logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota Aygo II 1e facelift

Onverminderd populair

De Toyota Aygo behoort als occasion tot de populairste auto’s in de meest compacte klasse. In kleine stappen is de Aygo steeds verder geëvolueerd en is daarmee aardig bij de tijd gebleven. Dat werkt dus ook door in het occasionaanbod.

Pluspunten
  • Goede restwaarde
  • Kwalitatief sterk
  • Heel populair, nieuw en gebruikt dus prijzig
Minpunten
  • Bescheiden rijcomfort
  • Krap interieur, plus bagageruimte

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Voor de Aygo zijn bij de Wegenwacht enkele vaker voorkomende euvels bekend.
  • De elektrische stuurbekrachtiging valt wel eens uit. Daar is niets aan te doen, er moet gewoon een nieuwe in. Om de rit naar de garage te vergemakkelijken zal de Wegenwacht de voorbanden even keihard oppompen, niet vergeten om na de reparatie weer de normale spanning terug te zetten.
  • Als het koppelingspedaal heel zwaar gaat, kan de Wegenwacht even een noodgreep doen, maar definitieve reparatie moet ook in de garage plaatsvinden.
  • De individuele bobines per cilinder vormen een zwak puntje. Zo’n bobine kan stuk gaan, de motor loopt dan nog maar op twee cilinders. Dat hoor je meteen! Niet mee doorrijden, als er snel aan zo’n bobine is te komen, kan de Wegenwacht die ter plekke vervangen.

Over de Toyota Aygo

De Aygo heeft als model vele jaren bestaan. Als gezegd is hij steeds opnieuw gemoderniseerd. In 2018 heeft Toyota’s kleinste een bescheiden facelift gehad, waarbij de nodige zaken zijn veranderd en verbeterd. De enig leverbare motor is een fractie sterker dan voorheen, maar bovendien is het motorkarakter veranderd, met duidelijk meer trekkracht en dus souplesse onder de 2.000 toeren.

Voeg daarbij betere geluidsisolatie, een aangepast dashboard, details in het uiterlijk zijn veranderd (met onder meer LED-dagrijverlichting en –achterlichten) en er kwamen nieuwe kleuren. Dat zijn redenen genoeg om de voorkeur te geven aan een gebruikte Aygo van ná de facelift, maar uiteraard speelt het budget daarbij ook een rol.

Uitvoeringen en varianten

  • Er is maar één motorische variant beschikbaar in de Aygo. Dat is een 1,0 liter driecilinder benzinemotor. Die levert (na de facelift!) 53 kW/72 pk, iets meer dan zijn voorganger, dus.
  • De drie eenvoudigste uitvoeringen zijn beschikbaar als driedeurs, maar die wordt zelden verkocht.
  • Op volgorde van compleetheid zijn die uitvoeringen: x, x-fun, x-play, x-joy, x-cite en x-clusiv.
  • Vanaf de introductie van deze verbeterde versie was er ook een x-first (medio 2018 tot begin 2019) en van voorjaar 2019 tot begin 2020 was er een tijdelijke versie x-otic.
  • Met uitzondering van de twee eerstgenoemde uitvoeringen is als optie een vijftraps semi-automaat leverbaar, in plaats van de normale handgeschakelde vijfbak.

De Toyota Aygo als occasion

De Aygo was ook één van de hoofrolspelers als het gaat om private leasing. Die rijden in de regel op een contract van minimaal drie jaar. Daarna komen die auto’s weer als occasion op de markt, waarbij de mogelijkheden voor de particuliere occasionkoper worden vergroot. Daarvoor is best veel te zeggen, want die auto’s hebben een gegarandeerd lage kilometerstand, slechts één eigenaar en een perfecte onderhoudshistorie. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een gewoon, particulier nieuw gekochte Aygo niet aantrekkelijk kan zijn. Daarbij bestaat wellicht meer variatie in kilometerstanden en dus prijzen.

Het aanbod gebruikte Aygo’s is enorm, wat een logisch gevolg is van de jarenlange populariteit van dit model. De versie ná de genoemde facelift is ook overal in het land volop te vinden. Er is zoveel aanbod, dat je als koper zelfs al je wensen in uitvoering, kleur en dergelijke kunt waarmaken. Een logische start in de zoektocht naar een prachtige Aygo is de site https://occasions.toyota.nl, waarop het hele aanbod is te zien van alle Toyota-dealers in het land. Daarop heb je ze voor het uitzoeken en uiteraard kan dan ook worden gekeken naar een dealer in de nabije omgeving. Die occasions bij de officiële dealers vallen allemaal onder dezelfde voorwaarden, voor wat betreft garantie, kilometerstand, pechhulp enzovoorts.

De proefrit

De Aygo bevindt zich in het ‘onderste’ deel van de automarkt. Dat heeft consequenties. Het is niet reëel de Aygo te beoordelen op basis van de verwachtingen van een grotere auto. Met andere woorden: dit is bijna-basisvervoer, maar met die voorwaarde in het achterhoofd, is de Aygo wel een prima auto. Voorin zitten volwassenen prima, achterin is dat vrijwel onmogelijk, maar hier passen wel desnoods twee ISOFIX-kinderzitjes. Als dat de bedoeling is, vallen de (weinige) driedeurs-versies al meteen af. De bagageruimte is met een inhoud van 168 liter in alle gevallen heel bescheiden. Deze versie van 2018 en later heeft een keurig dashboard, met onder meer ook een centrale display.

De Aygo rijdt uitermate gemakkelijk. Opvallend is de lichte bediening van de vijfbak. Het onderstel van deze facelift-versie is ook iets aangepast, waardoor de Aygo vooral op kruissnelheid net iets stabieler aanvoelt. In stadsverkeer is hij onverminderd heerlijk wendbaar en handig, ook met inparkeren en dergelijke. Door de betere isolatie is de driecilinder nog steeds goed hoorbaar, maar net even stiller dan de vorige versie.

De genoemde technische ingrepen, vooral motorisch, hebben ook voor een iets gunstiger brandstofverbruik gezorgd. Wie niet alleen maar stadsverkeer en korte stukjes rijdt, haalt de 1 op 20 wel.

Conclusie

De kleinste klasse in de markt voor nieuwe auto’s sterft langzaam uit. De Aygo zoals we die hier omschrijven wordt niet meer nieuw gemaakt. Dat neemt niet weg dat het als occasion voor veel kopers een ideale auto is. De uitstekende reputatie van het merk speelt daarin ook mee.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Toyota Aygo.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Louwman Breda

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.