Auto Review Toyota Rav4 IV 1e facelift
Trendsetter
Toyota - RAV4 2.5 Hybrid 4WD Executive Business
Conclusie
Toyota grijpt de facelift van de RAV4 aan om deze SUV met een hybride aandrijving aan te bieden. Het is geen stekkerhybride en je hoeft hem dus niet op te laden, waarmee Toyota de eerste is in deze klasse en daarmee een trendsetter kan worden. De RAV4 Hybrid is bijzonder krachtig, maar tegelijk opvallend zuinig en hij heeft standaard een automaat. Caravanliefhebbers opgelet: hij mag in de vierwielaangedreven versie tot 1.650 kg trekken. De ruime RAV4 Hybrid is daarmee zelfs een prima alternatief voor sterke diesel-SUV’s.Type auto en prijs
Toyota was het eerste merk met een compacte SUV. In 1994 heette dat model nog Funcruiser, maar een generatie later werd de stoere gezinsauto tot RAV4 omgedoopt. Het bleek een trendsetter, maar de laatste jaren is het succes vooral weggekaapt door de goedkopere Koreaanse merken. De RAV4 werd elke generatie wat groter, volwassener en duurder, wat zijn concurrentiepositie niet makkelijker maakte. Intussen heeft Toyota wel de hybride techniek (een normale benzinemotor ondersteund door een elektromotor) verder ontwikkeld en geschikt gemaakt voor de RAV4. Tegelijk met een voornamelijk cosmetische opknapbeurt - andere neus en achterkant - komt er daarmee nu een hybride versie van deze SUV. Dat is dan overigens al het achtste model van Toyota dat als hybride verkrijgbaar is. Wie liever een benzine- of dieselmotor in zijn RAV4 heeft, kan die ook krijgen, maar Toyota verwacht dat het overgrote deel van de kopers voor de hybride kiest. Het is in elk geval de verstandigste keuze als je naar de technische specificaties kijkt, want de RAV4 Hybrid heeft een totaal vermogen (van de 2,5 liter benzinemotor en de elektromotor) van liefst 197 pk en standaard is er een automatische transmissie aan boord. Er is keuze tussen voorwielaandrijving of aandrijving op alle vier de wielen. In het laatste geval is er voor de aandrijving achter een extra elektromotor aan boord. Die verschaft niet alleen extra grip als dat nodig is op een gladde ondergronds of in licht terrein, maar verhoogt ook het trekvermogen van de auto. De RAV4 2WD mag 800 kilogram trekken, bij de vierwielaangedreven AWD-versie stijgt het naar 1.650 kilogram, wat de auto zeer geschikt maakt om een caravan of een paardentrailer te trekken. Dan loopt de prijs wel op naar € 45.795,-, want vierwielaandrijving is er alleen in combinatie met het meest luxueuze uitrustingsniveau. Er is al een RAV4 Hybrid 2WD vanaf € 37.595,- en dat is een scherpe prijs voor zo’n krachtige en ruime SUV met standaard automaat.Hoe rijdt de Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Executive Business
De Toyota RAV4 was al een uitstekende reisauto en daar voegt de hybride techniek nog een extra portie aandrijfcomfort aan toe. De auto accelereert vlot en soepel door zijn traploze transmissie en krachtige motor(en) en is opmerkelijk stil, ook op hogere snelheden. Toyota is bovendien tegemoet gekomen aan een veelgehoord bezwaar tegen de traploze automaat, want voorheen liep het toerental van de benzinemotor nogal hoog op tijdens vlot accelereren. De motor maakt nu merkbaar minder toeren en dat geeft rust, tenzij je plankgas geeft. Wel hoorden we de elektromotor bij afremmen steeds een gierend geluid maken. Het weggedrag van de RAV4 Hybrid is vertrouwenwekkend en stabiel, de besturing is nauwkeurig en geeft voldoende gevoel. Het veercomfort is goed, maar op verkeersdrempels spreekt de vering minder goed aan.De Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Executive Business van binnen
Met een lengte van 4,60 meter is de Toyota RAV4 ruimer dan de meeste van zijn concurrenten en dat is bij het instappen direct te merken. Voorin zit je opvallend goed, achterin zo mogelijk nog beter. Er is volop hoofd- en beenruimte en ook op bagageruimte is niet bespaard, want er is 577 liter laadvolume onder de afdekking. Dat is trouwens exact evenveel als bij de versies met benzine- of dieselmotor, dus de hybride componenten (accu en elektromotor) tasten de binnenruimte niet aan. Vanuit de RAV4 heb je een goed overzicht over het verkeer, maar de carrosserie is minder goed te overzien door de brede achterste raamstijl. Wie daar zwaar aan tilt kan de RAV4 bestellen met een camerasysteem rondom dat een beeld van bovenaf op de monitor in de middenconsole projecteert. De meeste uitvoeringen hebben standaard al een parkeerhulpcamera, wat ook al helpt. Optioneel is op de RAV4 het Toyota Safety Sense-pakket te bestellen. Daarin vind je allerhande veiligheidsfeatures, zoals adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en een systeem dat aanrijdingen helpt vermijden, compleet met voetgangersdetectie.De Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Executive Business en het milieu
Dankzij de hybride aandrijflijn, bestaande uit een 2,5 liter viercilindermotor en een elektromotor, hebben de voorwielaangedreven versies van Toyota RAV 4 Hybrid een A-label. De versie met een extra elektromotor voor de achterwielen - en dus vierwielaandrijving - is een fractie minder zuinig en heeft een B-label. Tijdens een lange testrit door de Spaanse heuvels en over de snelweg noteerden we een gemiddeld verbruik van 7,2 liter per 100 kilometer voor de RAV4 Hybrid AWD, een flinke afwijking van wat volgens de officiële NEDC-meting is vastgesteld. Met een rustige rijstijl in Nederlands verkeer komt de RAV4 ongetwijfeld dichter in de buurt van de opgegeven 5,1 liter per 100 kilometer. Een praktijkmeting met een voorwielaangedreven exemplaar leverde een verbruik op van 1 op 15. In de folder laten de Japanners voor die uitvoering een score van 1 op 20,4 noteren.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
