Auto Review Lancia Delta III
Italiaanse schone met veel ruimte
Lancia - Delta
Wat vindt de Wegenwacht?
Van de Lancia Delta zijn bij de wegenwacht maar heel weinig storingen bekend. Als te hard tegen bijvoorbeeld een stoeprand wordt gereden, onderbreekt de auto uit veiligheidsoverwegingen de brandstoftoevoer. Dat is eigenlijk geen pech, maar de auto start niet. Dit is simpel te resetten door de daarvoor bedoelde schakelaar in te drukken. Als de Delta lang stilstaat, kan het zijn dat de koude start heel anders klinkt dan normaal. De motor draait dan veel sneller op de startmotor. Ook dat is eigenlijk geen pech, de motor heeft dan even tijd nodig om oliedruk op te bouwen. Gewoon blijven doorstarten en het probleem verhelpt zichzelf. Wanneer te lang wordt doorgereden als olie moet worden ververst, of er is verkeerde olie gebruikt, of het systeem is na de beurt niet gereset, treedt vermogensverlies op. Dat is simpel te voorkomen door de auto volgens voorschriften te servicen.Waar praten we over?
De naam ‘Delta’ is beladen, voor Lancia-liefhebbers. De zeer strak gelijnde Delta en de daaruit voortkomende Integrales uit de jaren tachtig zijn synoniem voor één van de tijden van glorie voor het beroemde merk. Lancia begrijpt dat je de naam Delta dus niet zo maar mag gebruiken. Al komt er nooit meer een Integrale, de Delta die in 2008 verscheen is bijzonder genoeg om die naam te mogen dragen. Op het eerste gezicht is het al een fraaie, grote hatchback, maar als je beter kijkt, zie je steeds meer fraaie details, zoals de bijzondere grille, de prachtige achterlichten, de wijze waarop de lijnen rond de zijruiten aan de achterkant net niet bij elkaar komen, of het ‘Delta’-logo dat zelfs terugkomt in de knipperlichten. Het mag duidelijk zijn dat de Delta daarmee nooit een allemansvriend zal zijn, maar het is wel een heel fijne gebruiksauto voor wie zich durft te onderscheiden van de massa.Uitvoeringen en varianten
De Delta heeft een vrij bescheiden leveringsprogramma. Er zijn vier benzinemotoren en drie diesels in roulatie. De 1,4 liter T-Jet (turbo) benzinemotor was er aanvankelijk met 88 kW/120 pk en 110 kW/150 pk. Deze laatste is in 2010 vervangen door de 1,4 liter 103 kW/140 pk sterke Multi-Airmotor, die voor een lager brandstofverbruik moet zorgen. Tegelijk, in 2010, zijn er ook wat detailwijzigingen doorgevoerd, met onder meer een nieuwe grille. Vanaf medio 2009 is er ook een 1,8 liter turbomotor met directe injectie en 147 kW/200 pk. De meest gangbare diesel is de 1,6 JTD met 88 kW/120 pk. Er is tevens een 2,0 JTD met 121 kW/165 pk en een 1,9 JTD met 140 kW/190 pk. De drie belangrijkste uitvoeringen zijn Argento (Italiaans voor zilver), Oro (goud, dus) en Platino (platinum). Enkele uitvoeringen zijn er ook als ‘hard black’, geheel uitgevoerd in zijdeglans zwart. De 1,8 is standaard voorzien van een zestraps Sportronic automatische transmissie. De 1,6 JTD is als optie ook leverbaar met een zestraps automaat.De Lancia Delta als occasion
De liefhebber die kiest voor een Delta heeft waarschijnlijk heel exact omlijnde wensen in motorisering, kleur, uitvoering et cetera. Dat kan nog wel eens lastig worden, de keuze is dan al gauw heel beperkt. Er is wel een redelijk aanbod gebruikte Delta’s, maar ze staan echt niet op elke straathoek. In zo’n geval moet je bereid zijn de Delta van je keuze desnoods ver weg te halen, al kun je natuurlijk geluk hebben dat er eentje dichtbij staat. Laat je niet gek maken, kijk wel naar een duidelijke onderhoudshistorie en de algehele staat van de auto. Neem gerust de tijd, want de kopers staan heus niet in de rij. Als je een nette en vertrouwde Delta hebt gevonden voor een goede prijs, dan is er geen enkele reden er nog vanaf te zien. De diesels zijn in ons land weinig verkocht en hetzelfde geldt voor de basisversie Argento. Wie in een zo exclusieve auto stapt, wil ook een uitgebreide uitrusting. Delta’s blijken kwalitatief erg goede auto’s (zie kader Wegenwacht), waaraan je veel rijplezier voor relatief scherpe occasionprijzen kunt beleven.De proefrit
De meest onderscheidende eigenschap is naast het design het opvallend ruime interieur. De achterbank is 10 cm verschuifbaar en als die naar achteren staat, is niet alleen de hoofdruimte, maar ook de beenruimte achterin riant. Voorin heb je ook al niet veel te klagen, al zijn de zittingen van de voorstoelen door hun afgeronde vorm wat kort. In afwerking en detaillering weet de Delta ook van binnen te overtuigen, met onder meer fraai gemaakte stiknaden. Mede door de lange wielbasis rijdt de Delta heel comfortabel, dit is vooral een fijne metgezel voor wie vaker flinke afstanden rijdt. De 1,4 T-Jet 88 kW is als basismotor in veel gevallen al sterk genoeg, de nieuwe Multi-Air verdient de voorkeur, wanneer die keuzemogelijkheid zich voordoet.Conclusie
Het feit dat de Delta geen allemansvriend is, blijkt alleen maar een pluspunt voor wie ‘m wel wil. Een Lancia moet altijd een beetje exclusief blijven. Toch is het een beetje jammer dat niet meer mensen weten hoe goed en hoe fijn deze Lancia’s in het gebruik zijn. De geringe vraag en dito aanbod zorgt voor bescheiden occasionprijzen. Goed nieuws voor Lancia-fans!Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
