logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Skoda Fabia III

Strak gelijnd alternatief

De Skoda Fabia staat als occasion altijd wat in de schaduw van de Volkswagen Polo. Nieuw is dat precies zo. Slimme occasionkopers kijken verder: de Fabia is onderhuids een Polo, voor een scherpere prijs en met een andere, meer nuchtere uitstraling.

Pluspunten
  • Relatief ruim
  • Rijdt prima
  • Strak, tijdloos model
Minpunten
  • Wel wat bekende euveltjes
  • Enigszins ondergewaardeerd

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Bij de 1,0 liter driecilinder komt het voor dat de motor wel stationair draait, maar niet meer reageert op het gaspedaal. Het elektrisch bediende gasklephuis is de boosdoener dan dat moet gewoon worden vervangen. De Wegenwacht kent inmiddels een trucje om toch een beetje gas te kunnen geven, waardoor de auto in elk geval naar de garage kan worden gereden.
  • Een tikkend of klapperend geluid uit de motor klinkt dramatisch, maar dat valt erg mee. De boutjes van de nokkenasverstelling lopen wel eens los en tikken dan tegen de overkapping. De Wegenwacht draait de losgelopen boutjes weer vast, einde probleem!
  • Een typisch euveltje van deze generaties Fabia’s betreft de bedrading van de brandstofpomp, die klem komt te zitten bij het frame van de achterbank. Hierdoor stopt die pomp en dus ook de motor, want er komt geen brandstof meer. Dit lijkt ernstiger dan het is, de Wegenwacht verlegt de draden en herstelt de isolatie en zorgt ervoor dat de foutmeldingen uit de computer gaan.
  • Bij de 1,4 TDI-dieselmotor komt het voor dat de bedrading van de luchtmassameter onklaar raakt, waardoor deze niet meer werkt en de motor stopt er dan eveneens mee. De Wegenwacht herstelt de bedrading en haalt de storingscodes uit de computer.
  • Als het motorstoringslampje gaat branden en ook het stop-/startsysteem werkt niet meer, dan kan er een elektrische storing zitting in de lambdasonde. Dat is niet ter plekke te herstellen, de motor blijft wel draaien, dus de Skoda-rijder kan er mee naar de garage rijden.
  • Een Fabia met ‘keyless-go’ reageert mogelijk niet meer op de sleutel. Een noodgreep is de sleutel tegen de startknop houden en dan starten. Als de reservesleutel ook niet werkt, dan moet de zekering van de startonderbreker worden vervangen.

Een 1,2 TSi-motor die slecht stationair loopt en geen vermogen heeft, kan last hebben van een vervuilde nokkenasverstelling. Dit komt vaak voor bij auto’s die vrijwel uitsluitend stadsverkeer rijden en dan plotseling de snelweg op gaan. De Wegenwacht kan dit ter plekke herstellen.

Over de Skoda Fabia

Het Tsjechische Skoda is gewoon van Volkswagen. Elk Skoda-model is zo ook te herleiden tot een Volkswagen, waarvan de Skoda is afgeleid. De Fabia is dus familie van de Polo. Die overeenkomst gaat vèr, het betreft eigenlijk alles wat je zo niet kunt zien, dus heel de onderhuidse techniek. Sterker nog, wie goed thuis is in dit soort auto’s, ziet ook in het interieur Volkswagen-onderdelen, zoals schakelaars en dergelijke.

Toch is het imago anders. De Polo staat nogal op een voetstuk, om uiteenlopende redenen. Een Skoda past prima bij het aloude Nederlandse gezegde: ‘doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’. Tegelijk weten de trouwe fans van het merk dat elke Skoda ook wel een paar slimme details in zich heeft, die aangeven dat Skoda precies weet waaraan men zoal behoefte heeft.

Uitvoeringen en varianten

  • De Fabia kent twee verschillende gedaantes: vijfdeurs hatchback en vijfdeurs Combi.
  • In principe is elke motorvariant in beide koetswerken leverbaar, met één uitzondering. Dat is de absolute basismotor, de 1,0 liter driecilinder met 44 kW/60 pk is er niet als Combi.
  • De tweede benzinemotor is dezelfde 1,0 liter, maar nu met 55 kW/75 pk.
  • De viercilinder 1,2 liter TSI is er ook in twee specificaties, met 66 kW/90 pk en met 81 kW/110 pk.
  • De Fabia is ook geleverd met de 1,4 liter TDI-diesel, ook een driecilinder, met drie verschillende vermogens: 55 kW/75 pk, 66 kW/90 pk en 77 kW/105 pk.
  • De zeventraps DSG-automatische transmissie is beschikbaar op de 1,2 liter benzineversies en de twee sterkste diesels.
  • De normale uitvoeringen heten Active, Ambition en Style.
  • De uitvoeringen Business, Edition, Drive, Joy en Monte Carlo zijn alle tijdelijk geleverd om de verkoop te stimuleren.

De Skoda Fabia als occasion

De Fabia is typisch een auto die wordt gekocht door weldenkende, nuchtere, particuliere kopers. Dit verklaart mede waarom er maar heel weinig diesels in het land te koop staan. Ongeveer twee-derde van het hele aanbod betreft een Combi, één derde zijn dus hatchbacks.

Die particuliere autobezitters rijden vaak niet zo gek veel kilometers per jaar en dus is het verstandig dat ze gemiddeld wat langer doorrijden. Het strakke, vrijwel tijdloze uiterlijk speelt hier ook een rol. Dit betekent dat de Fabia optisch niet snel ‘ouderwets’ wordt. Dat is goed voor de restwaarde en het betekent ook dat je met een exemplaar dat al op leeftijd is, nog steeds niet in negatieve zin opvalt.

Een mooi, gaaf exemplaar met de nodige kilometers en afschrijving is natuurlijk een slimme aankoop. Het aanbod is wel zo groot, dat het niet zinvol is om voor een normale uitvoering van een Fabia helemaal naar de andere kant van het land te reizen. Begin een digitale zoektocht eens met een straal van twintig kilometer vanuit de postcode, beste kans dat er al een knappe Fabia vlak in de buurt staat.

De proefrit

Technisch is de Fabia een Volkswagen Polo en het is logisch dat de Skoda qua rijervaring daar heel dicht bij in de buurt blijft. Wat juist bij de Fabia wel opvalt, is zijn riante interieurruimte. Vier volwassenen kunnen er prima in zitten, het is ook heel goed dat Skoda de Fabia uitsluitend levert als vijfdeurs.

Een grote bagageruimte is een typische Skoda-eigenschap. De Fabia stelt als hatchback met een inhoud van 330 liter alle auto’s in deze klasse in de schaduw. Nog te klein? De Fabia Combi biedt zelfs 530 liter. Met de achterbank plat wordt dat 1.395 liter. Handige details als een klemmetje tegen de voorruit voor parkeerkaartjes en een ijskrabber in de tankklep vind je ook alleen bij Skoda.

In het interieur vallen de erg fijne voorstoelen op, maar als tegenwicht is het dashboard wel erg veel matzwart plastic, dat is wel wat saai. In de basisversie Active is luxe ook iets wat je niet echt gaat vinden, maar dat is ook een keuze.

De Fabia rijdt gemiddeld goed. De besturing is wat doods, de afstemming van het onderstel is aan de harde kant en op kruissnelheid valt het bandenlawaai op. Dat komt voor een deel omdat de motor vrij stil is. De 1,0 liter driecilinders zullen voldoen voor wie vooral veel stads- en regionaal verkeer rijdt. De 1,2 liter loopt niet alleen mooier, maar is uiteraard ook wat sterker. Met de minst krachtige van de 1,2 liters, die echt sterk genoeg is voor vrijwel alle kopers, reden we met gemak 1 op 16 en dat is een heel keurig verbruik, ook voor een auto in deze klasse.

Conclusie

De fraai, strak gelijnde Fabia is een heel verstandige koop als occasion. Wie niet om wat voor reden ook per se in een Polo hoeft te rijden, koopt met deze Skoda voor een scherpere prijs een kwalitatief en qua rijden even goede auto, maar wel met meer ruimte. Voor nuchtere occasionkopers is een nette Skoda Fabia dus best een aanrader.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Skoda Fabia.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Occasion Center, Barneveld, tel.: 0342-425400

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.