Auto Review Chevrolet Aveo I
Kleine, grote onbekende
Chevrolet - Aveo
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij de Wegenwacht zijn over deze generatie Aveo maar enkele, vrij onschuldige euveltjes bekend. Het komt wel eens voor dat zowel de startmotor als de kachel –maar dat merk je minder snel- niet werken. Dat zit ‘m in een slechte verbinding in het contactslot. De Wegenwacht maakt die los en zet de boel opnieuw goed vast. Een motor die niet wil aanslaan of zelfs onder het rijden afslaat, is in de regel te herleiden tot een niet werkende brandstofpomp. Die is vaak niet echt kapot, alleen de stroomvoorziening is niet in orde. Met wat kleine ingrepen weet de Wegenwacht ‘m meestal weer aan de praat te krijgen. In beide voorgaande gevallen helpt de Wegenwacht de Chevrolet-rijder snel en zonder verdere kosten weer op weg. iets lastiger is het als diverse elektronische componenten niet werken, waaronder het dashboard en de centrale vergrendeling. Dat is een doorgeslagen zekering, die heel onhandig bereikbaar onder een kapje onder het dashboard zit gemonteerd. Die zekering is te vervangen, maar zeker als dit vaker voorkomt, moet er in de garage naar worden gekeken, want waarom gebeurt dat steeds?Waar praten we over?
De Aveo is de opvolger van de compacte middenklasser Kalos, die aanvankelijk nog werd gevoerd onder de naam Daewoo. Die wijziging van merknaam is nooit helemaal goed uitgepakt, met name niet voor dergelijke modellen, die zijn bestemd voor een heel breed publiek. De naam ‘Chevrolet’ roept voor veel mensen nog steeds associaties op met grote, Amerikaanse ‘sleeën’, niet met compacte hatchbacks van het formaat Opel Corsa. Die naam is een bewuste keuze, want naast die grote naam uit de toenmalige GM-stal hadden auto’s als de Kalos en Aveo nauwelijks de kans veel potten te breken. Daarbij maakte Chevrolet er zelf ook wel een potje van, want de vierdeurs sedan die tot 2010 nog is geleverd, is een voortzetting van het oude model Kalos, die alleen de naam Aveo kreeg. Hier moeten we ons beperken tot de werkelijke Aveo, de eerste generatie met die naam.Uitvoeringen en varianten
De hier bedoelde Aveo’s zijn geleverd als drie- en vijfdeurs hatchback. Alle verdere varianten bestaan in beide carrosserievormen. Er zijn twee motoren geleverd in dit model. De 1,2-16V levert 62 kW/84 pk, de 1,4-16V brengt het tot 74 kW/100 pk. Alleen de 1,4 in de duurste uitvoering is ook geleverd met een wat achterhaalde viertraps automaat, de overige versies hebben een handgeschakelde vijfbak. De 1,2 is er in de uitvoeringen L en LS, de 1,4 alleen als LS. Deze uitvoeringen zijn geleverd tot de herfst van 2010. Daarna verscheen de iets completere LS+, uitsluitend als 1,2 en die bleef leverbaar tot de zomer van 2011, toen de nieuwe Aveo verscheen.De Chevrolet Aveo als occasion
De Aveo was geen hardloper in de ‘nieuw verkoop’ en is dat als occasion nog steeds niet. Er staat best een aardig aanbod Aveo’s van de eerste generatie in het land te koop, maar het is geen ‘snelle handel’. Dit is typisch een auto die nieuw is verkocht aan particuliere eigenaren en dan ook vaak aan mensen die niet overmatig veel kilometers rijden. Dat verklaart waarom er volop Aveo’s zijn te vinden met heel lage kilometerstanden. Een klein rekensommetje leert dat er vrijwel geen exemplaren worden aangeboden die meer dan 10.000 km per jaar hebben gereden. Zo’n Aveo kan dus nog vele jaren uitstekend dienst doen. In die zin kan een gebruikte Aveo beslist een goede koop zijn. De verdeling 1,2 tegen 1,4 is vrijwel fiftyfifty. Exemplaren met automatische transmissie komen weinig voor, dat is minder dan één op de tien.De proefrit
De koper van een Chevrolet Aveo zal niet veeleisend zijn, als het gaat om imago, rijeigenschappen en prestaties. De auto is voor hen een gebruiksvoorwerp, hij moet het doen en daarmee uit. Met die instelling kun je aan een Aveo een goede auto hebben. Qua interieurformaat komt hij prima overeen met concurrerende modellen. Achterin is de Aveo zelfs verrassend ruim, als volwassene van normaal postuur kun je hier prima zitten. Die zitruimte lijkt nogal ten koste te zijn gegaan van de bagageruimte, want die met 220 liter minimum inhoud ook voor een auto van dit formaat niet indrukwekkend, de concurrentie heeft hier meer te beiden. het interieur is eenvoudig afgewerkt, met veel zwart, hard plastic. De voorstoelen zitten redelijk. De duurste Aveo’s hebben een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, dat wil zeggen: de zitting, de rugleuning blijft gewoon staan. Eenmaal op de weg is de Aveo een redelijk rijdende auto. In stadsverkeer valt al snel de besturing op, die gewenning vraagt. Deze heeft om te beginnen ene sterke centreerwerking, d.w.z.: na een bocht wil het stuur onverwacht sterk terug naar de rechtdoorstand. Opvallend is ook dat hij op vlakke weg voldoende stabiel is, maar dat verandert zodra er wordt geremd. Oneffenheden in het wegdek hebben tijdens het remmen invloed op de koers van de auto. dat is wel iets om rekening mee te houden. Wat ook opvalt, is dat het geluid van de banden op ruw asfalt heel sterk doordringt in het interieur. Op kruissnelheid op de snelweg blijkt dat hij motorisch ook niet echt stil is. Toevallig reden wij proef met een 1,4 met automaat, waarvoor dit nog eens extra sterk geldt, omdat het slechts een viertrapstransmissie is. Het veercomfort is ook beperkt, vooral op kruissnelheid reageert het onderstel sterk op kleine oneffenheden. Een Aveo die niet alléén maar stadsverkeer rijdt, zal uitkomen op een gemiddeld verbruik rond 1 op 12, maar voor wie zó weinig kilometers rijdt, is dat hoegenaamd niet van invloed op de totale autokosten.Conclusie
De Chevrolet Aveo is een kwalitatief best goed product, als het gaat om betrouwbaarheid en levensduur. Wie tevreden is met de auto, kan er vele jaren zorgeloos mee doorrijden. Dat het niet de fijnste of mooiste auto is die er voor geld te koop is, ach, dat boeit de typische Aveo-rijder totaal niet.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
