Auto Review Skoda Elroq I
Groot van binnen, compact van buiten
De Elroq is het tweede elektrisch aangedreven model van Skoda. In feite is het een goedkopere Skoda Kodiaq waarvan de achterkant is ‘afgehakt’. Daardoor biedt hij zeer veel interieurruimte. Zijn prijs is lager dan die van de concurrentie.
- Pluspunten
- Binnenruimte
- Prijs tov concurrentie
- Ruime keuze in uitvoeringen en batterijpakketten
- 5 jaar onderhoud in prijs inbegrepen
- Minpunten
- Zicht rondom
- Bediening cruise control
Conclusie
Skoda biedt met de Elroq een betaalbare EV die goedkoper en ruimer is dan z’n directe concurrenten zoals de Kia EV3 en Volvo EX30. Vooral dat ruimteaanbod is een heel sterk punt van de Elroq. Maar ook zaken als de ruime keuze uit batterijpakketten en uitrusting helpen natuurlijk, evenals het feit dat je een actieradius hebt van minimaal 374 en maximaal 580 kilometer. Klachten blijven beperkt tot wat ongemakken in de bediening van bijvoorbeeld de cruise control, de vele functies en menu’s in het infotainmentsysteem en het matige zicht rondom door de grote raamstijlen.
Prijzen en type auto
Het is logisch, maar je moet er wel opkomen: je neemt een Skoda Enyaq, verwijdert een groot deel van de achterkant en noemt hem Elroq, wat 'elektrische Karoq' betekent. Want de Elroq is, als het gaat om grootte, vergelijkbaar met de benzinegestookte Skoda Karoq. De Elroq is iets compacter en goedkoper dan de populaire elektrische Enyaq. Toch biedt hij evenveel binnenruimte, behalve de kofferbak. De Elroq is een elektrische auto en daarmee de tweede EV van Skoda.
De Elroq heeft dezelfde wielbasis als de Enyaq maar is met 4 meter 48 zo’n 16 centimeter korter. Van achteren lijkt de auto sterk op de Enyaq. Aan de voorkant heeft hij een fris, uniek uiterlijk. Dat ziet er daadkrachtig en modern uit. Skoda noemt deze vormgevingsstijl Modern Solid, waarbij het bijvoorbeeld ook geen chroom meer gebruikt. Achter de zwarte balk die tussen de verlichting zit, gaan de camera’s schuil van de rijhulpsystemen. Op de duurdere versies is verlichting verkrijgbaar in deze balk.
De compacte SUV heeft een basisprijs van € 34.990, inclusief vijf jaar onderhoud. Dat laatste is best bijzonder. De Elroq is veel goedkoper dan belangrijke concurrenten zoals de Kia EV3 (die begint bij 36 duizend), de Ford Explorer (40 duizend), de Renault Scénic (zelfs 42 duizend) en de Volvo EX30 (meer dan 38 duizend). Wat opvalt: de Ford Explorer staat op precies hetzelfde Volkswagen-platform als deze Elroq. De Ford heeft dan ook precies dezelfde kofferbakinhoud van 470 liter en dezelfde basis-actieradius van 384 km. Maar hij is dus wel € 6.500 duurder. Ga je de Skoda Elroq private leasen reken dan op een maandbedrag van zo'n € 500,00.
Elroq Business Edition is slimme keuze
Er is bij de Elroq nogal wat keuze. Wat ons betreft is de Business Edition met 63 kWh batterijpakket (449 km actieradius) een slimme keuze. Die kost € 38.990 en dan heb je een rijk uitgeruste EV met een elektromotor van 204 pk, die met 165 kilowatt kan snelladen. Bovendien heb je bij de 63 kWh-versie standaard een warmtepomp, die je op de basisversie voor € 1.090 erbij moet kopen. Zo’n warmtepomp bereidt de batterij voor bij opladen zodat dat sneller gaat. En hij kan het interieur verwarmen.
Het enige dat je dan nog zou moeten aankruisen in de optielijst is het transportpakket van € 390, want dan heb je een heel handig opbergnet voor je laadkabel, een extra vak in de middentunnel voor de achterpassagiers en een variabele hoedenplank. Om het helemaal af te maken zou je nog het head up display met augmented reality kunnen aanvinken.
Hoe rijdt de Skoda Elroq
Heerlijk comfortabel. Wat ook is te danken aan de fikse wielbasis voor een auto in deze klasse. Het onderstel filtert prettig lange oneffenheden weg. Maar ook korte hobbels reageert hij netjes. Veel EV’s van dit formaat voelen wat stoterig, maar niet de Elroq. Aan boord is het netjes stil, zoals bij de meeste EV's. Toch hoor je veel bandengeluid op snelwegsnelheid.
Zoals bij de meeste EV’s zit er weinig gevoel in de besturing. Het reageert wel prettig direct. Opvallend is de zeer krappe draaicirkel van 9,3 meter. Daardoor kun je er goed mee manoeuvreren. Helaas valt het zicht rondom dan juist weer wat tegen, door de grote raamstijlen. Vooral het zicht schuin naar achteren is niet bepaald goed en ook deze voorste raamstijlen zijn fors. Parkeren is daardoor best een opgave. Maar je kunt de Elroq zelfstandig laten parkeren terwijl je zelf buiten de auto staat. Handig als je bijvoorbeeld een krappe garage in wilt. Daarbij kun je de Elroq leren op maximaal vijf verschillende plekken zelfstandig te parkeren.
Klachten Elroq
Je kunt een prima zitpositie vinden achter het stuur en de stoelen geven lekker veel steun. De Elroq weegt 1.848 tot 2.010 kg en dat is een flink gewicht. Toch voelt ie redelijk kwiek aan. Klacht hebben we over de bediening van de adaptieve cruisecontrol. In de test met Skoda Enyaq vonden we die al niet handig en er is sindsdien niks veranderd. Je activeert het met een knop op het stuur. De rest van de functies bedien je via een stengel achter het stuur, die volledig uit zicht is. Dat zou ook op het stuur moeten zitten. Tot slot, de Skoda Elroq mag maximaal 1.000 kg aan de trekhaak hebben.
De Skoda Elroq van binnen
Het dashboard is precies hetzelfde als dat van de Enyaq. Wat verder helemaal niet erg is want dat is gebruiksvriendelijk. Nou oké, voor de nerds onder ons; er is één verschil: er zit op het stuurwiel niet langer een logo, maar nu vind je er de naam Skoda uitgespeld. Het grote infotainmentscherm zit hoog en is goed afleesbaar. Er zitten alleen wel heel veel functies in, zoals dat bij alle moderne auto’s het geval is. En dat is toch minder veilig omdat je nogal eens op dat scherm zit te turen in plaats van op de weg. Gelukkig is de Elroq leverbaar met een head up-display dat de belangrijkste rijgegevens projecteert in de voorruit.
Voorin heb je lekker veel bergruimte voor kleine spulletjes. Je vindt er draadloos opladen-met-koeling voor een telefoon en twee keer USB. Er zijn diverse ambiances waaruit je kunt kiezen. Kies je bijvoorbeeld voor de Loft dan heb je mooie zachte stof bovenop het dashboard. En kies je voor de Lodge dan krijg je – jawel – oranje gordels.
Achterin zit je als een vorst, daar laat de Elroq met gemak alle concurrenten achter zich. Alleen de middenconsolebak steekt wat ver het achtercompartiment in, waardoor je in het midden wat moeilijk je benen kwijt kunt. De afwerking is mooi en nauwkeurig, met zelfs deurvakken die met stof zijn bekleed. Er zijn mooie materialen gebruikt.
Kofferruimte Elroq groter dan concurrentie
Het grote verschil met de Enyaq is de kofferruimte. De Enyaq heeft 585 liter, de Elroq 470 liter. Een Kia EV3 heeft 460 liter en een Volvo EX30 318 liter. Met de bank plat biedt de Elroq 1.580 liter, de EV3 1.250 liter en de Volvo EX30 904 liter. De Elroq heeft geen frunk. Voor € 390 krijg je een opbergnet voor de laadkabel aan de hoedenplank. Dat is handig, want anders moet je de kabel in een te kleine tas stoppen of hem door de achterbak laten slingeren. Dit eenvoudige net biedt een oplossing.
De Skoda Elroq en het milieu
De Skoda Elroq is leverbaar met naar keuze drie accupakketten van 55, 63 en 82 kWh. Het kleinste accupakket kan snelladen met 145 kW en de grootste met 175 kW. Van tien procent leeg naar tachtig procent vol duurt 24 minuten aan een snellaadpaal.
Je komt respectievelijk 374, 449 of 579 kilometer ver op één lading stroom. Vooral dat laatste is niet misselijk. Wat elektromotoren is er keuze uit 170, 204 en 286 pk. En qua uitrustingen is er de Selection, de Business Edition en de Sportline. En je raadt het al, de Sportline heeft die 286 pk en 579 km actieradius. Hij heeft dan ook 20 inch wielen, een verlaagd onderstel en nog meer lekkernijen maar dan kost de auto wel ruim 45 mille.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
