Auto Review Volkswagen Tiguan II 1e facelift
Eén van de beste SUV’s van het moment
De Volkswagen Tiguan is een van de beste SUV’s van het moment. Zeker nu hij is gefacelift. Heel Europa omarmt de Tiguan dan ook: sinds 2007 zijn er zes miljoen exemplaren van verkocht!
- Pluspunten
- Ruimte
- Comfort
- Aandrijflijn
- Rijeigenschappen
- Minpunten
Conclusie
De Volkswagen Tiguan is een van de meest succesvolle SUV’s die in Europa worden verkocht. Logisch; het is namelijk een verdraaid goede auto. De Tiguan zit nu zo’n beetje op de helft van zijn levenscyclus en dat betekent dus dat het tijd was voor een facelift. Alleen wilde VW natuurlijk niet teveel wijzigen aan dit succesnummer. Want ook de Duitsers weten: ‘never change a winning team.’ Optisch is de Tiguan er in elk geval op vooruit gegaan. Wat is gebleven is dat ook de nieuwste Tiguan weer een zeer fijne auto is. Ruim, comfortabel en efficiënt.
Type auto en prijzen
De Volkswagen Tiguan is een grote en ruime SUV. Hij kost vanaf € 36.975 en is leverbaar met diverse motoren. Als benzineversie is hij er met een viercilinder 1.5 TSI goed voor naar keuze 130 of 150 pk. Als diesel is er één krachtbron beschikbaar, namelijk de 2.0 TDIgoed voor 150 pk. Wil je vierwielaandrijving dan kan je dat alleen krijgen op deze diesel. Vedrer is er ookeen hybride versie met een 1.4 TSI benzinemotor en een 13 kWh accupakket met een systeemvermogen van 245 pk. Louter op stroom kun je zo’n 50 kilometer ver komen. Deze versie heet eHybrid. De Tiguan is standaard altijd uitgerust met LED-koplampen, een noodstopsysteem en een infotainmentsysteem met minimaal een 6,5 inch display. Er is keuze uit de uitrustingsniveau’s Life, Elegance en R-Line.
De testauto is een rijk uitgeruste Tiguan 1.5 TSI R-Line Business Plus. Die kost € 44.840. Een stevige prijs maar hij heeft dan wel onder meer LED-matrixverlichting, navigatie met spraakbediening, verkeersbordherkenning en een digitaal instrumentarium. De testauto heeft daar bovenop nog extra’s zoals een rijstrook-assistent en adaptieve cruise control, een achteruitrijcamera, een hele dikke stereo, een panoramadak en 20-inch wielen. Maar dan kost de auto inmiddels wel € 50.405! De genoemde LED-matrixverlichting zorgt ervoor dat je met grootlicht aan kunt rijden zonder tegenliggers te verblinden.
Aan de buitenzijde is de Tiguan in detail gewijzigd. Zo is er een nieuwe neus met andere koplampen en een andere grille en zijn de achterlichten anders van vorm. Op zichzelf geen schokkende wijzigingen, maar in combinatie met wat nieuwe lakkleuren ziet de Tiguan er nu wel wat stoerder uit.
De Volkswagen Tiguan vanbinnen
Vanbinnen is het interieur bijgepunt, al moet je een kenner zijn om de verschillen meteen te zien. Er is een nieuw vormgegeven stuurwiel gemonteerd met in het hart het opgefriste VW-logo. En het instrumentarium en infotainmentscherm zijn nieuw. Ziet er strak uit, maar is niet altijd even handig in de bediening. Zo werkt het warmer en kouder zetten van de airco met een schuif(swipe)-knop en moet je voor sommige functies door een menustructuur. Dat is omslachtig. Het digitale instrumentarium biedt je de mogelijkheid de diverse klokken en informatie op meerderemanieren te projecteren. Dat is handig. Je kunt onder meer de navigatie recht voor je neus tevoorschijn toveren zodat je niet meer opzij hoeft te kijken naar het infotainmentsysteem.
Zowel voor- als achterin is meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. Ook de achterbak is ruim: 655 liter met de achterbank op zijn plaats en 1.655 liter als je alles wegklapt. Daarbij heeft hij een vlakke laadvloer en geen tildrempel.
Hoe rijdt de Volkswagen Tiguan?
Het onderstel van deze SUV is afgestemd op een comfortabele rit. Alleen bij korte oneffenheden voelt de Tiguan soms wat stoterig. Dat komt omdat de auto hoog op zijn wielen staat en de bewegingen van dat hoger geplaatste koetswerk opgevangen moeten worden. Niks ernstigs trouwens, maar het valt wel op. Het is keurig stil aan boord, ook als je op de snelweg 130 km/h rijdt. Al met al een fijne reisauto waarmee je moeiteloos lange ritten maakt.
De Tiguan is uitgerust met een zeventraps DSG-automaat. Die schakelt zeer snel en schokloos. Kleine smet op het blazoen is de wat trage reactietijd bij optrekken vanuit stilstand. Het start-stopsysteem reageert wat sloom en de bak pakt net wat later op dan je zou willen. De 1.5 TSI krachtbron – in de testauto goed voor 150 pk – is een heel fijne machine. Er is bij een normale rijstijl altijd voldoende trekkracht voorhanden. Hij wekt dan ook maximaal 250 newtonmeter op, dat al vanaf 1.500 toeren per minuut constant beschikbaar is. De Tiguan is trouwens ook een prima caravantrekker. De testauto mag 1.800 kilo trekken (geremd) en als je de diesel-met-vierwielaandrijving kiest, mag er zelfs 2.500 kilogram aan de trekhaak. De tweewielaangedreven diesel komt tot 2 ton geremd trekgewicht.
De Volkswagen Tiguan en het milieu
De 150 pk krachtige 1.5 TSI motor springt netjes om met benzine. Wij haalden een testverbruik van 1 op 14,5 dat is voor het type auto en een eigengewicht van 1.445 kilogram gewoon keurig. Er is ook een hybrideversie, die nog zuiniger is en minder rommel uitstoot. In Hybrid-modus slaat de Tiguan op een langere rit voldoende energie op om elektrisch te kunnen rijden als je eenmaal weer in de stad bent. Volgens VW kun je maximaal 50 kilometer afleggen, puur op stroom.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
