Auto Review Suzuki Sx4 II
Cross-over van verschillende autosoorten
Suzuki - SX4 S-Cross
Wat vindt de Wegenwacht?
De ijzersterke reputatie die Japanse auto’s op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid hebben opgebouwd, wordt onder meer door de Suzuki SX4 S-Cross opnieuw bevestigd. Gewoon op tijd zorgen voor deskundig onderhoud en dan laat de SX4 S-Cross je ‘als dank’ niet in de steek. Bij de Wegenwacht is niet één euveltje of probleempje bekend waarvan de S-Cross wel eens last zou hebben. Tòpauto’s!Waar praten we over?
Suzuki lanceerde de SX4 S-Cross juist in de tijd dat de term ‘cross-over’ populair werd. Deze benaming betekent simpel gezegd dat de betreffende auto’s min of meer tussen traditionele autoklassen in vallen. De SX4 S-Cross houdt zo’n beetje het midden tussen een hatchback en een SUV. Uiterlijk is hij best stoer, natuurlijk heeft hij wel een achterklep á la hatchback, maar hij staat als geheel ietsje hoger op de wielen. Dat alles leidt tot een combinatie van eigenschappen die op zich best veel mensen aanspreken. In die zin is het een heel slim concept.Uitvoeringen en varianten
In tegenstelling tot zijn voorganger, is de SX4 S-Cross er in slechts één koetswerkvariant. vanaf de introductie waren twee motoren beschikbaar, benzine en diesel, beide 1,6 liter en beide met 88 kW/120 pk. De benzinemotor is gekoppeld aan een vijfbak, de diesel heeft zes versnellingen. Optioneel kan de benzinemotor ook worden geleverd met een CVT-automaat. Zowel de benzine- als de dieselversie is er ook met vierwielaandrijving, die ‘Allgrip’ wordt genoemd. In het najaar van 2016 krijgt de SX4 S-Cross een flinke facelift. Die is direct te herkennen aan het compleet gewijzigde front. Het hele motorenprogramma wordt vernieuwd. De diesel verdwijnt helemaal. Nu is er een 1,0 liter driecilinder ‘BoosterJet’ met turbo en interkoeler, goed voor 82 kW/112 pk en een 1,4 liter viercilinder ‘BoosterJet’, goed voor 103 kW/140 pk. De 1,0 heeft een vijfbak, de 1,4 heeft een zesbak en beide zijn optioneel leverbaar met een zestraps automatische transmissie. Vierwielaandrijving is er uitsluitend met de 1,4 liter motor. De normale uitvoeringen heten voor de facelift Base (alleen benzine), Comfort, Exclusive en High Executive. De uitvoering ‘Urban’ is een tijdelijke uitvoering in 2014/15. Na de facelift is de ‘Base’ er niet meer bij. In 2017 wordt de ‘Business Edition’ toegevoegd en in 2017 is de ‘Rhino’ een tijdelijke versie.De Suzuki SX4 S-Cross als occasion
Heel het merk Suzuki en dus ook de SX4 S-Cross spreekt vooral particuliere automobilisten aan. Dat is er mede de verklaring voor dat de diesel geen lang leven was beschoren en nu is die als occasion al vrijwel onvindbaar. Ruim 20% van het hele aanbod heeft een automatische transmissie. dat is niet gek, ergens past het wel heel goed bij het hele concept. Opvallend is ook dat ongeveer twee derde van het hele occasionaanbod een exemplaar betreft van ná de facelift. Blijkbaar heeft die wijziging de verkoop van het hele model goed gedaan. Suzuki kent geen afzonderlijk ‘occasionlabel’ voor de eigen dealerorganisatie. In alle gevallen geeft de Suzuki-dealer bij verkoop van een occasion van het eigen merk in elk geval een nieuwe APK, zes maanden BOVAG-garantie en kilometerstand en onderhoudshistorie zijn gegarandeerd correct. Uiteraard is de lokale Suzuki-dealer de meest logische plek om een zoektocht naar een mooie gebruikte SX4 S-Cross te starten.De proefrit
Oké, de SX4 S-Cross is geen bijzonder charmante, ‘trendy’ verschijning. Als je indruk wilt maken op de buren of wie ook, is het de vraag of dit de juiste keuze is. Er zijn gelukkig ook volop weldenkende mensen die dat bij lange na niet zo belangrijk vinden als onze op uiterlijk gefixeerde samenleving doet geloven. Kijk, dan komt deze Suzuki wel in beeld. Dit is een lekkere alleskunner. Hij is best ruim, heeft een stel behoorlijke voorstoelen en minimaal 430 liter bagageruimte is een prima score. Op de achterbank kunnen twee volwassenen prima uit de voeten. Elke SX4 S-Cross met een aanhanger van 1.200 kilo trekken, opmerkelijk is dat dit voor de Allgrip hetzelfde is. In vormgeving en materiaalgebruik is het dashboard weer niet zo indrukwekkend, al zit de hele boel wel goed in elkaar. Op de bouwkwaliteit van Suzuki is nooit iets aan te merken en ook de SX4 S-Cross maakt een uitermate degelijke indruk. Eenmaal op weg rijdt deze grotere Suzuki ook erg prettig. We reden met een 1,0 liter, die is qua geluid herkenbaar als driecilinder, maar in vermogen en trekkracht kwamen we in feite niks te kort. Eerder reden we al met een 1,6 (vóór de facelift) met CVT. Die combinatie is minder geslaagd. Niettemin reed die SX4 al 1 op 12,5, met die 1,0 moet een duidelijk lager verbruik gemakkelijk haalbaar zijn. Een heel sterk punt van de SX4 S-Cross is zijn prettige veercomfort, wat grotendeels is te herleiden tot de net wat langere veerwegen, door de iets hogere bouw. Daarbij is de besturing prettig en voldoende nauwkeurig. Zeker in een duurdere uitvoering met onder meer adaptieve cruise control is de SX4 S-Cross ook best een fijne auto op langere ritten. Simpel gezegd: hij rijdt veel beter dan velen zullen denken. Oftewel: maak voor aanschaf een serieuze proefrit, daarin overtuigt deze Suzuki.Conclusie
De Suzuki SX4 S-Cross is als gebruikte auto niet uitzonderlijk populair, vooral omdat niet veel mensen inzien hoe goed en hoe fijn die is. Op zich kunnen we daaraan niks veranderen, maar wie zich in deze auto verdiept, kan er een heel fijne en probleemloze gebruiksauto aan hebben.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
