logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Citroen C5 Aircross II

Markant verstand

Citroën maakt deel uit van het gigantische Stellantis-concern. Met de nieuwe C5 Aircross is het de Fransen gelukt niet op te gaan in de massa. Het afwijkende uiterlijk is daarvan slechts één reden…

Pluspunten
  • Gunstige prijs
  • Fikse binnenruimte
  • Geen eenheidsworst
Minpunten
  • Beperkt trekgewicht
  • Je moet 'm wel mooi vinden...

Conclusie

De Citroën C5 Aircross is een van de kanshebbers voor de titel Auto van het Jaar 2026. Belangrijke argumenten daarvoor zijn z’n scherpe prijs, de rijke standaarduitrusting, de klasse-overstijgende binnenruimte én dat afwijkende uiterlijk. Het is overduidelijk een Citroën.

Dat kan overigens zowel een plus- als een minpunt zijn, want niet iedereen zal de nieuwe C5 Aircross even fraai vinden. Maar laat je jouw hoofd spreken, dan kun je niet om de crossover heen. Ook al kunnen we er met ons verstand niet bij, dat het trekgewicht afhangt van waar je de Citroën van een trekhaak laat voorzien.

Type auto en prijs

De Citroën C5 Aircross is de nieuwste SUV van het merk. De tweede generatie alweer van hun crossover in het C-segment; zeg maar het deel van de markt waarin we ook modellen aantreffen als de Kia Sportage en Volkswagen Tiguan. In vergelijking met die concurrenten is het een opvallende auto. Het is in één oogopslag duidelijk dat je met een Citroën van doen hebt.

Best knap, want Citroën maakt deel uit van het gigantische Stellantis-concern. Onderhuids is de C5 Aircross nagenoeg dezelfde auto als de huidige Opel Grandland en Peugeot 3008. Ga er maar aan staan om dan niet op te gaan in de massa. Maar het is de Fransen gelukt, en met meer dan alleen een afwijkend uiterlijk.

Concurrentie is duurder

De prijslijst van de semi-terreinwagen start bij € 37.990 of 569 euro in de maand, wanneer je liever kiest voor private lease. Voor dat geld beschikt de Citroën over een rijke standaarduitrusting. Daarover lees je meer onder het kopje ‘De C5 Aircross Hybrid van binnen’.

Om een en ander in perspectief te plaatsen: de voordeligste Opel Grandland kost € 41.000, de Peugeot 3008 bijna 44 mille. Buitenshuis is de concurrentie nóg duurder. Naast een (mild) hybride variant biedt de Nederlandse importeur de nieuwe C5 Aircross ook als plug-in hybride aan. En in een volledig elektrische versie.

Bij Citroën krijg je tegenwoordig acht jaar fabrieksgarantie voor jouw geld. Zónder kilometerbeperking! Een verviervoudiging (!) van de bestaande termijn. Bij problemen met het batterijpakket mag je maximaal 160.000 kilometer bij de fabrikant aankloppen.

Hoe rijdt de C5 Aircross Hybrid

Laat je niet foppen door het typeplaatje op de achterklep: de C5 Aircross is een mild hybride. Dat betekent dat de aanwezige elektromotor weliswaar assisteert, maar de crossover niet op eigen kracht kan laten rijden.

De verbrandings- en elektromotor leveren samen 145 pk en 230 Nm koppel. Met het beschikbare trekgewicht is iets bijzonders aan de hand. Volgens de specificaties in de prijslijst kan de mild hybride C5 Aircross normaal gesproken 1.000 kilogram trekken. Kies je af fabriek voor een trekhaak, dan stijgt het trekgewicht naar 1.200 kilogram. Voor een beetje caravan is dat nog steeds krap aan.

Heerlijk traagschuim

Op het rijgedrag van de Citroën valt weinig aan te merken. De zittingen zijn wellicht wat aan de korte kant, maar ze zijn wel bekleed met traagschuim. Dat zit heerlijk! Bovendien heeft de C5 Aircross schokdempers op z’n schokdempers: de vering en demping is daardoor onovertroffen. De besturing is neutraal.

De aanvullende veiligheidsuitrusting van de C5 Aircross is grotendeels standaard aan boord, met systemen als adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning.

Dode hoek bescherming, een achteruitrijcamera en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto zijn voorbehouden aan een duurdere uitvoering, of moeten van de optielijst komen. Om de vanuit de EU verplicht gestelde snelheidswaarschuwing het zwijgen op te leggen, voorziet Citroën in een snelkoppeling in het infotainmentsysteem.

De C5 Aircross Hybrid van binnen

Onderhuids is de C5 Aircross grotendeels dezelfde auto als de huidige Opel Grandland en Peugeot 3008. Maar het platform waarop die modellen worden gebouwd, is variabel. Citroën profiteert van een grotere lengte en wielbasis. Dat resulteert in meer binnenruimte en een flink grotere kofferbak.

Met de achterbank overeind past er 651 liter bagage achterin; dat is tot 100 liter meer dan bij Opel en Peugeot het geval is. Nog een verschil met zijn concerngenoten: de kofferbakinhoud van de C5 Aircross blijft gelijk, welke motorisering je ook kiest.

Huiselijke sfeer

Een variabele bagagebodem behoort tot de standaarduitrusting. Je creëert er weliswaar geen volledig vlakke laadvloer mee, maar het resultaat komt in de buurt.

Naar eigen zeggen ging Citroën bij het ontwerpen van het binnenste van de C5 Aircross voor een huiselijke sfeer. Je kunt aan boord in ieder geval lekker onderuit zitten, met dank aan een verstelbare rugleuning van de achterbank. Die wordt overigens pas meegeleverd vanaf het tweede uitrustingsniveau.

Niet meer bijbetalen

Laat je de rugleuning ongemoeid, dan pas je met een bovengemiddelde lengte nog steeds prima achter jezelf. De stoelen zijn altijd gemaakt van traagschuim; iets waar je bij kleinere Citroëns voor moet bijbetalen. Hetzelfde geldt voor stroompunten en eigen ventilatieroosters: die zitten in het geval van de C5 Aircross bij de prijs inbegrepen.

Samen met de C5 X vormt de Aircross de bovenste laag van het Citroën leveringsprogramma. Dat verklaart het fraaie interieur van onze testuitvoering, dat - optioneel - baadt in acht kleuren sfeerlicht. Voor de stoffen bekleding op het dashboard en de deurpanelen is geen meerprijs verschuldigd. Hetzelfde geldt voor het verticale infotainmentscherm, met een diameter van 13-inch.

De C5 Aircross Hybrid en het milieu

Citroën levert de nieuwe C5 Aircross met verschillende aandrijflijnen. De tot nog toe genoemde prijzen horen bij de voordeligste, mild hybride variant. Er bestaan ook nog een plug-in hybride- en een volledig elektrische versie. Caravaneigenaren zijn het beste af met de PHEV: daarvan bedraagt het trekgewicht 1.550 kilogram.

De volledig elektrische C5 Aircross mag binnen de Stellantis Group eveneens als prijspakker worden beschouwd. Het prijskaartje bedraagt minimaal € 39.490. Voorlopig kun je de elektrische C5 Aircross uitsluitend bestellen met een 73 kWh groot batterijpakket, goed voor een theoretisch rijbereik van 520 kilometer. Er zit bij de Fransen een nóg grotere batterij in de pijplijn, gekoppeld aan een krachtiger elektrische aandrijflijn.

Wij realiseerden met de hybride versie van de crossover een gemiddeld brandstofverbruik van 5,4 liter per 100 kilometer. Niet verkeerd voor een forse gezinsauto!

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.