goed te spreken over het rijgedrag van de Compass. Dankzij het gebruik van hydraulische dempers strijkt de crossover gaten, drempels en kuilen zelfs nog een tandje gladder. Die eigenschap is met name imposant wanneer je de Jeep buiten de gebaande paden inzet (wat overigens weinig eigenaren zullen doen). De importeur stelde ons bij onze kennismaking in staat om over keien en kloven te klauteren, waarbij we nauwelijks iets voelden van het ruige terrein dat de banden te verwerken kregen. Op de openbare weg is de Compass even goed een aangename reisgezel, maar de geluidsproductie - met name van diezelfde banden - had best iets minder gemogen. Bovendien zit er maar weinig gevoel in de besturing. Werkelijk storend zijn de stoelen, waarvan de hoofdsteunen beperkt verstelbaar zijn. Ze steken bovendien uit ten opzichte van de rugleuning, zodat met name langere bestuurders de hoofdsteunen hinderlijk tussen de schouderbladen voelen prikken. Wij maakten onze testkilometers met een voorwielaangedreven dieseluitvoering, in die configuratie goed voor 120 pk. Dat is voldoende. Ook op de handbak met zes versnellingen hadden wij geen aanmerkingen: wie voor een sterkere krachtbron kiest, krijgt daar echter een zijdezacht schakelende, negentraps automaat bij. Standaard beschikt de Jeep over actieve rijstrookassistentie en een zelfstandig remsysteem, dat ingrijpt bij iedere snelheid. Daarmee scoort de SUV punten, waarvan hij er helaas weer een aantal moet inleveren vanwege het beperkte zicht rondom. Met name naar voren en over je schouder valt de Compass slecht te overzien. Optioneel kan een achteruitrijcamera worden bijbesteld, zoals er ook een aantal aanvullende hulpsystemen beschikbaar zijn. Denk aan adaptieve cruise control, dode hoek signalering en een waarschuwing voor kruisend verkeer.

De Jeep 1.6 MultiJet van binnen

Zoals te doen gebruikelijk, verwerkt Jeep een aantal verwijzingen naar zijn roemruchte historie in het ontwerp van de buiten- en binnenzijde. Die knipogen zitten bij ieder hedendaags model ergens anders verstopt. Zo prijkt bij de Compass bijvoorbeeld een afbeelding van de grille van de Willy's Jeep op de binnenbekleding van de achterklep. Daarmee heb je de frivoliteiten in het interieur wel gehad: dat is toch vooral zakelijk van opzet. Het binnenste is weliswaar met zachte materialen bekleed, maar druk je op zo'n dashboarddeel, dan hoor je het kraken. Op het oog steekt het echter keurig in elkaar. Bovendien haalden we de rijke standaarduitrusting al aan: het ontbreekt je aan boord van de Jeep aan niets en dat zelfs in de eenvoudigste versie al. Dat een gewilde dienst als Apple CarPlay gratis wordt meegeleverd, zien we niet vaak. In een handig vakje om je smartphone op te bergen, wordt door de Amerikanen dan weer niet voorzien. Achterin is de beenruimte vorstelijk. Ondanks het feit dat je de Compass ook met vierwielaandrijving kunt bestellen, neemt de middentunnel nauwelijks ruimte in. Dat maakt dat je op de achterbank prima met drie passagiers kunt plaatsnemen. Bedenk wel of je op die plek vaak volwassenen vervoert wanneer je in de optielijst het fraaie panoramadak wilt aanvinken: die accessoire neemt kostbare hoofdruimte in. Met een kofferbakgrootte van minimaal 438- en maximaal 1.251 liter verzet de Jeep geen bakens in dit marktsegment. Een concurrent als de Kia Sportage biedt tot wel 200 liter bagageruimte extra. De Jeep beschikt over een vlakke laadvloer. Bovendien kun je de laadbodem op drie verschillende hoogtes instellen. Zo handig als dit soort functionaliteiten zijn, zo omslachtig werkt de hoedenplank. Om het ding te kunnen verwijderen, moet je eerst de rugleuning van de achterbank neerklappen.

De Jeep 1.6 MultiJet en het milieu

De Compass is leverbaar met twee benzine- en drie dieselmotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 120- tot 240 pk. Een brandstofbesparend start/stop-systeem wordt standaard meegeleverd, ongeacht de gekozen motorisering. Zoals gezegd, reden wij met de eenvoudigste dieselversie. Die krachtbron is op papier goed voor een optimistisch verbruik van 1 op 22,7. In de praktijk behaalden wij een realistischer score van 1 op 13,7, waarbij moet worden aangetekend dat we dus ook een aantal offroad-kilometers met de Jeep hebben afgelegd.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.