logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Picanto I 1e facelift

Kordate, compacte Koreaan

De Kia Picanto is als occasion steeds minstens zo populair geweest als ‘nieuw’. Deze eerste generatie stond destijds in de schaduw van populairdere, compacte modellen. Een Picanto was nooit ‘hip’. Occasionkopers zijn nuchterder en waarderen zijn kwaliteiten des te meer.

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij de Kia Picanto zijn maar heel weinig vaker voorkomende mankementen bekend. Het gebeurt wel eens dat de brandstofpomp in de tank ermee stopt, waardoor de motor vanzelf afslaat en niet meer wil starten. Dit is een kleinigheid, een kwestie van slechte contacten. De Wegenwacht lost dat snel op. Wat we wel eens vaker horen is dat de sleutels niet meer worden herkend, nadat de accu los of leeg is geweest. De enige oplossing hiervoor is alle sleutels opnieuw laten inlezen bij de Kia-dealer. Het gebeurt ook wel eens dat de verlichtingsschakelaar doorbrandt, waardoor het licht niet meer aan/uit is te schakelen. Daarvoor bedenkt de Wegenwacht een mooie noodoplossing, maar er moet wel een nieuwe schakelaar in. Maar goed, een echt groot mankement kun je dat ook echt niet noemen. Verder is de Picanto uitermate betrouwbaar.

Over de Kia Picanto:

Deze Picanto was het eerste model van Kia dat bij ons werd gelanceerd in de meest compacte klasse. Voor het merk was dat wel een belangrijke uitbreiding. Hoewel de concurrentie in deze klasse enorm sterk is, bleek de Picanto na verloop van tijd wel het meest verkochte model van het merk. Met relatief eenvoudige techniek en mede daardoor een heel scherpe prijs/aanbod-verhouding wist deze eerste generatie Picanto klanten aan te spreken, die ‘gewoon’ een betrouwbare, compacte auto zochten, zonder al te veel pretenties. Mede door de lange looptijd van het model is het nog steeds een heel courante occasion.

Uitvoeringen en varianten

Eén van de sterke punten van de Picanto is dat het standaard een vijfdeurs is, terwijl de meeste modellen in deze compacte klasse maar drie deuren bieden. Er is dus maar één carrosserievorm. Het enige belangrijke ‘verschil’ dat je kunt ontdekken betreft de versie van voor en na de facelift van 2007. Met rondere koplampen en een andere grille kreeg de Picanto toen een net nog wat vriendelijker ogend front. In al die jaren zijn er drie verschillende motoren in de Picanto geleverd. Opvallend is dat er zowel een 1,0 als een 1,1 is, waarbij die twee elkaar in vermogen en trekkracht heel weinig ontlopen. De 1,0 levert 45 kW/60 pk, de 1,1 48 kW/65 pk. Dat is geen verschil om over naar huis te schrijven en het is ook niet zo dat de één sterk is aan te bevelen boven de ander. De derde motorisering is een 1,1 liter diesel, vanaf 2006, maar dat is in ons land een absolute zeldzaamheid. Met de lage rijkosten die de Picanto al kenmerken, is er met dieselen hoegenaamd niets te besparen. Vóór de facelift heetten de normale versies gewoon L, LX en LXE, daarna X-pect, X-tra, X-clusive en zelfs X-ecutive. Vooral ook voor die facelift wemelde het van de tijdelijke versies, met namen als Light, Festival, Bling, M-bition en Colori. De diesel is steeds maar in twee uitvoeringen beschikbaar geweest.

De Kia Picanto als occasion:

Deze Picanto behoorde nooit bij de auto’s die mensen kochten puur op het merk of het uiterlijk. Dat is nog steeds mooi voor de occasionkopers, want waar de klanten in de rij staan voor die andere merken, kun je je rustig oriënteren op een doorgaans net even vriendelijker geprijsde Picanto. Juist voor beginnende automobilisten of anderen die met een klein budget basisvervoer zoeken, is een gebruikte Picanto zeer aan te bevelen. De oudste exemplaren zijn al voor heel vriendelijke bedragen te vinden en de kwaliteit van Kia is zodanig hoog dat je daarvoor niet ‘bang’ hoeft te zijn. Als een Picanto gewoon netjes is onderhouden, dan doet de kilometerstand zelfs niet echt ter zake. Het aanbod in het land is nog steeds opvallend groot, dus is het zinloos voor een nette Picanto naar de andere kant van het land te rijden… er staat er bij wijze van spreken ook eentje ‘om de hoek’.

De proefrit:

De Picanto behoort tot de meest compacte auto’s op de markt. Bij vergelijking met andere auto’s moet je daarmee wel rekening houden en dus ook alleen vergelijken met andere kleintjes. Binnen die beperking brengt de Picanto het er bijzonder goed vanaf en is het zelfs één van de best rijdende types van alle compacte auto’s. Voorin zit je op niet al te lange ritten prima. De bediening is eenvoudig, maar de Picanto voelt beslist niet ‘goedkoop’ aan. Het rijcomfort is zelfs erg goed voor een auto van dit formaat. Achterin is het wel vrij krap en ook de bagageruimte is met een inhoud van 155 liter vrij minimaal. Als je ‘m vooral gebruikt om kinderen mee naar school of sportclub te vervoeren is dat uiteraard geen probleem en als je bijna altijd alleen rijdt ook niet. De Picanto is ook lekker wendbaar, maar bij inparkeren en rechtsaf slaan, moet je wel even op de flinke dode hoek rechtsachter letten. Ook al rij je bijna alleen korte stukjes, kom je nog uit op een verbruik van 1 op 14 á 15. Rij je wat langere ritten, dan wordt dat snel nog een stuk zuiniger.

Conclusie

In de meest compacte klasse is de eerste generatie Kia Picanto nog steeds een erg sterke aanbieding. Hij is net iets minder gewild dan sommige andere en daardoor in aanschaf net iets voordeliger. De kracht van de Picanto zit vooral in zijn fijne rijeigenschappen en het zeer hoge kwaliteitsniveau.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Kia Motors Nederland, Breukelen

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.