logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Citroen C4 Picasso II 1e facelift

Praktisch perfect

Citroën - Grand C4 Picasso BlueHDi 120

Bij de opfrisbeurt van de Grand C4 Picasso staarde Citroën zich niet blind op het uiterlijk van de ruimtewagen, maar pakte daadwerkelijk de pijnpunten aan. Het resultaat mag er wezen.

Conclusie

De meerwaarde van een facelift valt voor de meeste personenwagens te verwaarlozen, maar de Citroën Grand C4 Picasso profiteert wel degelijk van diens recente opfrisbeurt. Een fijne en praktische reiswagen was het al, maar nu is de MPV ook nog eens een stuk veiliger geworden. Vrij van fouten is de uit de kluiten gewassen Fransman niet, maar hij komt desondanks dicht in de buurt van de ideale gezinsauto.

Type auto en prijs

De facelift van de Citroën C4 Picasso is vooral aangegrepen om de veiligheidsuitrusting uit te breiden. Optisch veranderde er weinig aan de MPV, die nog altijd in twee lengtematen te verkrijgen valt. Prijzen beginnen bij € 25.350 voor de ‘korte’ variant. De Grand C4 Picasso moet minimaal € 29.250 kosten; de twee extra zitplaatsen die van de Citroën een zevenzitter maken, zitten bij die vanafprijs inbegrepen. Veel van dit soort ruimtewagens bestaan er niet meer: de exemplaren waartegen de Picasso het op moet nemen, zijn dan ook al jaren dezelfde: de Renault (Grand) Scénic, Volkswagen Touran en Opel Zafira. Ten opzichte van deze alternatieven is de Citroën concurrerend geprijsd: alleen de verlengde versie van de Scénic is voordeliger.

Hoe rijdt de Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 120

Onze eerste kennismaking met de tweede generatie van de ‘grote’ Picasso verliep in 2014 positief. Dat is na een uitgebreide proefrit met deze opgefriste versie niet anders, al vinden we de dieselmotor waarmee we dit keer reden minder goed bij de ruimteauto passen. De Citroën is van zichzelf een heerlijke reiswagen, maar de 120 pk sterke zelfontbrander onder de kap van onze testuitvoering heeft een ongeciviliseerde loopcultuur. Met 300 Nm koppel en een trekgewicht van 1.500 kilogram is hij krachtig genoeg, maar de dieselmotor klinkt rauw en laat op de snelweg een hinderlijke brom horen die afbreuk doet aan het rijcomfort. Voor zo’n forse auto stuurt de C4 Picasso erg direct. De remmen grijpen ook al zo rap aan. Op de momenten dat je bijna stilstaat, valt het pedaal lastig te doseren; als bestuurder word jij vervolgens aangekeken op het ‘knijpeffect’ dat volgt. De versnellingsbak uit onze testauto heeft zes verzetten en schakelt plezierig; lange schakelwegen of halsstarrige versnellingspoken behoren gelukkig tot het verleden. Gebleven zijn de kunstzinnig vormgegeven hoofdsteunen, die bij lange inzittenden hinderlijk tussen de schouderbladen prikken. Op zich is er met de stoelen zelf weinig mis, al bieden ze weinig zijdelingse steun. Je zit wel aangenaam hoog. Dankzij de (standaard!) panoramische voorruit valt er een hoop licht het interieur binnen, maar het zicht rondom profiteert daar niet van mee. Je hebt geen idee waar de motorkap ophoudt en kijkt over je schouder tegen een flinke dode hoek aan. Gelukkig heeft de veiligheidsuitrusting van de Citroën een stevige update gekregen. Vermoeidheidsherkenning wordt voortaan bij de eenvoudigste uitvoering al meegeleverd. Hulpsystemen als adaptieve cruise control, dode hoek signalering, groot licht assistentie en een zelfstandig remsysteem moeten van de optielijst komen. Daar vind je ook een agressieve rijstrookassistent, die het stuur bijkans uit je handen slaat wanneer je onbedoeld van rijbaan wisselt. Goed blijven opletten dus!

De Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 120 van binnen

De Grand C4 Picasso heeft imposant veel opbergruimte. Behalve grotere deurvakken staan ook een tweetal handschoenenkastjes tot je beschikking, plus een bak achter de versnellingspook. Het dashboard is een lust voor het oog; het is opgetrokken uit fraaie, zachte materialen en met de komst van een nieuw infotainmentsysteem kijk je uit over twee digitale schermen. Op het ene kun je de navigatieaanwijzingen projecteren, op het ander houd je de temperatuur aan boord in de gaten. Je smartphone koppelen, zodat je die via het infotainmentsysteem kunt bedienen, kan natuurlijk ook. De achterbank bestaat uit drie losse stoelen, die voor volwassenen wat petieterig aandoen. Ze bieden wel een riante hoofd- en beenruimte. Omdat er nauwelijks sprake is van een middentunnel, zou je in de Franse ruimtewagen zelfs van achteren naar voren kunnen lopen. Bovendien is de Citroën breed genoeg voor drie inzittenden. De tweede zitrij klapt uit de laadbodem omhoog: op die extra stoelen kun je echter alleen kleine kinderen kwijt. Voor dat gemak geef je een dubbele laadvloer op, maar gelukkig beschikt de Picasso wel over een vlak exemplaar. De kofferbak is minimaal 645- en maximaal 1.843 liter groot; qua laadruimte hoeft de Citroën alleen de Volkswagen Touran boven zich te dulden. Tegenover handigheidjes als verschuifbare stoelen, een vliegtuigtafel met verlichting en een opklapbare zitting van de buitenste zitplaatsen (zodat je op die plek bijvoorbeeld rechtop een kamerplant kunt vervoeren) staat een ontbrekende opbergmogelijkheid voor de hoedenplank. Besluit je spontaan twee extra passagiers mee te nemen, dan zullen zij het ding op schoot moeten nemen.

De Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 120 en het milieu

In de Citroën prijslijst komen we naast de door ons gereden dieselversie 2 benzine-uitvoeringen tegen. Het vermogen loopt uiteen van 120- tot 165 pk. Een brandstofbesparend start/stop-systeem wordt op elke Grand C4 Picasso meegeleverd. De Fransen geven voor de zelfontbrander een fabrieksverbruik op van 1 op 25. Dat lijkt te mooi om waar te zijn, maar in de dagelijkse praktijk realiseerden wij moeiteloos een score van 1 op 19,2. Een indrukwekkend cijfer voor zo’n grote familiewagen!

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.