Auto Review Opel Insignia A
Vrijwel tijdloos
Opel - Insignia
- Pluspunten
- Geslaagde vormgeving
- Best comfortabel
- Minpunten
- Lastige instap achterin (sedan)
- Enkele bekende euvels
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij de benzinemotoren kan het gebeuren dat de motor uit zichzelf stilvalt. Als dan weer wordt gestart, is een gierend geluid te horen. Dat is afkomstig van een kapotte nokkenasversteller. dat is helaas een zodanig euvel dat er niet meer met de auto gereden mag worden, om een heel zware motorschade te voorkomen. De Opel moet dan op transport naar de garage, waar de nokkenasverstelling en de distributie moeten worden vervangen. De 1,4 liter motor, die in heel veel Opels voorkomt, kan zo maar stilvallen, door een losgeschoten stekker aan de brandstofdrukregelaar. Dat is een bekend kwaaltje, het is even prutsen voor de Wegenwacht, maar die kan deze stekker terugdrukken in zijn borging en dan is er verder niets aan de hand. Bij de diesels kan het voorkomen dat het roetfilterlampje gaat branden. Dat kan inderdaad duiden op een niet goed (verstopt? niet geregenereerd?) roetfilter. Vooral bij auto’s die veel korte stukjes rijden, is dat laatste vaak het geval. Het is ook best mogelijk dat de sensor die het roetfilter ‘bewaakt’ zelf niet in orde is. Na zorgvuldige controle door de Wegenwacht kan de auto verder rijden, maar er moet wel zo’n nieuwe sensor in. Een bekend euvel bij de 2,0 CDTi-dieselmotor is inwendige koelvloeistoflekkage. Dat komt door een haarscheurtje in het (kunststof) inlaatspruitstuk en treedt alleen op bij warme motor. Geleidelijk komt de motor koelvloeistof te kort en loopt heet, met alle risico’s van dien. Een bekende stoorzender is de elektrische handrem. Die activeert zichzelf gelukkig niet, maar het komt wel voor dat hij er niet meer af wil. De Wegenwacht kent hiervoor een noodgreep, daarna is definitieve reparatie in de garage nodig.Waar praten we over?
Destijds was de Insignia de vervanger van de vele jaren populaire serie Vectra’s. Dit model betekende een nieuwe start in een klasse die ook toen al minder vaak werd gekocht. Toch heeft Opel goed gescoord met deze Insignia. dat komt mede door het destijds wel vernieuwende, maar op termijn vrijwel tijdloze model. Zelfs nu deze generatie alweer een tijdje uit productie is, valt hij in het moderne straatbeeld geenszins uit de toon. Dat is ook als occasion belangrijk, mede omdat dit een gunstige invloed heeft op de restwaarde.Uitvoeringen en varianten
De Insignia is er als vierdeurs sedan en –uiterlijk nauwelijks te onderscheiden- vijfdeurs hatchback, plus de stationcar, die Sports Tourer heet. De Country Tourer is een Sports Tourer die iets hoger op de wielen staat en een stoer uiterlijk heeft met wielkastverbredingen en dakdragers. Deze is in Nederland wel leverbaar geweest, maar komt heel weinig voor. Basismotor is een 1,6 liter benzinemotor met 85 kW/115 pk, maar die motor is wat onderbemeten voor dit model. De 1,8 liter met 103 kW/140 pk brengt het er al veel beter vanaf en is de populairste van allemaal. Daarna volgen de 1,6 turbo (132 kW/180 pk), 2,0 turbo (162 kW/220 pk) en een zeldzame 2,8 V6 4x4 (191 kW/260 pk). Er zijn drie 2,0 liter diesels, met 81 kW/110 pk, 96 kW/130 pk en 118 kW/160 pk. Zowel de 1,6 als de 1,8 zijn in 2011 vervangen door de 1,4 liter turbo met 103 kW/140 pk, een overbekende Opel-motor, die ook prima met de Insignia overweg kan. De 1,4 is er ook als ‘Bi-Fuel’, met een af fabriek ingebouwde autogas-installatie. Medio 2013 is er een geringe facelift op de Insignia, met onder meer een iets gewijzigd front. Het belangrijkste nieuws zit onderhuids, met een ingrijpend gewijzigd motorenaanbod. Naast de 1,4 Turbo biedt de 1,6 Turbo nu 125 kW/170 pk en er is een 2,0 liter Turbo met 184 kW/250 pk, eventueel in combinatie met vierwielaandrijving. De 2,8 V6 Turbo 4x4 beschikt nu over liefst 239 kW/325 pk en wordt als afzonderlijke versie aangeduid als OPC. De nieuwe 1,6 liter CDTI-dieselmotor met 100 kW/136 pk is belangrijk op de zakelijke markt. De 2,0 CDTI is er twee jaar met 88 kW/120 pk, in 2015 krijgt die 103 kW/140 pk, of, naar keuze 125 kW/170 pk. Van 2013-2015 is er ook een versie met 96 kW/130 pk, in combinatie met een zestraps automatische transmissie. De 2,0 CDTI Bi-Turbo (143 kW/195 pk) is begin 2015 uit het programma genomen. Automatische transmissie is er vóór de facelift alleen op de 2,0 Turbo’s, de 2,8 V6 Turbo en de 2,0 liter CDTI’s met 118 kW en de 2,0 CDTI Bi-Turbo. Na de facelift zijn zestraps automaten beschikbaar als optie op de 1,6 Turbo, 2,0 Turbo, 1,6 CDTI, 2,0 CDTI met 96 kW en 125 kW en de 2,0 CDTI Bi-Turbo. Aanvankelijk zijn er maar drie uitrustingsniveaus: Edition, Cosmo en Sport, waarbij die twee laatste een beetje ‘naast elkaar’ staan, als rijk uitgerust en iets meer sportieve versies. Dit aanbod wordt tijdelijk uitgebreid met de Business Edition (2011/12), Business+ (2012/13) en Design Edition (2013). Na de facelift komt de Business+ weer terug als basisversie. In 2016 wordt de Cosmo vervangen door de Innovation. In 2016/17 is er als ‘uitsmijter’ de tijdelijke uitvoering Business Executive.De Opel Insignia als occasion
Deze eerste generatie Insignia was liefst negen jaar in productie en heeft het vooral op de zakelijke markt erg goed gedaan. Logisch gevolg is dat er nu een enorm aanbod Insignia occasions in het land staat. Iets meer dan de helft is voorzien van een benzinemotor. Het hoge dieselaandeel wordt eenvoudig verklaard door de nadruk op de zakelijke markt. In een andere verdeling is het opvallend dat ook ruim de helft een Sports Tourer ofwel stationcar betreft. De vierdeurs sedan maakt maar iets meer dan 10% van het hele aanbod uit. Het grote aanbod en de relatief geringe vraag van particulieren zorgt aan de ene kant voor scherpe prijzen, aan de andere kant verdwijnen er ook nogal wat Insignia’s over de landsgrenzen, bijvoorbeeld naar het voormalige Oostblok waar auto’s van dit formaat veel meer gewild zijn. Dit betekent niettemin dat u als occasionkoper best sterk staat. Zoek rustig naar de Insignia die helemaal aan de wensen voldoet en ga rustig in onderhandeling. Er staat echt geen rij opdringerige kopers achter u. Mooie gebruikte Insignia’s zijn voorlopig nog best te vinden bij de officiële Opel-dealers, die jonge en vertrouwde exemplaren graag aanbieden onder het label ‘Opel Occasions’. Daaraan hangt een aantal aantrekkelijke voorwaarden, zie hiervoor www.opeloccasions.nl. Logische ‘vindplaatsen’ blijven voorlopig ook de outlets van de grote leasemaatschappijen, zo lang er Insignia’s volop terug komen aan het einde van een leasecontract. Dat aanbod droogt na verloop van tijd op, grofweg vanaf 2020 wordt dit snel minder. Uiteraard is ook best een goede gebruikte Insignia te vinden bij allerhande occasionbedrijven, of incidenteel bij dealers van andere merken. Een grondige check op de onderhoudshistorie is altijd aan te bevelen. Het succes van de Insignia op de zakelijke markt, vertaalt zich nu ook naar vraag van particulieren op de occasionmarkt. Het aanbod is relatief schaars en de prijzen voor de aangeboden occasions zijn dus vrij stevig. Het kan niet anders of het prijsniveau gaat dalen, wanneer vanaf eind 2011/begin 2012 de eerste Insignia’s op de markt komen aan het einde van hun leasecontracten. Wie interesse heeft in een gebruikte Insignia en de gelegenheid heeft daarop te wachten, doet daar verstandig aan. Méér aanbod drukt de prijs. Altijd. Nu is slechts een kwart van het aanbod een dieselversie, dat zal met de toestroom van ex-lease-auto’s beslist toenemen, al komen die diesels ook voor export in aanmerking.De proefrit
De Insignia imponeert van buiten, maar ook van binnen. Het dashboard is heel fraai vormgegeven en afgewerkt. De Editions en Cosmo’s met het normale onderstel rijden prettig comfortabel. Een Insignia Sport is knap stevig afgeveerd en wanneer de auto is voorzien van grotere lichtmetalen wielen met lage banden, worden ook kleine oneffenheden erg hard aan het interieur doorgegeven. De standaardstoelen zijn best goed, die in de Sport zijn echt erg fijn, met volop steun waar je dat maar wilt. De rijeigenschappen van de Insignia zijn goed, maar niet uitzonderlijk. In de versies met turbo-benzinemotor en de sterkste diesels is duidelijk dat het onderstel moeite heeft al die trekkracht via de voorwielen op de weg te krijgen. Voor normaal gebruik is een 1,4 Turbo waarschijnlijk de prettigste auto. Die motor is echt sterk genoeg, al moet die er in de Insignia relatief hard voor werken. Dat blijkt ook uit het brandstofverbruik, dat onder normale Nederlandse omstandigheden niet gunstiger wordt dan 1 op 13.Conclusie
Wie bereid is iets meer geld uit te geven, dan aan een compacte auto, koopt met een auto uit dit zogenaamde D-segment véél meer auto. De Opel Insignia is dan een heel goede keuze. Opels grootste is tijdloos fraai, lekker ruim en rijdt heel comfortabel.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
