Auto Review Opel Corsa E
Blijvend succesvol
Opel - Corsa
Wat vindt de Wegenwacht?
Ook van deze generatie Corsa zijn wel wat vaker voorkomende problemen bekend.
- Een Corsa die niet meer in de achteruit is te schakelen, is een bekend euvel. Het is op zich een kleinigheid, de borging van de achteruit aan de pook is afgebroken. De Wegenwacht zet dit vast met een tie-wrap, definitieve reparatie moet in de garage gebeuren.
- Als de remlichten branden en het ABS/ESP-lampje brandt, is alleen de remlichtschakelaar van slag. De Wegenwacht zal de schakelaar beter afstellen, daarmee is het euvel verholpen.
- Een slecht lopende 1,0 liter driecilinder-motor kan worden veroorzaakt door een loszittende stekker aan de regelaar van de brandstofdruk. Het is even werk om daarbij te komen, maar de Wegenwacht weet de weg, drukt die stekker weer goed in zijn borging en het euvel is verholpen.
- Er zijn bij deze Corsa-generatie ook twee zaken bekend, die in principe niet kapot zijn, maar bestuurders wel verontrusten. Een rood lampje met een oliekannetje en een getal, duidt op de verversingstermijn van de olie c.q. de vervuiling van de olie. Dit gegeven kan worden opgeroepen via de boordcomputer, met de drukknop op de kopse kant van de richtingaanwijzer-handle. Geen reden tot paniek, gewoon een ander beeld in de display kiezen. Zo is ook de melding ‘Code LOW’ met een getal in het display geen reden tot paniek. Dit is een melding van het bandenspanningscontrolesysteem: één van de banden is te zacht. Het getal geeft de bandenspanning aan in kiloPascal. Corrigeer bij een tankstation of garage de bandenspanning en de melding is weer weg.
Waar praten we over?
We zijn geneigd de Corsa te zien als één model, maar in feite zijn het er twee. De driedeurs en vijfdeurs versies zijn zodanig van elkaar verschillend, dat er bijna sprake is van twee modellen. De vijfdeurs is de typische compacte gezinsauto, een verstandige, praktische auto.
De driedeurs is totaal anders van vorm. Met zijn coupé-achtige dak is hij zelfs een tikkeltje sportief. Uiteraard heeft die vormgeving vergeleken met de vijfdeurs wat praktisch beperkingen, maar deze is dus ook typisch bedoeld voor een kopersgroep die daaraan minder waarde hecht, dan aan een leuke uitstraling. Het is niet ondenkbaar dat een jong paar eerst zo’n blitse driedeurs kiest en als er een paar jaar later kindjes komen, gaan ze voor de vijfdeurs. Het kòmt voor!
Uitvoeringen en varianten
Deze generatie van de Corsa is er net als zijn voorgangers in een enorm breed leveringsprogramma. Alle versies van de vijfdeurs zijn ook als driedeurs leverbaar (geweest), de driedeurs kent nog enkele varianten meer. In het aanbod benzinemotoren zit feitelijk zelfs een doublure.
- Er is een 1,4 liter viercilinder met 66 kW/90 pk, maar de 1,0 liter driecilinder met turbo biedt exact hetzelfde motorvermogen.
- Die driecilinder is er ook met 85 kW/115 pk. De beide moderne driecilinders zijn met afstand de belangrijkste motoren in de Corsa-verkoop.
- Van de 1,4 liter bestaat ook een versie die af fabriek geschikt is voor het gebruik van autogas, aangeduid als Bi-Fuel.
- Er is ook een 1,3 liter diesel beschikbaar, die eveneens 66 kW/90 pk levert.
- Zowel de 1,4 benzinemotor als de 1,3 liter diesel zijn als optie ook beschikbaar met een vijftraps halfautomaat.
- De meest exclusieve Corsa is de OPC, voorzien van een 1,6 liter turbomotor, die goed is voor 152 kW/207 pk. De levering van de OPC is begin 2018 gestaakt.
- De normale uitvoeringen heten op volgorde van uitrusting Business+, Edition en Cosmo. Begin 2016 is de Cosmo vervangen door de Innovation, als normale topversie. Tijdelijke versies zijn de Color Edition (2015/16), die is opgevolgd door de Online Edition.
De Opel Corsa als occasion
Het overgrote deel van de Corsa-nieuw-verkopen was aan particuliere kopers. Slechts een heel klein deel van alle Corsa’s wordt zakelijk ingezet, al rijdt er wel een aardig contingent in dienst van het Ministerie van Defensie. De 1,0 liter driecilinder met 66 kW is veruit de meest populaire motor. De diesel maakt zelfs maar 3% van het totale occasionaanbod uit.
De versies met halfautomatische transmissie zijn ook niet dik gezaaid, dat is maar iets meer dan één op de twintig. Op wat uitzonderingen na is er dus vooral een groot aanbod Corsa’s met bescheiden kilometerstanden. Zo’n Corsa met ‘net de kop eraf’ kan een heel aantrekkelijk occasion zijn. Daar staat het land echt ‘vòl’ mee, dus het is niet echt zinvol om voor zo’n Corsa naar de nadere kant van het land te reizen.
Inmiddels is er bij dealers van andere merken en bij niet-merkgebonden occasionbedrijven ook genoeg aanbod van deze Corsa.
De proefrit
Bij de introductie van dit model Corsa debuteerde tevens de eerder genoemde 1,0 liter driecilinder benzinemotor, die is voorzien van een turbo èn een zogenaamde balansas. Opel was beslist niet het eerste merk dat met een driecilinder met een dergelijke inhoud op de markt kwam. Maar deze driecilinder was in zekere zin het wachten waard. Juist door die balansas is de driecilinder een aanbeveling. Die balansas zorgt voor een mooi rustige loop van de motor, vooral op kruissnelheid. Daarbij levert ook de 66 kW-versie al bij lage toerentallen een keurige hoeveelheid trekkracht. Juist daarmee stelt deze Opel-motor diverse concurrenten flink in de schaduw.
Aan deze motor is een destijds eveneens nieuw ontwikkelde zesversnellingsbak gekoppeld, die lekker schakelt en heel goed op de motor is afgestemd. De Corsa is niet de ruimste auto in zijn klasse, maar zeker met de vijfdeurs kunnen veel kopers prima uit de voeten. Vier volwassenen passen er als het moet wel in, maar riant is anders. De voorstoelen zijn wat vlak, maar daarmee is best te leven, het wordt pas een echt minpuntje op heel lange afstanden. De bagageruimte is met 285 liter inhoud een keurig gemiddelde waarde voor deze klasse.
De afwerking van de bagageruimte is wat eenvoudig en niet alle uitvoeringen hebben een in twee delen neerklapbare achterbankleuning. De nogal doodse besturing is voor veeleisende bestuurders wellicht een minpuntje, anderen valt het wellicht niet eens op. De parkeersensoren vallen op, omdat ze al ‘in paniek raken’ als er nog tientallen centimeters parkeerruimte beschikbaar is… dáár heb je ze nou juist nodig! Met de 66 kW-motor is onder welhaast ideale omstandigheden een gemiddeld verbruik van 1 op 17,5 best te halen. Dat is ook voor deze klasse best een keurige waarde.
Conclusie
De Corsa kent heel trouwe kopers, die in dit model ‘E’ beslist niet teleurgesteld zullen zijn. Onverminderd blijft de Corsa één van de meest gewilde auto’s in ons land. Dat is terecht, ook dit model biedt weer een breed scala aan kwaliteiten.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
