Auto Review Jaguar I-Pace I
Een echte Jaguar, maar dan elektrisch
De Jaguar i-Pace is als occasion in de eerste jaren na de introductie beperkt als occasion beschikbaar. Het was ook nogal een stap van Jaguar, om als eerste premium-merk met een volledig elektrisch model te komen.
- Pluspunten
- Rijdt voldoende comfortabel
- Zeer betrouwbaar
- Sterk onderscheidend model
- Minpunten
Wat vindt de Wegenwacht?
Kort na zijn introductie had de i-Pace best wat kinderziektes, maar die zijn intussen allemaal wel opgelost. Echte, vaker voorkomende klachten kent de Wegenwacht niet bij de i-Pace. Wat nog wel eens voorkomt, net als bij veel andere elektrische auto’s, is dat de laadstekker niet loskomt. Er zijn verschillende ‘trucjes’ bekend om dat op te lossen, vaak lukt dat alleen al met telefonisch advies van de Wegenwacht.
Over de Jaguar i-Pace
De i-Pace was meteen een volledig op zichzelf staand model, dat uitsluitend volledig elektrisch beschikbaar is. Andere premium merken kwamen daarmee pas later. Als gezegd gaat de ontwikkeling van elektrische auto’s in het algemeen snel. Dat is erg fijn, maar het is noodzakelijk om bij de aanschaf van een gebruikte elektrische auto als i-Pace deze uitsluitend te vergelijken met auto’s uit dezelfde periode. Dat de techniek laten we zeggen vier jaar later al een stuk verder is, dat kun je Jaguar achteraf niet kwalijk nemen. Het heikele punt waarop dit neerkomt, is dat de i-Pace-exemplaren uit de eerste bouwjaren slechts met ‘1-fase’ kunnen laden. Veel modernere auto’s hebben 3-fase laadtechniek en dat gaat met name aan openbare laadpalen of thuis aan de stekker een stuk sneller. Consequent laden op of bij elk bestemming is even een ‘mindset’, maar in de dagelijkse praktijk is er dan niets aan de hand.
De Jaguar i-Pace als occasion
Vrijwel alle exemplaren van de i-Pace zijn vanaf nieuw ingezet als zakenauto, het overgrote deel daarvan op basis van een leasecontract. Bijna al die Jaguars rijden vijf jaar door bij de eerste eigenaar, omdat die dan in aanmerking komt voor verlaagde fiscale bijtelling voor privégebruik. Het aanbod occasions is daardoor heel overzichtelijk, zeker gezien het aantal exemplaren dat we in het verkeersbeeld om ons heen zien. Geleidelijk zal dat aanbod groeien, naarmate er meer exemplaren uit de lease komen. Tot die tijd is de keuze voor de occasionkoper dus wat beperkt, maar ze zijn er wel! Het is logisch dat vrij veel exemplaren te koop staan bij de officiële Jaguar-dealers. Die hanteren een fijn occasionlabel, dat staat voor onder meer twee jaar garantie en twee jaar pechhulp. Kijk op: jaguar.nl/approved-used voor alle voorwaarden en het actuele aanbod bij de dealerorganisatie. Uiteraard kan een mooie i-Pace soms ook opduiken bij de outlets van grote leasemaatschappijen.
De EV320 maakt hooguit tien procent van het hele occasionaanbod uit.
De proefrit
De i-Pace is een auto die in het verkeersbeeld niemand ontgaat. Dat is niet alleen een kwestie van formaat (4,7 meter lang, maar ook 1,9 meter breed), maar vooral door z’n imposante vormgeving. Al is deze elektrisch, is de i-Pace toch direct herkenbaar als Jaguar. Daarbij zijn veel exemplaren nou eens niet in duf grijs of zwart, maar bijvoorbeeld lekker knalrood. Die vormgeving heeft ook wel een praktisch nadeeltje. Het uitzicht zowel recht als schuin naar achteren is zeer matig. Zeker gezien die riante buitenmaten, is de binnenruimte minder indrukwekkend. Vier volwassenen passen er prima in, maar ruim is anders. Op de achterbank zit je door de aflopende daklijn nogal tegen de randen van het dak te kijken. Het interieur is verzorgd en tegelijk vrij futuristisch met in totaal drie beeldschermen. Alles werkt naar behoren. De voorstoelen zijn bijzonder fijn en in elke richting verstelbaar, inclusief de hoogte van de lendensteun. De bagageruimte van 656 liter is dik in orde en voorin, in het front, zit nog een vak waarin mooi de laadkabels passen. De i-Pace stuurt mooi precies en heeft een sublieme wegligging en richtingsstabiliteit. Onder het rijden is de i-Pace heerlijk stil, ik hoor alleen zachtjes de banden. De afstemming van het onderstel is behoorlijk stevig, waarbij het formaat van de gekozen velgen ook een rol speelt. Op 18-inch wielen rijdt hij merkbaar comfortabeler dan op 20 inch. In de bodem zit het batterijpakket met een capaciteit van liefst 90 kWh. Theoretisch (WLTP) bedraagt de actieradius 480 kilometer. Het verbruik varieert tussen 25 en 33 kWh/100 km. Daarmee ligt het realistische bereik tussen 275 en 360 kilometer.
Conclusie
De Jaguar i-Pace is en blijft een indrukwekkende verschijning. Voorlopig kent de i-Pace als occasion niet veel concurrentie, gewoon omdat Jaguar met dit model zo vroeg op de markt kwam. Wie als particulier volledig elektrisch wil rijden en de klasse en karakter van de Jagua weet te waarderen, doet hiermee een uitstekende keuze.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Jaguar i-Pace.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
