Auto Review Ford B-Max I (JK8)
Tussen de schuifdeuren
De Ford B-Max is als occasion voor sommige groepen kopers ideaal, maar die groepen zijn niet zo groot, zo lijkt het. ‘Nieuw’ is de verkoop van de B-Max ook nooit helemaal geworden wat gehoopt en verwacht werd. Toch is er best veel voor een B-Max te zeggen.
- Pluspunten
- Wel ruim, maar niet de grootste in zijn klasse
- Rijdt best comfortabel
- Minpunten
- Niet de verwachte bestseller, daardoor goed geprijsd
- Diverse, meest onschuldige euvels bekend
Wat vindt de Wegenwacht?
- Als de motor wel draait, maar niet meer reageert op het (elektronische) gaspedaal, is een los massacontact bij de voetsteun vaak de oorzaak. Dat is door de Wegenwacht ter plekke gemakkelijk op te lossen.
- Hetzelfde geldt voor een motor die niet wil aanslaan, als gevolg van een loszittende nokkenassensor.
- Als de verbinding tussen accu en zekeringkast slecht of los is, kan dit tot allerhande klachten leiden. Opnieuw: een kwestie van vastzetten.
- Als het hoofdrelais stuk is, leidt dit ook tot allerhande klachten. De Wegenwacht kent een noodoplossing, maar er moet wel zo snel mogelijk een nieuw relais in.
- De kabelboom in de motorruimte kan tegen de steun van het luchtfilter aan schuren waardoor deze schade kan ondervinden. Hierdoor raakt een zekering defect, waardoor de auto niet meer aanslaat. De Wegenwacht kan de bedrading repareren en weer goed monteren zodat het niet nogmaals gebeurt.
- Een vastlopende rem kan worden veroorzaakt doordat een ABS-module defect raakt. Deze zal vervangen of gereviseerd moeten worden. De Wegenwacht kan de auto met een noodreparatie bij de garage krijgen.
- De distributieriem loop bij de 1.0 ecoboost in de olie. Hierdoor kan de riem vroegtijdig slijten en daardoor kunnen er motorproblemen ontstaan.
Over de Ford B-Max
De B-Max valt in een klasse waarin diverse merken het eerder hebben geprobeerd, maar die zijn weer afgehaakt. Ford zelf had eerder de Fusion, wat ook geen hardloper in de showroom bleek te zijn. De B-Max was dus een niet zo voor de hand liggende keuze, van het doorgaans marketingtechnisch erg slimme Ford.
De truc: biedt iets wat geen enkel ander merk heeft. In dit geval zijn dat niet alleen de twee schuifdeuren als achterportieren, maar daarbij ontbreken ook de centrale deurstijlen (de zogenaamde B-stijlen), wat samen met de voorportieren een opmerkelijk ruime instap garandeert. Slim! Maar slim genoeg? De onderhuidse techniek deelt de B-Max met onder meer de Fiesta.
Uitvoeringen en varianten
- Er zijn drie benzinevarianten en twee diesels.
- De basismotor is de befaamde 1,0 liter driecilinder met 74 kW/100 pk, die we in menig Ford tegenkomen.
- Uit hetzelfde motorblok haalde Ford aanvankelijk 88 kW/120 pk, begin 2013 werd dat 92 kW/125 pk.
- De 1,6 liter Ti-VCT-motor levert 77 kW/105 pk en is standaard gekoppeld aan een zestraps automatische transmissie.
- De1,6 liter TDCI-dieselmotor levert 70 kW/95 pk.
- Medio 2015 is die motor vervangen door de modernere en zuiniger 1,5 liter TDCI met hetzelfde vermogen.
- Aanvankelijk was de B-Max er als Ambiente, Trend en Titanium.
- Medio 2013 is de Trend vervangen door de Style.
- Begin 2017 is de Ambiente als basismodel verdwenen.
De Ford B-Max als occasion
Er staat een behoorlijk aanbod gebruikte B-Max-exemplaren in het land te koop. Daarbij is de verdeling naar brandstof kenmerkend voor een auto die vooral nieuw particulier is gekocht. Oftewel: diesels zijn vrijwel onvindbaar. Opmerkelijk is ook dat toch zo’n 15% van alle B-Maxen een automatische transmissie heeft, terwijl die alleen is geleverd met de minder gewenste benzinemotor. Dit betekent nog steeds dat het overgrote deel is voorzien van de al vaak bejubelde 1,0 liter driecilinder benzinemotor. Opvallend is ook dat een betrekkelijk groot deel van het hele aanbod beschikbaar is met een relatief lage kilometerstand, wat voor een deel ook wordt veroorzaakt door het gebruik bij particuliere bestuurders, in plaats van zakelijke rijders. Inmiddels is de B-Max hoegenaamd niet meer te vinden bij de officiële Ford-agenten, maar vooral bij dealers van andere merken en bij niet-merkgebonden occasionaanbieders.
De proefrit
De ‘grote truc’ van de B-Max is de combinatie van schuifdeuren als achterportieren, zònder middenstijl. De schuifdeuren op zich zijn handig als de auto in een krappe ruimte geparkeerd staat, waarmee ook wordt voorkomen dat kinderen per ongeluk het portier tegen een obstakel (andere auto…) slaan. De voor- en achterportieren kunnen ook onafhankelijk van elkaar worden geopend, omdat de vergrendelingen van de achterportieren in het dak en in de drempel zitten.
Met beide portieren open, is de instap vooral naar de achterbank ideaal. Dat is bijvoorbeeld handig als er een kinderzitje moet worden geplaatst, of een peuter daarin plaats mag nemen. Uiteraard is dit ook voor volwassenen prettig. Die zullen wellicht niet zo vaak achterin zitten, want de zitruimte is hier niet overdadig. Anders dan bij veel MPV-achtige modellen in deze klasse is het interieur van de B-Max nauwelijks variabel. De achterbankleuningen kunnen plat, die van de rechtervoorstoel ook, maar dat is het wel.
De bagageruimte blijft in volume wat achter bij de voornaamste concurrenten. Het is wel handig dat de vloer van de bagageruimte op twee niveaus kan worden geplaatst. Als de vloer wordt opgeklapt, blijft die vanzelf rechtop staan, dat is ook een handig detail. Voorin staan twee prima stoelen. De zitpositie is tamelijk hoog en die is voor de voorpassagier niet verstelbaar, voor de bestuurder wel. Een heel slim detail is de achter een klepje weggewerkte extra bolle binnenspiegel, waarmee de kroost op de achterbank in de gaten kan worden gehouden. Het dashboard is vrij druk.
De 1,0 liter benzinemotor is in zijn minst krachtige versie net-aan sterk genoeg voor de B-Max, met alleen twee volwassenen aan boord. Zeker als de auto regelmatig flink wordt beladen, is de krachtiger motor aanbevolen. De B-Max is redelijk comfortabel geveerd, hij stuurt en schakelt fijn, zoals we van Ford gewend zijn. Met de 120 pk-versie reden we destijds gemiddeld 1 op 15, de 100 pk-versie zal in de praktijk niet zuiniger zijn, want die moet er des te harder voor werken.
Conclusie
Het is merkwaardig dat sommige weldoordachte auto’s, zoals de Ford B-Max, toch niet de vooraf verwachte populariteit krijgen. Deze Ford had beter verdiend. Wie in deze klasse een ruime en praktische gezinsauto zoekt, doet er goed aan de B-Max in de overwegingen mee te nemen.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Ford B-Max.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
