logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Dacia Duster II

4x4 Geen overbodige luxe

Dacia - Duster

De 4x4-versie van de Dacia Duster kan meer dan je denkt, zo ontdekken we tijdens een robbertje terreinrijden. Ga je af en toe de gebaande wegen af, dan voegt zo’n 4x4-systeem echt wat toe en is het geen overbodige luxe.

Conclusie

Uiteraard is de Dacia Duster met vierwielaandrijving in de eerste plaats nog steeds een ruime gezinsauto en geen hardcore terreinbeul. Maar mocht je een keer het asfalt verlaten dan blijkt dat deze Duster tot veel in staat is dankzij zijn vierwielaandrijving. Wat hem in terrein uiteindelijk parten speelt zijn het gebrek aan bodemvrijheid en de lange wielbasis. Op sommige bulten loop je door de wagenlengte en die beperkte bodemvrijheid, vast met de dorpels. Op het asfalt is deze Duster een prima auto, net zoals zijn tweewiel-aangedreven broer. Hij is alleen wat minder zuinig met brandstof door het 4x4-systeem dan zijn tweewiel-aangedreven broer.

Type auto en prijs

De Dacia Duster is er vanaf € 19.280 maar kies je voor vierwielaandrijving dan kost dat vier mille extra. Daarmee komt hij dus op ruim 23 mille maar dat is voor een 4x4 nog steeds erg goedkoop. Neem je bijvoorbeeld een - veel kleinere - vierwielaangedreven Suzuki Jimny dan ben je minstens dertig mille kwijt! Onze testauto kost overigens € 27.540 maar dat is dan ook de Prestige-(top)uitvoering met zaken zoals een multimediasysteem, parkeersensoren en een achteruitrijcamera. Als extra zitten er dan ook nog eens camera’s op waarmee je rond de auto kunt kijken, wat handig is in het terrein. De Dacia Duster scoort drie van de maximaal haalbare vijf sterren in de Euro NCAP crashtest. Dat hij niet alle vijf sterren scoort komt door de beperkte aanvullende veiligheidsuitrusting, die in de ogen van de botsproefinstantie niet uitgebreid genoeg is. De Dacia beschikt alleen over dode hoek signalering en dat hulpsysteem is voorbehouden aan het duurste uitrustingsniveau.

Hoe rijdt de Dacia Duster

Voor wie het was ontgaan, de Dacia Duster is eind 2017 geheel vernieuwd. Dankzij extra geluidsisolatie en een dikkere voorruit is hij nu een stuk stiller geworden; op de snelweg hoor je voornamelijk de rijwind. Maar bij deze vierwielaandrijver hoor je ook de aandrijving een klein beetje ‘janken’. De Duster heeft tevens een nieuwe stuurbekrachtiging maar ook in deze 4x4-versie heeft dat niet het gewenste effect: de auto stuurt licht en gevoelloos. De viercilinder heeft genoeg motorvermogen (125 pk) en genoeg koppel (205 newtonmeter). Het is een levendig blok, met zelfs in de ‘spaarstand’ nog voldoende trekkracht. In een bocht gaat de Duster wat overhangen, maar dat neemt gelukkig nooit dramatische vormen aan. Voor het eerst levert Dacia een aanvullende veiligheidsuitrusting. Het blijft vooralsnog bij één hulpsysteem: dode hoek signalering, dat standaard wordt meegeleverd op het hoogste uitrustingsniveau. In het terrein staat deze Dacia verrassend goed zijn mannetje. Hij klautert relaxed tegen fikse hellingen, dankzij hill descent control rijdt hij gecontroleerd ook weer een helling af. En er is genoeg bodemspeling om je uit aardig wat situaties te redden. Let wel, het blijft natuurlijk in de eerste plaats een crossover en geen hardcore terreinauto (daarvoor is de bodemspeling dan weer niet groot genoeg) maar hij komt in terrein verder dan je verwacht, met dank aan de korte aan- en afloophoeken. Wat verder helpt is dat onze testauto is uitgerust met extra camera’s waardoor je goed ziet wat er rondom de Duster aan obstakels is. Een handig hulpmiddel, ook als je gewoon in de stad rijdt; het kan parkeerschades aan je velgen voorkomen. Hoewel het glasoppervlak is geslonken, zie je nog voldoende om je heen. Alleen de voorste en de achterste raamstijl spelen het zicht rondom parten.

De Dacia Duster van binnen

Het stuurwiel is niet alleen in hoogte, maar ook in diepte te verstellen wat in combinatie met de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel een gunstig effect heeft op de zitpositie. Helaas luidt ons oordeel over de stoelen nog altijd negatief: ze bieden weinig zijdelingse steun, hebben korte zittingen en zijn dusdanig zacht, dat wij al vrij snel last kregen van onze rug. En in terrein of op een hobbelig onverhard pad glijd je al snel uit je stoel. Aan boord van de Dacia is er aan opbergruimte geen gebrek – er bevindt zich zelfs een speciaal vak onder de passagiersstoel. Het bagageruim van de Duster is – zeker met de achterbank neer – lekker groot: je kunt er 478 tot 1.623 liter aan spullen kwijt. Zowel voor- als achterin is voldoende been en hoofdruimte. Kleine klachten betreffen de bediening van de cruise-control, waarvan de aan-uitknop ónder de handrem verstopt zit en de lage positie van de kachelbediening. Je moet je ogen van de weg halen om het te bedienen en dat is minder veilig.

De Dacia Duster en het milieu

Tijdens onze test haalde de Dacia Duster Tce 125 4x4 een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 10,1. Het 4x4-systeem eist hier een beetje zijn tol.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.