Auto Review Land Rover Range Rover Sport II (L494)
Voor wie een Range Rover te groot vindt
Land Rover - Range Rover Sport
Conclusie
De Range Rover Sport is een comfortabele reisauto, die ook in het terrein op indrukwekkende wijze zijn mannetje staat. Wie de Range Rover te groot vindt, heeft in deze wat kleinere Range Rover Sport een prima alternatief. Welke motor en uitvoering je ook kiest, je wordt nooit teleurgesteld. Je moet wel bereid zijn veel geld op tafel te leggen en bereid zijn het trage aanraakscherm de tijd te geven. Het brandstofverbruik valt voor een auto van 2.184 kilogram mee: 1 op 11,8 voor de V6 diesel is best netjes.Type auto en prijs
Land Rover brengt tegenwoordig een serie aan Range Rovers op de markt. De kleinste is de Evoque, dan krijg je de grotere Range Rover Sport en het vlaggenschip is de Range Rover. De RR Sport die we hier behandelen is de tweede generatie. Hij ziet er heel anders uit dan zijn hoekige voorganger en lijkt nu veel meer op zijn grote broer de Range Rover. Achterlichten en koplampen zijn net even anders en de afmetingen zijn compacter, maar er staat nog steeds een indrukwekkende SUV voor je neus. Zijn specifieke uitstraling is één van de belangrijkste redenen om te kiezen voor de Range Rover Sport boven alternatieven als een Porsche Cayenne of de BMW X5. Je koopt niet zomaar een SUV, je koopt de hele geschiedenis van Land Rover erbij en dat spreekt de kopers kennelijk aan. Prijzen beginnen bij € 86.950 en lopen op tot een gigantische € 193.550 voor de versie met alle toeters en bellen die je maar kunt bedenken. Op uitrustingsniveau is er – afhankelijk van het gekozen motortype – keuze uit vijf smaken waarbij de S het eenvoudigst is en de Autobiography Dynamic de meest luxueuze. In deze test hebben we het over de 3.0 V6 HSE. Die is goed voor 306 pk.Hoe rijdt de Land Rover Range Rover Sport
De Range Rover Sport heeft een comfortabel weggedrag maar het onderstel staat ook een sportieve rijstijl toe. Dankzij de goed afgestemde vering en demping heeft de auto nooit de neiging om over te hellen of te deinen. Iets dat je wellicht wel zou verwachten bij een zo grote en vooral ook hoge auto. Het onderstel is uitgerust met zogeheten Terrain Response. Met behulp van een draaiknop kun je daarmee de afstemming aanpassen aan de ondergrond waarop je rijdt, wat uiteraard vooral erg handig is in het terrein. Het enige dat wat afbreuk doet aan het veercomfort zijn de enorme ‘Stealth’-wielen die onder de testauto zaten. Die zijn zo groot dat je inboet aan veercomfort. Normaal draagt de zijkant van de band bij aan het veercomfort, maar bij deze grote wielen is die zijkant erg laag en kan dus minder meebewegen. Op korte hobbels voelt de auto daardoor wat stoterig. Ons advies: kies voor de standaardwielen en -banden. Op de snelweg is de Range Rover Sport je beste vriend. De aandrijflijn is een juweel. De bak schakelt onmerkbaar, de trekkracht van de zescilinder diesel is ruim voldoende. Ook als het bergopwaarts gaat. Het is ook bij snelheden boven de 130 km/h aangenaam stil aan boord, wat bleek tijdens en rit naar de autotentoonstelling van Frankfurt. Alleen op topsnelheid wordt de Range Rover Sport wat licht in de besturing. Het brandstofverbruik blijft binnen de perken. Ondanks zijn gewicht van een forse 2.184 kilogram haalden wij een gemiddeld testverbruik van 1 op 11,8.De Land Rover Range Rover Sport van binnen
Luxe en comfort zijn de sleutelwoorden aan boord van de Range Rover Sport. Hij is erg ruim en er zijn prachtige materialen gebruikt. De stoelen zijn elektrisch verstelbaar en er zit een geheugen op zodat meerdere bestuurders de stoel altijd in hun eigen stand kunnen terugzetten. De ergonomie is dik in orde, het zicht op de meters prima. We hebben eigenlijk maar twee klachten. Ten eerste is er voor zo’n grote auto voorin maar weinig ruimte om kleine spullen op te bergen. Vreemd, want het dashboardkastje en de bak in de middenconsole zijn juist weer zo groot dat je er spullen in kwijt raakt. Maar een pen, telefoon en kleingeld leg je daar liever niet in; die wil je juist onder handbereik hebben. Tweede klacht betreft de bediening van het infotainmentsysteem. Dat werkt met een aanraakscherm, waarvan de knoppen nét te traag reageren. Traag is ook het navigatiesysteem. Het geeft instructies aan de late kant aan en dat is gewoon irritant. Hier is duidelijk ruimte voor verbetering. Zustermerk Jaguar heeft een fraai 10 inch aanraakscherm dat werkt zoals een iPad (je kunt er bijvoorbeeld op swipen). Een dergelijke bediening zouden we ook graag in deze Range Rover zien.De Land Rover Range Rover Sport en het milieu
De Range Rover Sport ziet eruit als een brandstofslurper maar de praktijk ligt genuanceerder. De terreinwagen is er met diesel- en benzinemotoren en met een hybride-aandrijving. De kleinste motor is de 3.6 TDV6. Die is er in twee configuraties (258 en 306 pk). Deze krachtbron wordt voor de hybride-versie ook gebruikt in combinatie met een elektromotor. Dan is er nog een dikke V8 diesel goed voor 339 pk. Deze krachtbron heeft vooral meer trekkracht dan de zescilinder diesel (voor de liefhebber: 740 NM in plaats van 700 Nm). Wil je een benzinemotor dan kies je voor de 5.0 V8 Supercharged. Ook die is er in twee configuraties (510 en 550 pk). De motoren staan altijd in verbinding met een achttraps automaat. Inderdaad, de versie met vijfliter V8 benzinemotor is met een G-energielabel niet bepaald milieuvriendelijk, maar de hybrideversie heeft een keurig C-label. Dus wie wil, kan redelijk milieubewust in de Range Rover Sport rondrijden.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
