logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Suzuki Swift V

Bijgeschaafd en zuiniger

Suzuki - Swift

Zo op het eerste gezicht lijkt er weinig aan de Suzuki Swift veranderd. Maar schijn bedriegt. Want er is geen paneeltje hetzelfde gebleven. Bovendien is hij negen centimeter langer dan zijn voorganger. En hij is volgens de fabriek nog zuiniger geworden. Een directe concurrent voor auto’s als de VW Polo, Toyota Yaris en Mazda 2.

Conclusie

De nieuwe Swift laat een prima indruk achter. Het interieur is verzorgd al voelen sommige materialen, bijvoorbeeld van het dashboard, nogal goedkoop aan. De motor voldoet, maar je moet hem op toeren houden voor een vlotte rit en dan maakt hij best wat lawaai. Stuurt lekker, fijn weggedrag, uitgebreide veiligheidsvoorziening… Je krijgt behoorlijk wat auto voor je geld.

Type auto en prijs

De Suzuki Swift behoort tot de goedkopere auto’s die toch behoorlijk wat ruimte bieden. Zo is de Swift voorzien van een kofferbak met een ruimte van 211 liter. Die is te vergroten tot maximaal 860 liter door de achterbankleuning weg te klappen. Voorts is de ruimte voor de achterpassagiers toegenomen. Met dank aan de toegenomen wielbasis. Suzuki claimt zelfs dat je er nu met vijf personen in kunt zitten, maar dat lukt in de praktijk niet goed. Vier volwassenen gaat echter prima. Behalve als tweedeurs kun je de Swift trouwens ook met vier portieren bestellen. Dat biedt de achterpassagiers een redelijke instap.

Hoe rijdt de Suzuki Swift

Er is nog maar één benzinemotor beschikbaar voor de Swift, een 1.242 cm3 metende viercilinder. Die vervangt de 1.328 cm3 motor. Een dieseltje is niet leverbaar. Ondanks de kleinere cilinderinhoud is hij toch krachtiger dan de vorige. Deze levert 69 kW (94 pk). In 12,3 seconden kun je op 100 km/h zitten. En de maximumsnelheid bedraagt 165 km/h. Met deze prestaties valt prima te leven, al moet je voor een vlotte rit wel de motor op toeren houden en dan maakt hij best lawaai. Op de snelweg is de Swift behoorlijk rumoerig. De sterkste kant van deze motor is het geringe verbruik. Volgens de fabriek bedraagt dat gemiddeld slechts 5 l/100 km. De Swift krijgt dan ook een A-label. Maar dan moet je wel de versie hebben met het start-stopsysteem. Jammer dat deze voorziening niet standaard is. De wegligging is dik in orde. In het bochtenwerk is hij voorspelbaar. En de besturing is lichter en directer geworden. Daar heb je vooral in de stad profijt van. De motor is gekoppeld aan een goed schakelende vijfbak.

De Suzuki Swift van binnen

Het interieur is flink aangepakt en ziet er netjes uit. Ergonomisch is alles dik in orde. Alle bedieningshendels en knoppen zitten op een logische en goed bereikbare plaats. Verder zijn er betere materialen gebruikt, al zijn delen van het dashboard nog steeds van hard plastic. En het instrumentarium is vernieuwd. Het stuur is zowel in de hoogte als in de diepte verstelbaar. De stoelen zitten best comfortabel. Maar de zittingen zijn wel een beetje aan de korte kant. Binnenin vind je standaard zeven airbags waaronder een knieairbag. Je krijgt dus heel wat bescherming mee voor de vanafprijs van nog net geen 11 mille.

De Suzuki Swift en het milieu

De Suzuki Swift is keurig schoon. De meeste versies hebben en B-label, de versie met start-stopsysteem zelfs een A-label. De 1,2 liter benzinemotor heeft duovariabele kleptiming (VVT) en dat draag ertoe bij dat het gemiddeld verbruik volgens Suzuki 1 op 20 bedraagt. De CO2-uitstoot is 116 g/km.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.