Auto Review BMW 4-Serie I (F36)
Liefde maakt blind
BMW - 4 Serie Gran Coupé
Conclusie
De BMW 4 Serie Gran Coupé is een prachtige auto om te zien, met heerlijke motoren en meer praktisch gebruiksgemak dan de 3 Serie waarop de auto is gebaseerd. Of dat ook zijn forse meerprijs waard is, moet ieder voor zich bepalen. Het bedroevende zicht rondom is in ieder geval een (te) groot offer.Type auto en prijs
In den beginne was er de BMW 3 Serie. Die was er in twee smaken: een sedan en een stationwagen. Later kwam daar een coupé-versie bij en er is zelfs nog een compacte uitvoering van gebouwd. Hoe ze er ook uit zagen; alle modelvarianten werden onder de naam 3 Serie verkocht. Zelfs de recente, ruimere versie van de 3 Serie - de 3 GT - wordt met dat getal in de naam aangeboden. Concurrent Audi doet het anders. Hun coupé-versie van de A4 heet A5. En die speciale positionering legt het model geen windeieren. Geïnspireerd door dat succes brengt BMW de 3 Serie Coupé nu aan de man als 4 Serie. Inmiddels hebben de Duitsers - net als Audi - ook een vierdeurs coupé op basis van hun populaire middenklasser gemaakt. De 4 Serie Gran Coupé is met een vanafprijs van € 42.499 bijna 10 mille duurder dan een reguliere 3 Serie. Voor dat geld krijg je dan wel een sterkere motor, een rijkere standaarduitrusting (o.a. xenon-koplampen en een neerklapbare achterbank) en een oogverblindend uiterlijk.Hoe rijdt de BMW 4 Serie Gran Coupé
Niemand zal aanstoot nemen aan het uiterlijk van de 4 Serie Gran Coupé. Maar wat er onder de motorkap ligt, is voor puristen wél een punt van discussie. De Gran Coupé is hoofdzakelijk leverbaar met viercilinder motoren; München monteert alleen in de vlaggenschepen (435i, 430- en 435d) nog een romige zescilinder. We kunnen de liefhebbers gerust stellen; ook die nieuwe viercilinders zijn een genot om de sporen te geven. Wij reden de 428i, gekoppeld aan een zijdezachte negentraps automaat. De krachtbron toonde zich snel, maar ook soepel (de spreekwoordelijke rotonde in zijn drie is geen enkel probleem) en wij vonden hem zelfs sportief klinken. Als er iets op de Gran Coupé aan te merken valt, is dat het bedroevende zicht rondom. De ramen zijn klein en de stijlen zijn fors. Zelfs de binnenspiegel hangt in de weg. Liefde maakt blind, want eenmaal achter het stuur leg jij je al gauw neer bij dat beperkte zicht. De 4 Serie heeft fijne stoelen en een lekkere lage zit. Zoals het een BMW betaamt, gaat de Gran Coupé als op rails de bocht om: de besturing is heerlijk direct. Bovendien zijn we blij te kunnen melden dat de Duitsers eindelijk aanhaken bij hun concurrenten en op deze auto een reeks veiligheidssystemen aanbieden die bij merken als Audi, Mercedes en Lexus inmiddels gemeengoed zijn. Denk daarbij aan een rijstrookassistent, dode hoek signalering en adaptieve cruise-control.De BMW 4 Serie Gran Coupé van binnen
Voor een coupé is deze 4 Serie opvallend praktisch. Hij is precies even lang als de driedeurs variant, maar de daklijn ligt iets hoger zodat volwassenen achterin niet alleen over voldoende been- maar ook hoofdruimte beschikken. De instap naar achteren is een attractie op zich. Om op de achterbank te komen, moet je over de wielkuip heen stappen. BMW heeft die route volledig bekleed. Dat heeft de uitwerking van een glijbaan; je roetsjt naar je plek. Daarmee is de Gran Coupé niet alleen een auto voor wie jong van geest is, maar vooral van lijf en leden. De kofferruimte is met 480 liter inhoud gelijk aan die van een standaard 3 Serie. De toegangsopening is echter vele malen groter, omdat de Gran Coupé over een vijfde deur beschikt. De hoedenplank gaat vrijwel in zijn geheel met de achterklep mee naar boven. Onder de laadvloer gaan twee kleine opbergvakken schuil, waar je spullen op kunt bergen die beter uit het zicht kunnen worden bewaard. De kofferbak loopt erg lang door. Wil je jouw boodschappentassen helemaal tegen de rugleuning van de achterbank schuiven, dan moet je zelf bijna in de bagageruimte gaan liggen. Het interieur is om door een ringetje te halen, maar is in vergelijking met het exterieur maar sober.De BMW 4 Serie Gran Coupé en het milieu
De 4 Serie Gran Coupé is leverbaar met een beperkt aantal motoren, al dan niet in combinatie met vierwielaandrijving. We kennen de krachtbronnen al van de reguliere 3 Serie. Het zijn geen kleine jongens: drie benzine- en vier dieselmotoren, waarvan het vermogen uiteen loopt van 143- tot 313 pk. Over bijtelling hoeven we het niet te hebben: de eenvoudigste dieselmotor stoot al 119 gram CO2 per kilometer uit, dus fiscaal voordeel valt er niet te halen. Voor wat het waard is, wordt de 4 Serie Gran Coupé wel standaard uitgerust met BMW’s Efficient Dynamics-systeem. Dat bestaat onder meer uit een start/stop-functie en een schakelaar waarmee je de gasrespons kunt instellen.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
