logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota Yaris III 1e facelift

Uitblinker in actieve veiligheid

Toyota - Yaris 1.5 Hybrid

Toyota heeft zijn populaire Yaris op 900 punten gewijzigd. Belangrijkste verandering: er zitten standaard nu op alle versies heel veel veiligheidssystemen op die je normaal in duurdere auto’s ziet. Eén ding bleef hetzelfde: de vanafprijs is nog steeds 14.495 euro. Goed verhaal, of zitten er nog addertjes onder het gras?

Conclusie

De concurrentie in dit deel van de automarkt is moordend. Logisch dus dat Toyota het tijd vond om de Yaris weer eens stevig aan te pakken, met concurrenten als de Ford Fiesta, Nissan Micra, Seat Leon en Citroën C3 op de loer. Toyota heeft de Yaris standaard een heel pakket aan actieve veiligheidssystemen gegeven die je normaal op duurdere auto’s tegenkomt. Iets dat je bij de concurrentie niet tegenkomt. Voorts is het weggedrag verfijnd en is er nu meer binnenruimte. Klachten blijven beperkt tot een loeiende motor bij accelereren in de hybride-versie en een fikse dode hoek als je schuin naar achteren kijkt. Om de vraag uit het intro maar te beantwoorden: nee, er zitten geen addertjes onder het gras!

Type auto en prijs

De Yaris is een compacte auto. Hij meet net geen vier meter. Omdat de wielen op de hoeken staan is er niettemin veel binnenruimte. Ten opzichte van het vorige model is die ruimte iets toegenomen – terwijl ook dat vorige model al ruim was voor zijn klasse. Aan de buitenzijde is de Yaris bijgepunt. Een Franse ontwerpstudio was hier voor verantwoordelijk. Oordeel zelf of dat geslaagd is. Nieuwe grille, een frivole streep onderaan de flanken, nieuwe koplampen en een nieuwe achterzijde. Grootste wijziging op motorisch gebied is de komst van een 1,5 liter motor. Die vervangt de 1,3 liter krachtbron. Je leest het goed: Toyota heeft de motor dus groter gemaakt, waar de meeste fabrikanten motoren juist kleiner maken om het brandstofverbruik terug te dringen. Toch zegt Toyota dat deze nieuwe turboloze krachtbron tien procent zuiniger en nog schoner is dan de oude, dankzij toepassing van een speciaal verbrandingsproces. De Yaris is leverbaar met een 1,0 liter driecilinder (69 pk), een nieuwe 1,5 liter viercilinder (111 pk) en een hybride aandrijflijn bestaande uit die 1,5 liter benzinemotor in combinatie met een elektromotor (100 pk gecombineerd vermogen). De goedkoopste Yaris kost € 14.495. De hybride versie is er vanaf € 20.495. Wil je een extra hip uiterlijk zoals de auto in de video dan kun je kiezen voor een bi-tone versie. Die heeft een tweekleurige koets en een dashboard in de exterieurkleur en kost vanaf € 21.500.

Hoe rijdt de Toyota Yaris 1.5 Hybrid

De Yaris is volgens Toyota verder verfijnd voor wat betreft het rijgedrag. Zo zijn er onder meer andere schokdempers en motorsteunen gemonteerd. Bovendien is er meer geluidsisolatie gebruikt. De Yaris is inderdaad duidelijk stiller dan zijn voorganger en hij rijdt inderdaad prettig: hij is keurig comfortabel en stuurt mooi direct. We reden met de hybride versie – dus met 1,5 liter motor in combinatie met elektromotor en automaat. Die aandrijflijn voldoet prima, al is het niet de meest levendige configuratie die we kennen. Bij tussenacceleraties loeit de motor flink en zou je willen dat het net optrekken net iets vlotter gaat. Staat tegenover dat Toyota belooft dat je gemiddeld vijftig procent van de reistijd elektrisch kunt rijden. Dat hebben we gecheckt en we haalden dat inderdaad ruimschoots – je hoeft er niet eens echt je best voor te doen. Korte oneffenheden worden niet helemaal vlekkeloos door het onderstel weg gefilterd, maar door de bank genomen is de veer-dempingskarakteristiek heel netjes. De op elke versie standaard aanwezige veiligheidssystemen omvatten een automatische noodstop reminstallatie (als de auto een botsing ziet aankomen zal hij uit zichzelf krachtig remmen), automatisch grootlicht zodat je tegenliggers nooit verblindt, Lane Departure Warning (waarschuwt als je uit je rijstrook dreigt te raken) en verkeersbordherkenning. Voorts heeft elke Yaris zeven airbags, met andere woorden ook een knieairbag is standaard. Niet verkeerd. Normaal zien we deze systemen op duurdere auto’s. Bij de concurrentie zijn wel enkele van deze systemen leverbaar maar die komen dan bijna altijd uit de optielijst.

De Toyota Yaris 1.5 Hybrid van binnen

Van binnen merk je dat de Yaris een volwassen auto is. De afwerking is keurig en de auto voelt allesbehalve kaal aan. In het midden van het dashboard zit een aanraakscherm waarmee je de radio, de navigatie en de instellingen van de auto bedient. Tussen de instrumenten zit een boordcomputer waarop je onder meer de energiestromen kunt volgen van de hybrideaandrijving. De aircobedieing zit wat aan de lage kant maar laat zich heel eenvoudig bedienen. Smetje op het blazoen: hier en daar zijn nogal harde plastics gebruikt. Zowel voor- als achterin is er voor een auto in deze klasse meer dan voldoende ruimte. De been-en hoofdruimte achterin is toereikend voor mensen tot 1,80 meter. Ben je langer dan zit je achterin met je hoofd tegen het dak. De achterbak is ruim en kent geen tildrempel. Hij heeft bovendien een dubbele bodem. De achterbankleuning klap je in twee ongelijke delen weg, waarna een vlakke laadvloer ontstaat. Het zicht naar voren en opzij is in orde, maar schuin naar achteren kijk je tegen een forse raamstijl aan. Die is zo breed dat er een fietser achter kan schuilgaan die je tijdens rechts afslaan dan dus niet, of (te) laat ziet.

De Toyota Yaris 1.5 Hybrid en het milieu

De motoren van de Yaris zijn zonder uitzondering best zuinig en keurig schoon. Ze zijn uitgerust met een start/stopsysteem . De hybrideaandrijflijn is het beste jongetje van de klas als het om het ontzien van het milieu gaat.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.